VLAK iz davnina, čitali smo ovih dana, stigao je u Slavonski Brod. Lijepo oslikan, neuobičajeno vedar za sumorne vlakove Hrvatskih željeznica, na putu iz Vinkovaca prema Zagrebu, zastao je u Slavonskom Brodu. A u njemu zanimljivi putnici – likovi iz mašte Ivane Brlić Mažuranić, ponovno u gradu u kojem je slavna spisateljica provela najveći dio svoga života. Stvarno lijep događaj, zanimljiva ideja koja će svakako pridonijeti promidžbi Slavonskog Broda kao turističkog odredišta, ali i divna gesta prema Ivani Brlić Mažuranić, kojoj Slavonski Brod može biti zahvalan za sve što je učinila u svijetu dječje književnosti.
Nezaboravni likovi iz njenih predivnih knjiga, poput Malika Tintilinića, Neve Nevičice, Potjeha, Domaćih, ribara Palunka, Stribora, a napose Šegrta Hlapića (objavljen u više od 130 izdanja!), uljepšavali su djetinjstvo mnogim generacijama. I zato ideja s Vlakom iz davnina, što je parafraza njezinih bajki, Priče iz davnina (objavljenih 1916.) stvarno je sjajna zamisao.
Naravno, sve bi to bilo dobro, krasno, divno i bajno - baš kao u bajkama Ivane Brlić Mažuranić - da Hrvatske željeznice, uistinu, ne dolaze iz davnina. I da ne voze gotovo istom brzinom kakvom su vlakovi vozili u vrijeme u kojem je živjela Ivana Brlić Mažuranić (travanj 1874. - rujan 1938).
Kopkao sam nedavno po redovima vožnje Hrvatskih željeznica i željeznica bivše države, a iz podataka na koje sam naišao uvjerit ćete se i sami kako prethodna rečenica ovoga teksta nije pretjerivanje. Hrvatske željeznice, tvrtka u vlasništvu Republike Hrvatske, koja porezne obveznike košta poput 'svetog Petra kajgane', vječiti gubitaš naslonjen na proračun (samo ove godine za unapređenje putničkog prometa platit ćemo oko pola milijarde kuna), zaista je željeznica iz davnina. Otrcani i prljavi vlakovi, nevjerojatno spora putovanja zbog očajnog stanja pruga, što posljedično odbija putnike i preusmjerava ih na kvalitetnije i brže načine putovanja, vjerojatno je jedna od najgorih u Europskoj uniji.
Dok je putovanje vlakom u zemljama poput Švicarske, Njemačke, Francuske ili Norveške, pravo uživanje – komforno, brzo, ugodno i zabavno – u Hrvatskoj nikada niste sigurni hoće li vas HŽ dovesti na vrijeme onamo kamo ste se uputili, hoćete li naći papira u WC-u, hoćete li se ljeti kuhati, a zimi smrzavati u kupeima HŽ-ovih vagona.
Vratimo se rečenici kako vlakovi HŽ-a danas, u prvoj četvrtini 21. stoljeća, voze gotovo istom brzinom kao što su vozili u prošlom. Prema redu vožnje koji je na snazi bio od svibnja do listopada davne 1940. (a koji se, u obimnoj zbirci redova vožnje čuva u Hrvatskom željezničkom muzeju u Zagreb) vidljivo je da je prije 79 godina vlak iz Osijeka do Vinkovaca (udaljenost 34 kilometra) vozio 56 minuta. Danas, gotovo osam desetljeća kasnije na toj željezničkoj trasi – obnovljenoj nakon Domovinskog rata - vlakovi voze 42 minute, odnosno samo 14 minuta kraće. Ta je pruga, inače, projektirana za brzinu vlakova do 120 kilometara na sat, no zbog sigurnosnih razloga vlakovi voze tek 80-ak km na sat.
Prema redu vožnje koji je važio do 11. prosinca 2011. od Osijeka do Zagreba, preko Strizivojne-Vrpolja vozio je izravni nagibni vlak i tu relaciju prevaljivao za 3 sata i 28 minuta. Međutim, novim redom vožnje, vrijeme putovanja produženo je za 34 minute pa je trajalo 4 sata i 2 minute. Danas, najbrža moguća veza tom prugom, na kojoj više ne voze izravni vlakovi ( putnici iz Osijeka moraju presjedati u Strizivojni), je 4 sata i 8 minuta, dakle čak 40 minuta duže nego što je to bilo prije samo desetak godina! Riječ je dakako o brzim vlakovima, jer oni putnički, od Osijeka do Zagreba (s presjedanjem u Strizivojni), danas voze od 7 sati i 58 minuta do čak 8 sati i 31 minutu!
Od Slavonskog Broda do Osijeka, ako vam se poklope sretne zvijezde, vlakom najbrže možete stići za sat i 16 minuta. No, ako vam se zalomi da iz Slavonskog Broda u Osijek krenete vlakom broj 2023, koji polazi u 23 sata, u Osijek ćete stići sljedećeg dana, u 6:18 sati. Putovat ćete, dakle, 7 sati i 18 minuta (jer ćete u Vinkovcima na vezu za Osijek morati čekati punih 5 sati i 44 minute)!
Nisu li to uistinu vlakovi iz davnina? Vlakovi kakvima je u svom životu putovala Ivana Brlić Mažuranić.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
Tonda25.03.2019. u 10:12
@rakija vlak je u Titino vrijeme od Zagreba do Kutine vozio pol sata a danas vozi sat i pol 64km, Zagreb-Cakovec je 80km i vlak vozi 3i pol sata. Ovakve zeljeznice su najvise sprdnja od giganta nego sto neko ima... Prikaži svea koristi. Da se nisu godinama uhljebljivali podobni danas bi HZ bio respektabilna tvrtka a autobusni prijevoznici bi molili tko ce se s njima viziti od SB-ZG
-
rakija24.03.2019. u 19:26
HZ-u je navodno bila neisplativa izravna linija ZG-SB-OS pa su ju ukinuli! Da se uspostavi uistinu brza, izravna i ucestalija linija mnogi ljudi bi putovali sa njom! Vani se putuje vlakom na posao i preko 200 km, samo je kod... Prikaži sve nas sve neisplativo! Ne mogu pospajati vece gradove u Slavoniji, osudjeni smo na propast!
-