Ilustracija (fotografija nije izravno povezana s događajem opisanim u članku)(Foto: Wikipedia)
Petogodišnja garancija našem sugovorniku nije pružila obećano jamstvo popravka neispravnog proizvoda - i to samo nekoliko tjedana nakon kupovine. Što mu je činiti pitali smo u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja.
SLAVONSKI BROD - Prava potrošača sklizak su teren - prvenstveno
zbog nedovoljne informiranosti onih koja ta prava trebaju konzumirati i
koristiti za svoje dobro. Nakon što se redakciji portala SBplus obratio kupac
jednog velikog trgovačkog lanca koji poslovnicu ima i u Slavonskom Brodu,
odlučili smo istražiti što mu je dalje činiti u naizgled bezizlaznoj situaciji.
Potrošačka priča iz Slavonskog
Broda:
„Nekoliko tjedana nakon
kupovine, potpuno nova perilica suđa se pokvarila. Prema uputama i vodeći se
petogodišnjom garancijom na kupljeni proizvod, odmah sam alarmirao servis. To
je bilo prije gotovo 60 dana. Mašina i dalje stoji kod mene, nitko me nije
kontaktirao, nitko nije došao provjeriti o kakvom se kvaru radi,... Dakle,
potpuno ignoriranje. Sada više ne želim niti popravak uređaja, nego izričito
zahtijevam novi proizvod. No, kako ostvariti svoja potrošačka prava kad me ne
žele doživjeti ni kada je u pitanju prijava kvara. Kontaktirao sam ih nekoliko
puta, telefonski, a potom i mailom. No, osim obećanja i riječi kako je „nalog
izdan" te je „sve u postupku", nisam dobio ništa." (J.S.)
Kako riješiti problem?
Rješenje ovog problema, Ministarstvo
gospodarstva i održivog razvoja detaljno je opisalo za SBplus. U nastavku ga u
cijelosti prenosimo, u nadi da će pomoći onima koji se nađu u sličnoj
situaciji.
„Potrebno je obratiti se trgovcu direktno e-mailom,
poštom s povratnicom ili telefax-om te s obzirom na to da je kvar prijavljen u
sklopu jamstva, a serviser niti trgovac nisu preuzeli perilicu na servis,
upućujemo Vas u sljedeće:
Budući da su 1. siječnja 2022.
godine stupile na snagu nove izmjene Zakona o obveznim odnosima („Narodne
novine", broj: 35/05, 41/08, 125/11, 78/15, 29/18 i 126/21) za koji je nadležno
Ministarstvo pravosuđa i uprave, Ulica grada Vukovara 49, 10000 Zagreb,
e-pošta: pitanja@mpu.hr, upućujemo Vas da se za tumačenje novih odredbi koje su
vezane za prava jamstva i materijalnog nedostatka obratite navedenom
Ministarstvu.
Vezano za ostvarivanje Vaših
prava informativno Vas upućujemo u prava vezano za Zakon o obveznim odnosima.
„Potrošač koji je u roku
obavijestio prodavatelja o postojanju materijalnih nedostataka, od prodavatelja
u prvom redu može zahtijevati popravak ili zamjenu stvari. Uz ispunjenje
dodatnih pretpostavki potrošač može zahtijevati razmjerno sniženje cijene ili
izjaviti da raskida ugovor (povrat novca). Uz navedena prava potrošač ima pravo
i na popravljanje štete prema općim pravilima o odgovornosti za štetu,
uključujući i štetu koju je zbog nedostatka stvari pretrpio na svojim drugim
dobrima.
Potrošač ima pravo izbora
između popravka i zamjene stvari, osim ako bi odabrani način uklanjanja
nedostatka bio nemoguć ili ako bi njime u odnosu na drugi način uklanjanja
nedostatka prodavatelju nastali nerazmjerni troškovi uzimajući u obzir sve
okolnosti, a osobito vrijednost stvari bez nedostatka, značaj nedostatka i
pitanje može li se popravak odnosno zamjena obaviti bez znatnih neugodnosti za
potrošača.
Prodavatelj je ovlašten odbiti
uklanjanje nedostatka ako su popravak i zamjena nemogući ili bi mu time bili
prouzročeni nerazmjerni troškovi uzimajući u obzir sve okolnosti, a osobito
vrijednost stvari bez nedostatka, značaj nedostatka i pitanje može li se
popravak odnosno zamjena obaviti bez znatnih neugodnosti za potrošača.
Popravak ili zamjena stvari s
nedostatkom provode se besplatno, u razumnom roku od trenutka kada je potrošač
obavijestio prodavatelja o nedostatku te bez znatnih neugodnosti za potrošača
uzimajući u obzir prirodu stvari i svrhu za koju je potrošaču stvar bila
potrebna. Prilikom popravka ili zamjene stvari potrošač je obvezan staviti
stvar na raspolaganje prodavatelju, a prodavatelj je obvezan preuzeti stvar i
snositi troškove preuzimanja.
Ako je stvar s nedostatkom,
koja je bila instalirana odnosno montirana na način koji je u skladu s njenom
prirodom i namjenom prije nego što se nedostatak pojavio, potrebno popraviti
ili zamijeniti, obveza uklanjanja nedostatka uključuje obvezu uklanjanja stvari
s nedostatkom i instalaciju odnosno montažu zamjenske ili popravljene stvari
ili obvezu snošenja troškova tog uklanjanja i instalacije odnosno montaže.
Potrošač ima pravo na sniženje
cijene ili raskid ugovora tek ako:
- prodavatelj nije uklonio
nedostatak,
- je prodavatelj odbio ukloniti
nedostatak,
- prodavatelj nije uklonio
nedostatak u skladu s pravilima o preuzimanju stvari i snošenju troškova
preuzimanja stvari ili u skladu s pravilima o uklanjanju nedostatka na instaliranoj
odnosno montiranoj stvari,
- nedostatak postoji unatoč
pokušaju prodavatelja da ga ukloni,
- je prodavatelj izjavio da
neće ukloniti nedostatak ili iz okolnosti očito proizlazi da neće ukloniti
nedostatak u razumnom roku ili bez znatnih neugodnosti za potrošača,
- je nedostatak tako ozbiljan
da opravdava trenutačno sniženje cijene ili raskid ugovora.
Potrošač može raskinuti ugovor
samo ako je prethodno dao prodavatelju naknadni primjereni rok za ispunjenje
ugovora (za popravak ili zamjenu stvari). Ako prodavatelj u naknadnom razumnom
roku ne ispuni potrošački ugovor, potrošač je ovlašten izjaviti da se ugovor
raskida.
Potrošač može raskinuti ugovor
bez ostavljanja naknadnog roka za ispunjenje prodavatelju ako mu je prodavatelj
nakon obavijesti o nedostacima priopćio da neće ispuniti ugovor ili ako iz
okolnosti konkretnog slučaja očito proizlazi da prodavatelj neće moći ispuniti
ugovor ni u naknadnom roku ili ako potrošač zbog zakašnjenja prodavatelja ne
može ostvariti svrhu radi koje je sklopio ugovor.
Potrošač ima pravo uskratiti
plaćanje bilo kojeg nepodmirenog dijela cijene sve dok prodavatelj ne ispuni
svoje obveze po osnovi odgovornosti za materijalne nedostatke stvari.
U slučaju neznatnog nedostataka
potrošač nema pravo na raskid ugovora (povrat novca) ali ima sva druga prava iz
odgovornosti za materijalne nedostatke stvari uključujući i pravo na popravljanje
štete. Teret dokaza da je nedostatak neznatan je na prodavatelju.
Troškove otklanjanja nedostatka
i predaje druge stvari bez nedostatka snosi prodavatelj.”
Za sve pritužbe vezane za Vaš
ugovorni odnos s trgovcem temeljem članka 10. stavaka 1., 2. i 5. Zakona možete
trgovcu podnijeti pisani prigovor i to osobno u poslovnim prostorijama trgovca,
kao i putem pošte, elektroničke pošte ili telefaksa. Ističemo da je trgovac
dužan odgovoriti na pisani prigovor u roku od 15 dana od dana zaprimanja istog.
Ako Vam trgovac na prigovor ne
odgovori u navedenom roku u pisanom obliku ili ako i nakon zaprimljenog
odgovora u pisanom obliku i dalje smatrate da su Vaša prava povrijeđena, možete
podnijeti prijavu tržišnoj inspekciji Državnog inspektorata:
• putem elektroničke prijave: https://dirh.gov.hr/podnosenje-prijava/83
• putem Centralnog informacijskog
sustava zaštite potrošača (CISZP) - http://prijava.mingo.hr/CD/prijava.jsp
• osobno ili poštom na adresu: Državni
inspektorat, Šubićeva 29, 10 000 Zagreb.
Također, navodimo da predmetni
spor možete pokušati riješiti i putem jednog od tijela nadležnih za
alternativno rješavanje potrošačkih sporova koja djeluju u Republici Hrvatskoj.
Postupak možete pokrenuti pred:
1. Centrom za mirenje pri
Hrvatskoj udruzi za medijaciju, Zagreb, Kneza Mislava 12, info@mirenje.hr;
2. Profi Test d.o.o., Centrom
za mirenje „Medijator", Bjelovar, Petra Hektorovića 2, medijator@medijator.com.hr;
3. Centrom za mirenje pri
Hrvatskoj gospodarskoj komori, Zagreb, Rooseveltov trg 2, mirenje@hgk.hr.
Sve ostale informacije o
tijelima za alternativno rješavanje potrošačkih sporova i postupcima
alternativnog rješavanja sporova možete pronaći na mrežnim stranicama pojedinog
tijela.
Dodatno Vas obavještavamo kako
su na portalu „Sve za potrošače” koji je dostupan OVDJE,
na jednom mjestu dostupne sve aktualne informacije iz različitih područja
zaštite potrošačkih prava (neispravna roba, jamstvo, javne usluge, financijska
i medijska pismenost i dr.) te Vas pozivamo da isti posjetite i informirate se
o Vašim potrošačkim pravima."