Politika : Uprava/Samouprava

Objavljeno: 25.6.2021. u 20:20
Prikaza: 2739
|
Autor: D.Z./SBplus

Analizirali smo stanje u 30 gradova u RH

Treba li smanjiti cijenu parkiranja u Slavonskom Brodu?

D.Z./SBplus
Foto: D.Z./SBplusCijene parkiranja u 30 gradova u Hrvatskoj
  • D.Z./SBplus

Dvije najjače političke opcije u Slavonskom Brodu (NL MD i HDZ) odlučile su se za promjenu u politici upravljanja naplatom parkiranja u gradu, pa je za očekivati kako već imaju plan unapređenja sustava, prvenstveno na korist građana, ali i samoga Grada Slavonskog Broda.

SLAVONSKI BROD – Problem nedostatka parkirnih mjesta u gradskim središtima primjetan je u mnogim sredinama u Hrvatskoj, posebice u najvećim gradovima. Taj problem je vidljiv i u centru Slavonskog Broda, ali i u nekim gradskim naseljima koja su izvan središta grada, kao na primjer u Naselju Andrije Hebranga. Iako je nedavno Grad Slavonski Brod povećao broj parkirnih mjesta u tom naselju za njih 30 ipak je to nedostatno za tu sredinu u kojoj ima oko 4.000 stanovnika, jer podosta automobila je parkirano na stazama, blokovskim prolazima, kolniku itd.

U centru grada najviše parkirnih mjesta nedostaje u blizini Trga Ivane Brlić Mažuranić, posebice u blizini tri nebodera, smještena između Vukovarske i Ulice Petra Krešimira (preko puta zgrade Brodsko-posavske županija), u kojima se nalazi oko 250 stambenih jedinica.

U centru grada najviše parkirnih mjesta nedostaje u blizini Trga Ivane Brlić Mažuranić, posebice u blizini tri nebodera smještena između Vukovarske i Ulice Petra Krešimira (preko puta zgrade Brodsko-posavske županija), u kojima se nalazi oko 250 stambenih jedinica.  Uz te zgrade postoji 50-ak besplatnih parkirnih mjesta rezerviranih isključivo za stanare, pa ako pretpostavimo da uz jedan stan ide jedno vozilo (iako neki imaju i po dva automobila), 200 ostalih stanara mora platiti 100 kn mjesečni parking koncesionaru (Brod-parking), ili se snalaziti kako znaju i umiju. Npr. parkira na besplatnom parkiralištu u parku Klasije.

Sami stanari kažu kako, često, na mjesta koja su za njih predviđena parkiraju zaposlenici obližnjih javnih ustanova i tvrtki, pa oni moraju parkirati na drugim lokacijama, a sustav kontrole i sankcija neodgovornih vozača nije optimalno razrađen. To dovodi i do verbalnih, a ponekad i fizičkih sukoba. Iz tih razloga stanari tog djela grada, svakodnevno, imaju poteškoća s pronalaskom parkinga. Čini se kako je osnovni kriterij za besplatno parkiranje stanara tri nebodera, prema staroj izreci: „Tko prvi njemu djevojka!". Međutim, takav način zauzimanja parkinga je diskriminirajući jer nisu svi stanari u istom položaju. Naime, zbog malog broja besplatnih parkirnih mjesta većina stanara mora parkirati dalje od mjesta gdje borave, a to moraju često i platiti. Sve navedeno ide u prilog činjenici kako je u tom dijelu grada nasušno potrebno povećati parkirališne kapacitete na zadovoljstvo ne samo stanara i zaposlenika koji rade u obližnjim objektima, veći i svih drugih koji automobilom dolaze u centar grada.

Grad planira, u svim naseljima, sustavno rješavati nedostatak parkirnih mjesta

Kad je povećavanje parkirališnih kapaciteta u pitanju, prije nekoliko tjedana pisali smo kako Grad Slavonski Brod planira na mjestu srušenih spremnika Brod-plina napraviti izvanulično parkiralište s 40 mjesta u naselju Slavonija I, a u emisiji „Gradskih 60 minuta" radija Laganini FM, gradonačelnik Mirko Duspara izjavio je kako gradska uprava želi sustavno rješavati problem manjka parkinga u svim gradskim naseljima gdje je to potrebno. Pored izgradnje dodatnih parkirališnih kapaciteta, jedan od načina rješavanja problema nedostatka parkirnih mjesta je i cjenovna/tarifna politika kojom se regulira naplata, ali i politika ograničenog pristupa za određene „kategorije" vozila (npr. dozvoljeno parkiranje samo stanarima).

Također, u mnogim europskim gradovima trend je micanje automobila (ne računajući vozila stanara) iz središta grada stvaranjem pješačkih zona, ili zona smirenog prometa, ali i izgradnje većih parkirališta na rubovima tih zona (unutar 5-10 minuta hoda do odredišta) čijim korištenjem se smanjuje potreba za kružnom vožnjom po centru grada, u potrazi za slobodnim mjestom za parking. Te kružne vožnje, osim što su neekonomične za vozače, stvaraju i slabiju protočnost u prometu te posljedično stvaraju veće zagađenje okoliša, prvenstveno lebdećim česticama. A treba raditi na smanjenju te vrste zagađenja jer je Slavonski Brod među tri najzagađenija grada u Europi s tim česticama, prema nedavno objavljenim pokazateljima.

Pored izgradnje dodatnih parkirališnih kapaciteta, jedan od načina rješavanja problema nedostatka parkirnih mjesta je i cjenovna/tarifna politika kojom se regulira naplata, ali i politika ograničenog pristupa za određene „kategorije" vozila (npr. dozvoljeno parkiranje samo stanarima).

Kako bismo imali što cjelovitiju predodžbu o tarifnoj politici parkiranja u Hrvatskoj, usporedili smo cijene parkinga u 30 najvećih hrvatskih gradova, uključujući sva županijska središta i Grad Zagreb. Donijeli smo podatke o cijeni parkinga (na razini jednog sata) u pojedinim zonama, zatim smo prikazali cijene dnevnih karata, cijene mjesečnih karata za fizičke osobe, kao i cijene povlaštenih godišnjih karata za stanare. Istražili smo i vrijeme naplate parkiranja.

U Hrvatskoj, Slavonski Brod je pri dnu cijene za jedan sat parkinga

Većina gradova u Hrvatskoj naplatu parkiranja provodi kroz više parkirnih zona (npr. 0 zona, 1. zona, 2. zona itd.), pa se zbog toga i cijene međusobno razlikuju. Od 30 promatranih gradova, njih devet ima naplatu organiziranu kroz najmanje tri zone, 19 gradova kroz dvije zone, a dva grada (Gospić i Pazin) naplaćuju parking u samo jednoj zoni. Svjesni smo da je teško uspoređivati cijene parkiranja u gradovima na hrvatskoj obali sa gradovima u kontinentalnom djelu Hrvatske (npr. Split i Požegu) jer se tijekom ljetne sezone na Jadran „slijevaju rijeke" automobila koji znatno opterećuju komunalnu infrastrukturu tih sredina. Otežavajući element u analizi cijene parkiranja u gradovima na obali je i sezonski pristup naplati, pa su ljeti više cijene parkiranja nego u zimskom periodu.

Cijena parkiranja u najskupljoj zoni naplate kod ovih 30 gradova kreće se od 40 kn/sat (Dubrovnik) pa do 3 kn/sat (osam gradova, uključujući i Slavonski Brod). Ako isključimo Dubrovnik iz promatranja,  jer je cijena od 40 kn za jedan sat izvan svake kategorije, onda bi prosječna cijena jednog sata parkiranja osobnog vozila (za 29 gradova) iznosila oko 4,80 kn. Cijene parkiranja u drugoj najskupljoj zoni parkiranja kod navedenih gradova (opet bez Dubrovnika) kreće se od 10 kn/sat (Zadar) do 1,5 kn (u Slavonskom Brodu naplaćuje u 2. zoni 3 kn za dva sata parkiranja). Prosječna cijena jednog sata parkiranja osobnog vozila u „drugoj najskupljoj zoni" iznosi oko 3,10 kn.

Kad je riječ o naplati dnevne karte, najveći trošak neplaćanja parkinga imala bi vozila parkirana na hrvatskoj obali (Dubrovnik 800 kn, Pula 200 kn, Zadar 168, Šibenik 160) i u Zagrebu (150 kn). Najnižu dnevnu kartu u Hrvatskoj, od ovih 30 gradova koja smo promatrali, imaju u Virovitici (10-24 kn), Koprivnici (20-40 kn), Gospiću (27 kn), Vukovaru (36-48 kn). U Slavonskom Brodu dnevna karta za parking iznosi 60 kn. Prosječna cijena dnevne karte 27 promatranih gradova (bez Dubrovnika, Daruvara i Siska) je oko 63 kn.

Mjesečna parkirna karta za fizičke osobe i/ili zaposlenike najviše se plaća Dubrovniku (400-4.000 kn), Rijeci (40 do 800 kn), Šibeniku (480-800 kn), Zagrebu (100-720 kn), Samoboru (150-300 kn), Vinkovcima (150-250 kn), Osijeku (150-200 kn) itd. Najnižu mjesečnu kartu plaćaju zaposlenici/fizičke osobe u Velikoj Gorici (20-70 kn), Gospiću (40 kn), Virovitici (42,50-97,50 kn), Pazinu (50 kn), Daruvaru (55-75 kn), Vukovaru (60-70 kn), Kutini (60-80 kn) itd. U Slavonskom Brodu mjesečna karta za zaposlenike je 100 kn. Prosječna cijena mjesečne parkirna karte za fizičke osobe i/ili zaposlenike za 29 gradova (bez Dubrovnika) je oko 159 kn.

U Slavonskom Brodu, stanari plaćaju ponajvišu godišnju cijenu parkinga

 U Slavonskom Brodu stanari plaćaju povlaštenu kartu u iznosu od 100 kn mjesečno, pa je to ukupno 1200 kn godišnje, što je među najvećim iznosima u Hrvatskoj. Prosječna cijena godišnje povlaštene parkirna karte za stanare za 29 gradova (bez Dubrovnika) je oko 684 kn.

Godišnja povlaštena karta stanare najviše se plaća u Dubrovniku (400-4200 kn), Krapini (400-3000 kn), Splitu (1080-2100 kn), Rijeci (480-1600 kn) itd. Najnižu godišnju povlaštenu kartu plaćaju stanari u Čakovcu (200 kn), Kutni (200-250 kn), Novoj Gradiški (200-400 kn), Pazinu ( 250-400 kn), Križevcima (250-450 kn), Virovitici (260-583 kn), Velikoj Gorici (360 kn) itd. U Slavonskom Brodu stanari plaćaju povlaštenu kartu u iznosu od 100 kn mjesečno, pa je to ukupno 1200 kn godišnje, što je među najvećim iznosima u Hrvatskoj. Prosječna cijena godišnje povlaštene parkirna karte za stanare za 29 gradova (bez Dubrovnika) je oko 684 kn.

Što se tiče izračuna prosječne cijene parkiranja, treba reći kako su moguće greške u izračunu jer smo u slučaju kada je cijena izražena u rasponu „od-do" uzimali srednju vrijednost, što u konačnici utječe na preciznu analizu. Naime, najtočnije bi bilo kada bi u izračun uzimali točan broj parkirnih mjesta u svakoj zoni, pa bismo onda mogli taj podatak pomnožiti za cijenom. Ali i iz same priložene tablice vidljivo je kakve su cijene parkiranja u navedenim gradovima, pa je lako uspoređivati ih međusobno.

Iz priloženih je podataka vidljivo kako je u Slavonskom Brodu cijena parkiranja za jedan sat među najpovoljnijima u Hrvatskoj, ali je povlaštena godišnja cijena za stanare među najvišima u zemlji. Obzirom da je Grad Slavonski Brod najavio kako više neće davati u koncesiju naplatu parkiranja nego će sam preuzeti upravljanje parkinzima, ostaje za vidjeti hoće li biti kakvih promjena u politici cijena, tj. hoće li doći do povećanja ili smanjenja.

Prostora za korekcije sigurno ima, uvažavajući sve posebnosti sredine u kojoj se vrši naplata, uključujući i onečišćen zrak u Slavonskom Brodu. Satna parkirna karta u 1. zoni bi se možda mogla povećati sa 3 kn na 4 kn/sat, u 2. zoni s 3 kn za dva sata parkiranja na 4kn/2sata, dok bi sve ostale kategorije mogle imati nižu cijenu, posebice stanari. Tako bi dnevna karta u 1. zoni mogla biti 48 kn (12x4), a u 2. zoni 36 kn (12x3kn). Mjesečna karta za zaposlenike bi se možda mogla smanjiti sa 100 kn mjesečno, na 50-100 kn mjesečno. Primjerice nižu mjesečnu kartu bi mogli plaćati oni koji rade drugu smjenu jer su parkinzi u poslijepodnevnim satima znatno manje zauzeti. Također, povlaštena karta za stanare bi mogla biti niža  na način da se više ne plaća 100 kn mjesečno, nego, primjerice, 300-800 kn godišnje. Ovisno o primanjima stanara, pa bi tako možda umirovljenici mogli plaćati najmanje (300 kn godišnje, ili 25 kn mjesečno).

U svom predizbornom programu, kandidat za gradonačelnika Slavonskog Broda, Dragan Jelić, na zadnjim lokalnim izborima, također je spomenuo kako, u slučaju njegove pobjede, Grad više ne bi davao u koncesiju naplatu parkinga. Dakle, dvije najjače političke opcije u Slavonskom Brodu  (NL MD i HDZ) odlučile su se za promjenu u politici upravljanja naplatom parkiranja u Gradu, pa je za očekivati kako već imaju plan unapređenja sustava, prvenstveno na korist građana, ali i samoga Grada Slavonskog Broda.

Na kraju, važno je istaći kako je ovo potpuno amaterska, dakle nestručna, analiza naplate parkinga u Slavonskom Brodu te da ove brojke koje predlažemo kao moguće nove cijene mogu biti ekonomski neodržive. Unatoč tome odlučili smo dati svoj skromni doprinos ovoj temi.

    Broj komentara: 2

    Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

    RegistracijaPrijava
    bara

    bara

    Komentirano: 25.6.2021. | 23:17

    1

    Bilo bi fer recimo da stanari imaju besplatno parkiranje u određenoj zoni da im se izdaju dozvole za najmanje jedno vozilo po kućanstvu.U Brodu je parkiranje problem ali se sigurno može riješiti na lagan način samo treba imati volju i znanje a ne samo demonstrirati gradsku vlast.Građani bi ipak trebali imati ugodan život u svim dijelovima grada.
    mikov

    mikov

    Komentirano: 25.6.2021. | 22:38

    2

    Možda bi bilo bolje da je naplata parkinga pod gradom, a ne da privatnik uzima novce, ali onda su trebali dati privatniku koncesiju na pauk! Možda bi se onda reda napravilo!

    Broj komentara: 2

    Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

    RegistracijaPrijava

    Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

    Ostali članci u rubrici
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Grešku Ministarstva ispravit će Grad?

    Našli rješenje za besmislenu stazu

    Grešku Ministarstva ispravit će Grad?

    18.5.2022. | 10:45
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Oni su najbolja motivacija za pokrenuti se u životu

    Vrhunski sportaši grada Slavonskog Broda

    Oni su najbolja motivacija za pokrenuti se u životu

    17.5.2022. | 22:15
    SBplus.hr, Slavonski Brod : On je bio židovski dječak kojega je spasio Brođanin Kirhofer

    Nakon 80 godina, vratio se u Slav. Brod

    On je bio židovski dječak kojega je spasio Brođanin Kirhofer

    17.5.2022. | 15:15
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Ovako je Grad zahvalio posebnom profesoru i Čovjeku

    Nagrada koju nije stigao primiti osobno

    Ovako je Grad zahvalio posebnom profesoru i Čovjeku

    17.5.2022. | 11:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Oni su ovogodišnji dobitnici priznanja

    Povodom Dana grada Slavonskog Broda

    Oni su ovogodišnji dobitnici priznanja

    16.5.2022. | 14:15
    SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Hvala svima koji unaprjeđujete kvalitetu života u gradu'

    Čestitka gradonačelnika Duspare:

    'Hvala svima koji unaprjeđujete kvalitetu života u gradu'

    16.5.2022. | 7:59
    SBplus.hr, Slavonski Brod : 'U ovom gradu lijepo je sve, ali najljepši ste vi - ljudi'

    Gradonačelnik zapalio ivanjski krijes

    'U ovom gradu lijepo je sve, ali najljepši ste vi - ljudi'

    15.5.2022. | 21:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Tko je pozvan, a tko je potvrdio dolazak na svečanu sjednicu

    Dan grada Slavonskog Broda

    Tko je pozvan, a tko je potvrdio dolazak na svečanu sjednicu

    15.5.2022. | 18:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Napreduju radovi na izgradnji stadiona u Slavonskom Brodu

    Projekt vrijedan 29 milijuna kuna

    Napreduju radovi na izgradnji stadiona u Slavonskom Brodu

    12.5.2022. | 20:10
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Grad Slavonski Brod prijavljuje izgradnju tri nova vrtića

    Dobra prilika za EU sufinanciranje

    Grad Slavonski Brod prijavljuje izgradnju tri nova vrtića

    12.5.2022. | 7:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Ovdje će graditi još jedan kružni tok u Slavonskom Brodu

    Kvar semafora ubrzao projekt

    Ovdje će graditi još jedan kružni tok u Slavonskom Brodu

    11.5.2022. | 11:30
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Malenoj Brođanki pripala velika čast

    Svečano otvoren Mjesni dom

    Malenoj Brođanki pripala velika čast

    10.5.2022. | 19:10
    SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Ako ne možete kroz sustav, idite pored njega'

    Inspirativan govornik u Slavonskom Brodu

    'Ako ne možete kroz sustav, idite pored njega'

    9.5.2022. | 14:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Zašto se posjetitelji iznova vraćaju brodskom Florafestu?

    Kvaliteta i raznovrsnost izlagača govore

    Zašto se posjetitelji iznova vraćaju brodskom Florafestu?

    7.5.2022. | 21:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Mladi Ukrajinci oduševili Brođane svojim nastupom

    Pjesmom i plesom 'rascvjetali' Tvrđavu

    Mladi Ukrajinci oduševili Brođane svojim nastupom

    7.5.2022. | 14:45
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Igrališta s umjetnom travom dobila su uporabnu dozvolu

    SBplus je saznao datum otvaranja

    Igrališta s umjetnom travom dobila su uporabnu dozvolu

    7.5.2022. | 10:10
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Ovo će u budućnosti definirati slobodu

    Zanimljiva prilika za sve Brođane

    Ovo će u budućnosti definirati slobodu

    6.5.2022. | 15:00

    Vezani članci

    SBplus.hr, Slavonski Brod : Raspisan natječaj za izgradnju najvećeg parkirališta u gradu

    Trideset dana po našem zadnjem osvrtu

    Raspisan natječaj za izgradnju najvećeg parkirališta u gradu

    30.7.2020.
    Prema troškovniku, novo će parkiralište obuhvaćati 110 parkirnih mjesta na ukupno 2767 m2 asfaltirane te sukladno pravilima prometne struke uređene površine.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Kreće izgradnja najvećeg parkirališta u Slavonskom Brodu

    Izabran izvođač

    Kreće izgradnja najvećeg parkirališta u Slavonskom Brodu

    4.10.2020.
    Nakon silnih kartica teksta utrošenih u ponavljanje priče oko "rugla u centru grada", Brođani, kao i svi ostali koji trpe posljedice navedenog neuređenog parkinga, konačno mogu odahnuti jer je prošlog tjedna dovršen postupak odabira izvođača radova na izgradnji parkirališt
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Krenuli s izgradnjom parkirališta u Strossmayerovoj

    Projekt vrijedan 1,2 milijuna kuna

    Krenuli s izgradnjom parkirališta u Strossmayerovoj

    24.10.2020.
    Rok završetka radova je 90 kalendarskih dana od dana uvođenja izvođača u posao.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : 'U gradski smo proračun uplatili 17 milijuna kuna'

    Brođani sve urednije plaćaju parking?

    'U gradski smo proračun uplatili 17 milijuna kuna'

    21.2.2021.
    'Unatoč problemima s naplatom parkiranja pa i epidemijom koronavirusa koja se, zbog karantena, odrazila i na njihovo poslovanje, tvrde, nisu niti dana kasnili s uplatama koncesije.'
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Srijedom i subotom traži se mjesto više

    Brođani zadovoljni novim parkingom

    Srijedom i subotom traži se mjesto više

    13.3.2021.
    Radovi su koštali 1,2 milijuna kuna bez PDV-a, a izvodila ih je slavonskobrodska tvrtka PZC, od listopada prošle do kraja siječnja ove godine.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Grad Slavonski Brod želi preuzeti 'Brod-parking'

    Donosimo razlog tomu

    Grad Slavonski Brod želi preuzeti 'Brod-parking'

    17.3.2021.
    Gradu je u planu preuzimanje komunalne djelatnosti parkiranja na uređenim javnim površinama od tvrtke „Brod-parking“ koja ju je posljednjih 20 godina obavljala temeljem ugovora o koncesiji.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Grad će na mjestu spremnika napraviti parkiralište!?

    Prema našim informacijama

    Grad će na mjestu spremnika napraviti parkiralište!?

    23.3.2021.
    Izgradnja dodatnih parkirališnih kapaciteta na mjestu gdje se sada nalaze stari spremnici za mazut unaprijedila bi ne samo tamošnju parkirališnu infrastrukturu već bi i značajno unaprijedila izgled toga dijela grada, jer su spremnici poprilično dominirali prostorom
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Tko bi u budućnosti trebao pružati uslugu parkiranja u gradu

    Za Grad Slavonski Brod

    Tko bi u budućnosti trebao pružati uslugu parkiranja u gradu

    24.3.2021.
    Grad Slavonski Brod najavio je kako, zbog prijave na europske projekte, namjerava preuzeti upravljanje pružanja usluge parkiranja od Brod Parkinga, čije zaposlenike planira zadržati.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Rušenjem spremnika oslobođen prostor za novi parking

    U Naselju Slavonija I

    Rušenjem spremnika oslobođen prostor za novi parking

    3.5.2021.
    Prije tri tjedna, u emisiji "Gradskih 60 minuta" radija Laganini FM, gradonačelnik Mirko Duspara je potvrdio kako Grad planira na mjestu starih spremnika izgraditi novo izvanulično parkiralište.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Grad osigurao dodatnih 30 parkirnih mjesta

    U naselju Andrije Hebranga

    Grad osigurao dodatnih 30 parkirnih mjesta

    5.5.2021.
    Odlukom Grada Slavonskog Broda o neraspisivanju koncesije za naplatu parkinga u gradu i preuzimanju naplate parkinga na sebe, od kraja ove godine (kada istječe 15-godišnja koncesija Brod-parkingu) otvaraju se brojne mogućnosti za razvoj gradske prometne infrastrukture, ali i mogu
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Ovako će uskoro izgledati novi gradski parking s 39 mjesta

    U Naselju Slavonija I

    Ovako će uskoro izgledati novi gradski parking s 39 mjesta

    10.5.2021.
    Ulaz na parkiralište bi bio samo sa sjeverne strane, iz pravca Ulice Petra Svačića ("Svačićeva avenija"), čime bi se smanjila potreba za ulazak vozila u samo Naselje Slavonija I, iz Pilareve ulice.
    SBplus.hr, Slavonski Brod :
    SBplus.hr, Slavonski Brod :