Politika : Uprava/Samouprava

Objavljeno: 19.7.2021. u 21:00
Prikaza: 1725
|
Autor: D.Z./SBplus

Grad prijatelj biciklista (1)

Slavonski Brod uređuju za bolji promet biciklima

Slavonski Brod : Slavonski Brod uređuju za bolji promet biciklimaSlavonski Brod iz zraka - ilustracija(Foto: D.Z./SBplus/Vedran Vuleta)

''Moramo se zalagati za promjenu modela, ne samo zato što ljudi vole bicikliranje, već i zato što je sve zajedno zdravije, čistije, sigurnije… Ljudski životi se stalno skraćuju u mnogim gradovima zbog sveprisutnijeg zagađenja zraka. Ako ljudi bicikliraju razina onečišćenja će značajno pasti."

SLAVONSKI BROD - Ulaganje u gradsku biciklističku infrastrukturu diljem svijeta sve više uzima maha s ciljem smanjenja onečišćenja okoliša, ali i poticanja veće fizičke aktivnosti građana, što posljedično dovodi do poboljšane zdravstvene slike društva.

U Slavonskom Brodu su zadnjih godina intenzivirana ulaganja u izgradnju biciklističko-pješačkih staza ili biciklističkih traka, a zadnjih mjeseci su ta ulaganja itekako vidljiva. Naime, u cijelom gradu je u tijeku realizacija EU projekta izgradnje 16,5 km nove biciklističke infrastrukture koja je vrijedna 21 milijun kuna te je s 85 sufinancirana od strane europskih fondova. Pored izgradnje koja se financira EU sredstvima u tijeku je izgradnja biciklističko-pješačkih staza financiranih većinom iz gradskoga proračuna Grada Slavonskog Broda.

Mirko Duspara je tijekom kampanje na zadnjim lokalnim izborima, kao kandidat za gradonačelnika Grada Slavonskog Broda, nekoliko puta spomenuo da njegova politička opcija želi razvijati Slavonski Brod kao "Grad prijatelj biciklista". 

Mirko Duspara je tijekom kampanje na zadnjim lokalnim izborima, kao kandidat za gradonačelnika Grada Slavonskog Broda, nekoliko puta spomenuo da njegova politička opcija želi razvijati Slavonski Brod kao "Grad prijatelj biciklista". S obzirom na to da se u javnom prostoru može čuti kako je neki grad "Prijatelj djece", "Prijatelj mladih", "Prijatelj sporta" itd., a svaka od tih "kovanica" bi trebala podrazumijevati cijeli niz gradskih aktivnosti i projekata jedinice lokalne samouprave i koji pridonose razvoju grada u željenom "prijateljskom pravcu", odlučili smo istražiti što u svijetu znači kad je neki Grad prijatelj biciklista" ili na engleskom "Bike friendly city ".

U manjoj seriji članaka predstavit ćemo neka europska razmišljanja i iskustva u izgradnji biciklističke infrastrukture koja doprinosi, danas željenom, statusu "grada prijatelja biciklista". Kroz primjere koje donosimo vidljivo je kako nije dovoljno samo izgraditi silne kilometre biciklističkih staza, već je nužno i izgraditi parkirališta ili spremišta za bicikle koji doprinose tome da bicikl postane pravo prijevozno sredstvo koje će u velikoj mjeri zamijeniti osobna vozila. Naime, u Hrvatskoj, pa tako i u Slavonskom Brodu, se još uvijek na bicikl gleda kao na sredstvo rekreacije, a ne kao prijevozno sredstvo kojim ljudi mogu ići i na posao ili u trgovinu.

"Kako brzo graditi grad oko bicikala"

U nastavku donosimo prijevod priloga od Bloomberga (Citylab), s njihovog YouTube kanala, pod nazivom "How to Build a City Around Bikes, Fast" (hrv. "Kako brzo graditi  grad oko bicikala") u kojem se donose iskustva u razvoju biciklističke infrastrukture nekoliko europskih gradova (London, Sevilla, Amsterdarm...). Prijevod koji smo napravili možda nije 100 posto točan, pa se nadamo da neće biti previše zamjerki.
Način na koji putujemo u našim gradovima se mijenja. Moramo držati distancu jedni od drugih, što znači manje autobusa, vlakova, taksija. Biciklizam ima bezbroj pozitivnih učinaka na zdravlje, a posebice na sam grad. Više ljudi na biciklu obično znači manje ljudi u automobilima. Manje automobila znači bolji zrak. Od Berlina o Bogote biciklistička infrastruktura se izgrađuje ili se pojačava. Pitanje, je li sada je pravo vrijeme da se gradovi transformiraju u utopije prijatelje biciklista?

"Ja živim u Londonu preko 10 godina i nisam vozio bicikl ovdje. Kao većina ljudi u velikim gradovima bio sam odbijen nedostatkom biciklističke infrastrukture i strašnim naslovnicama. Ali zbog manje automobila na prometnicama odvažio sam se i kupio sam bicikl. Sad je stvarno neobičan trenutak u povijesti. Hoćemo li uopće imati šansu reorganizirati gradove? ", kaže Tom Giboson koji radi za Bloomberg News.

"Moramo se zalagati za promjenu modela, ne samo zato što ljudi vole bicikliranje, već i zato što je sve zajedno zdravije, čistije, sigurnije… Ljudski životi se stalno skraćuju u mnogim gradovima zbog sveprisutnijeg zagađenja zraka. Ako ljudi bicikliraju razina onečišćenja će značajno pasti. Količina ljudi koje možete sigurno staviti na cestu, čak sa socijalnim distanciranjem je mnogo veća s biciklima nego s automobilima. Možete vidjeti ljude u trakama za bicikliranje koje su poluprazne, pored kolničkih traka koje su pune automobila te da je u obje trake isti broj ljudi. S tim da jedna grupa ljudi uzrokuje onečišćenje i zastoj, a kod druge nema onečišćenja i promet je protočan", kaže Feargus O'Sullivan (CityLab).

"Treba razmisliti gdje ljudi idu, gdje žele ići i pobrinuti se da sigurno dođu od vrata do vrata. Obično se cesta povezuje s motornim vozilima. Bilo je vrijeme kada su ulice bile namijenjene ljudima, a sada automobili dominiraju cestama. Čak i u Amsterdamu oko 75 % cesta zauzimaju automobili, a manje od ¼ putovanja se obavlja automobilima. Dakle, čak i u mjestima koja su poznata po davanju ogromnog prostora za bicikliste i koji stavljaju bicikliranje na prvo mjesto, automobili i dalje posjeduju ceste. Jedna stvar je biti za bicikliranje i poticati ga, ali zapravo treba napraviti mjesta za bicikle, a pravljenje toga mjesta često znači oduzimanje prostora automobilima", navodi O'Sulliven.

Imamo čudnu privrženost prema automobilima, oni su korisni, ali u gradovima imaju manje smisla. Socioekonomski trošak od bicikliranja je puno niži od automobila. Prema jednoj studiji iz Danske, društvo gubi 79 centi po kilometru automobilske vožnje, a društvo dobiva 72 centa po kilometru vožnje biciklom. To je zato što bicikliranje smanjuje troškove zdravstvene skrbi i bolovanja, a uz vožnju automobila dolaze troškovi kao što je parking, gorivo.

Najbolji gradovi u bicikliranju su Amsterdam i Kopenhagen. Dali su prednost ljudima nasuprot automobilima. Tim gradovima je trebalo nemalo vremena da dođu do toga. Sevilji iz Španjolske je trebalo dvije godine da transformira svoj grad. Od 7.000 putovanja dnevno biciklom u 2006. godini, došli su do 70.000 putovanja dnevno u 2011. godini.

"To je povećanje od 1.000 posto za samo 4 godine", kaže Manuel Calvo, španjolski sociolog koji je bio jedan od ljudi iza seviljske biciklističke transformacije. To je veliki uspjeh koji je grad doveo blizu cilja koji se zove grad-prijatelj biciklista. Jedan od ključnih elemenata je bila infrastruktura.

"Od 70-80 posto novoga prostora došlo je od auta, točnije od mjesta za parking. Uzeli smo taj dio ceste povisili ga i smješten je pored pločnika. Učinili smo to zato što je sigurnost za nove korisnike bila veća", tvrdi M. Calvo.

Odvajanjem automobila od bicikala s fizičkim barijerama, bilo je ključno kako bi staze bile dostupne korisnicima svih dobi i svih sposobnosti. Gradnjom trajne infrastrukture također je veća vjerojatnost da će ta infrastruktura tu i ostati, posebice ako antibiciklistički političari dođu na vlast".

Za njih bi bilo teško maknuti tu povišenu platformu koja je oduzeta od ceste, stoga je to bila politička strategija kako bi se taj prostor za bicikliste dobio jednom zauvijek. Dvije smo lekcije mi naučili u Sevilji. Da treba imati potpunu mrežu i da ju treba imati brzo. S jednim kilometrom autoceste napravite 100 km biciklističkih traka", navodi Calvo.

Rezultat u Sevilji je bila biciklistička mreža koja je izmijenila izgleda grada. Da bi se brzo napravila masovna biciklistička infrastruktura potrebno je mnogo novaca. Prva faza tijekom koje je izgrađeno 80 km biciklističke inf. koštala je oko 20 milijuna dolara, što je dovelo do 70.000 putovanja dnevno. U usporedbi s gradnjom seviljskog metroa koji je koštao 900 milijuna dolara za 18 km linija i za 44.000 putovanja dnevno.

Primjer Sevilje pokazuje kako je moguće transformirati grad ako imate političku volju. U međuvremenu veliki gradovi poput Londona su često kritizirani jer nisu dovoljno hrabri.

Kao dio odgovora na koronavirus, vlada Velike Britanije je brzo pronašla 250 milijuna funti za hitno ulaganje u infrastrukturu, za bicikliste i pješake. Dodatno, prometni autoritet u Londonu su lansirali plan u kojem stoji da se može potencijalno prilagoditi deseterostrukom povećanju u bicikliranju kada popuste restrikcije i "lockdown".

"To su sve privremene mjere. Mi stvaramo siguran prostor za više milijuna ljudi, da hodaju i bicikliraju kao dio njihovog putovanja. Prvo što moramo napraviti je poboljšati sigurnost biciklističke infrastrukture, a potom ljude naučiti kako da ju koriste. Svaki grad je različit. Dok Pariz ima široke avenije, a Berlin ima velike ulice, mi ovdje radimo s uskim srednjovjekovnim ulicama. Treba nam plan koji se može primijeniti za London. Vidjeli smo tri puta više bicikliraju, u nekim dijelovima Londona, tijekom zatvaranja zbog koronavirusa nego prije. London nema izbora. Ako se ne poveća biciklistička infrastruktura dolazit će do sve više prometnih zastoja, hitne službe će zaglavljivati, dostava će stalno kasniti i tvrtke neće dobivati robu koju trebaju. Ali najvažnije od svega, u Londonu će biti zrak sve zagađeniji", za Bloomberg je rekao Will Norman iz Gradskog povjerenstva za pješake i bicikliste. (preveo s engleskog D.Z.) 


Broj komentara: 0

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u rubrici
SBplus.hr, Slavonski Brod : Gradonačelnik Duspara sastao se s predstavnicima Rafinerije

Evo o čemu su razgovarali

Gradonačelnik Duspara sastao se s predstavnicima Rafinerije

28.7.2021. | 15:20
SBplus.hr, Slavonski Brod : Hrvatski dom se 'vraća' Brođanima

Potvrđeno iz Gradske uprave

Hrvatski dom se 'vraća' Brođanima

28.7.2021. | 14:15
SBplus.hr, Slavonski Brod : Otvaraju nova radna mjesta

Prilika za zapošljavanje

Otvaraju nova radna mjesta

28.7.2021. | 12:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Novine vezane uz izdavanje osobnih iskaznica

Policija izvijestila

Novine vezane uz izdavanje osobnih iskaznica

28.7.2021. | 9:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Što to Slavonski Brod može naučiti od Amsterdama?

Grad prijatelj biciklista (2)

Što to Slavonski Brod može naučiti od Amsterdama?

28.7.2021. | 8:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Iz Gradskog vijeća izašao doktor Samardžić

Prisegnuo zamjenski vijećnik

Iz Gradskog vijeća izašao doktor Samardžić

27.7.2021. | 19:50
SBplus.hr, Slavonski Brod : Je li sudbina djelatnika Brod Parkinga neizvjesna?

Prelazak zaposlenih u gradsku ustanovu

Je li sudbina djelatnika Brod Parkinga neizvjesna?

27.7.2021. | 15:15
SBplus.hr, Slavonski Brod : Potvrđena presuda brodskog Općinskog suda o Korčuli

Grad pobijedio u slučaju dugom 25 godina

Potvrđena presuda brodskog Općinskog suda o Korčuli

27.7.2021. | 13:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Uljudna pitanja i odgovori. Dakle, i oni mogu biti normalni.

I to je moguće u Slavonskom Brodu

Uljudna pitanja i odgovori. Dakle, i oni mogu biti normalni.

27.7.2021. | 11:38
SBplus.hr, Slavonski Brod : Dio putnika koji je pušten iz Bolnice danas ide za Kosovo

Brodsko-posavska županija objavila:

Dio putnika koji je pušten iz Bolnice danas ide za Kosovo

27.7.2021. | 11:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Evo koliko nas je manje

Prema zadnjim podatcima

Evo koliko nas je manje

24.7.2021. | 19:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Produžen rok za upis osnovnoškolaca u dnevni boravak

Grad Slavonski Brod

Produžen rok za upis osnovnoškolaca u dnevni boravak

23.7.2021. | 15:05
SBplus.hr, Slavonski Brod : Brod među rijetkim gradovima u kojima se rodilo više djece

Pozitivni demografski trendovi

Brod među rijetkim gradovima u kojima se rodilo više djece

22.7.2021. | 12:37
SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Bio je ovo poseban projekt, s puno nesvakidašnjih detalja'

Brojni izazovi u izgradnji

'Bio je ovo poseban projekt, s puno nesvakidašnjih detalja'

22.7.2021. | 8:10
SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Povišice' za gradske vijećnike

Povećanje naknada za rad

'Povišice' za gradske vijećnike

21.7.2021. | 19:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Gradit će osnovnu Katoličku školu u Slavonskom Brodu?

Koristeći poticajne gradske mjere

Gradit će osnovnu Katoličku školu u Slavonskom Brodu?

21.7.2021. | 10:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Grad planira kreditno zaduženje od 40 milijuna kuna

Za četiri velika projekta

Grad planira kreditno zaduženje od 40 milijuna kuna

20.7.2021. | 9:00

Vezani članci

SBplus.hr, Slavonski Brod : Grade pet novih pješačko biciklističkih staza u gradu

Ulaganje u sigurnost sudionika prometa

Grade pet novih pješačko biciklističkih staza u gradu

12.9.2019.
Kada budu izgrađene pješačko biciklističke staze će i u ovim ulicama stvoriti uvjete za sigurnije prometovanje. No, riječ je samo o uvjetima, no ako uz to ne bude prometne kulture i poštivanja propisa učinak neće biti potpun. Tu u prvom redu mislimo na bicikliste koji se ne rijet
SBplus.hr, Slavonski Brod : Na 11 lokacija u gradu gradit će biciklističke staze

Za ukupno 16.414 metara - 25,3 mil kn

Na 11 lokacija u gradu gradit će biciklističke staze

9.6.2020.
Na ukupno 11 lokacija u gradu gradit će se ukupno 16.414 metara biciklističkih staza. Donosimo o kojim je lokacijama riječ.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Dobili 21,5 mil kn za 16.500 metara biciklističkih staza

Bespovratna EU sredstva za Grad Brod

Dobili 21,5 mil kn za 16.500 metara biciklističkih staza

10.7.2020.
Projekt izgradnje 16.500 metara biciklističkih staza vrijedan je nešto više od 25 milijuna kuna, a Grad Brod je za njega dobio 21,5 milijuna kuna bespovratnih EU sredstava.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Slavonski Brod ulaže 21 mil. kn iz EU u biciklističku mrežu

Osam ponuditelja poslalo 41 ponudu

Slavonski Brod ulaže 21 mil. kn iz EU u biciklističku mrežu

19.1.2021.
Unapređenje biciklističke infrastrukture u Slavonskom Brodu bitna je sastavnica Plana održive urbane mobilnosti urbanog područja Slavonski Brod, izrađenog od strane Prometnog fakulteta iz Zagreba, a koji je usvojen na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Dobili pola milijuna kuna za biciklističku stazu

Evo u kojoj će ulici biti građena

Dobili pola milijuna kuna za biciklističku stazu

9.2.2021.
Grad je osigurao i bespovratna sredstva za financiranje projekta „Izgradnja mreže biciklističke infrastrukture na području grada Slavonskog Broda" u iznosu od 21.498.716,44 kuna koja predstavljaju 85% prihvatljivih troškova projektnog prijedloga.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Gradska uprava s 21 mil. kuna doprinosi čišćem zraku

Proširenje biciklističke mreže

Gradska uprava s 21 mil. kuna doprinosi čišćem zraku

20.2.2021.
Kako je projektom predviđeno sufinanciranje od 85 posto iz operativnog programa EU ,,Konkurentnost i kohezija 2014.-2020." na postignutu cijenu na natječaju, iz navedenog europskog fonda Grad Slavonski Brod će dobiti 18.410.549,50 kn za izgradnju nove 16,5 km duge biciklističke i
SBplus.hr, Slavonski Brod : I u Podvinju će graditi biciklističko-pješačku stazu

Raspisan natječaj

I u Podvinju će graditi biciklističko-pješačku stazu

28.2.2021.
Za razliku od projekta izgradnje 16,5 km nove biciklističke infrastrukture u Slavonskom Brodu, a koji se provodi u sklopu ITU mehanizma i financiran je sa 18.410.549,50 kn iz Europske unije, ulaganje u izgradnju pješačko-biciklističke staze u Podvinjskoj ulici je u cijelosti osig
SBplus.hr, Slavonski Brod : Jesu li biciklističke trake u Osječkoj neupotrebljive?

Provjerili smo

Jesu li biciklističke trake u Osječkoj neupotrebljive?

1.3.2021.
Kako je Osječka ulica u nadležnosti Hrvatskih cesta, na njihovu smo adresu poslali upit o mogućim rekonstrukcijama ili doradama biciklističke trake, ali i pješačkih staza, kao i o čišćenju ruba ceste nakon radova na toj dionici.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Uskoro će i Cankareva dobiti pješačko-biciklističke staze

Fond sufinancira 40 posto ulaganja

Uskoro će i Cankareva dobiti pješačko-biciklističke staze

31.3.2021.
Natječaj za izgradnju objavljen je 19. ožujka, a rok za dostavu ponuda je 9. travnja 2021. godine. Procijenjena vrijednost nabave iznosi 1.350.000,00 kn, bez PDV-a.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Slavonski Brod želi izgraditi nadvožnjak po uzoru na Dansku

Razvijaju biciklističku infrastrukturu

Slavonski Brod želi izgraditi nadvožnjak po uzoru na Dansku

12.5.2021.
Bio bi to prvi pješačko-biciklistički nadvožnjak u Hrvatskoj u kojom će se moći voziti bicikl cijelom njegovom dionicom i potom spajanjem na biciklističke staze.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Prvi pješačko-biciklistički nadvožnjak, preko pruge, u RH

Donosimo buduće gradske projekte (5)

Prvi pješačko-biciklistički nadvožnjak, preko pruge, u RH

28.5.2021.
Pješačko-biciklistički nadvožnjak preko željezničke pruge bi spojio kružni tok na Glogovici (kod ulaza u naselje Andrije Hebranga) na jugu, sa Željezničkom ulicom na sjeveru, prema Osječkoj ulici.
SBplus.hr, Slavonski Brod :
SBplus.hr, Slavonski Brod :