Politika : Uprava/Samouprava

Objavljeno: 30.7.2020. u 19:00
Prikaza: 1465
|
Autor: AP/SBplus

Stručnjaci upozoravaju

Kako vrućina utječe na zdravlje i kako si pomoći

Slavonski Brod : Kako vrućina utječe na zdravlje i kako si pomoćiKorzo (Ilustracija)(Foto: AP/SBplus)

Toplinski udar je iznenadni kolaps organizma, a nastaje zbog, često naglog, prekomjernog povišenja tjelesne temperature i nemogućnosti organizma da se hladi znojenjem i temperaturu održi u normalnim granicama radi ekstremno visoke vanjske temperature odnosno vremenske pojave toplinskog vala. Kako bi ga se izbjeglo, ali i smanjilo svaki drugi štetni utjecaj vrućina na zdravlje, Zavod za javno zdravstvo izdao je i ovaj puta preporuke za zaštitu od vrućina.

SLAVONSKI BROD - Kako i priliči kraju srpnja ovih dana svjedočimo pravim ljetnim temperaturama zraka. Pa iako je, za pojedina područja zemlje, izdan alarm zbog mogućeg toplinskog vala, u Slavonskom Brodu, ako je suditi prema podatcima Državnog hidrometeorloškog zavoda živa se u termometru iduća četiri dana ne bi trebala 'popeti' iznad 31°C. No, to ne znači da se građani, posebice oni sa zdravstvenim problemima, ne trebaju pridržavati liječničkih savjeta uobičajenih za ovo doba godine.

Vrućine i visoke temperature zraka, upozoravaju stručnjaci, najnegativnije djeluju na dišni sustav kroničnih bolesnika koji boluju od KOPB-a i astme te djecu, i to na način da im je disanje otežano te dolazi do bronhospazama i nadražujućeg kašlja. Na vrućini se krvne žile šire, čime se snizuje tlak. Mijenja se i zgrušavanje krvi pa zbog česte dehidracije dolazi do lokalne tromboze, a noge natiču jer tekućina zaostaje u donjim dijelovima tijela. Kod naglih promjena temperature može doći do infarkta, a UV zračenje može na koži prouzročiti opekline, rak kože i prebrzo starenje kože zbog njenog isušivanja te slabljenje imunosustava. Zbog prevelikog izlaganja očiju UV zračenju može se razviti mrena. Manjak tekućine može utjecati na funkciju bubrega i pojačano nakupljanje minerala iz urina i prouzročiti stvaranje bubrežnih kamenaca. Ako je temperatura tijela slična temperaturi zraka, ono se hladi isparavanjem, što može promijeniti srčani ritam i prouzročiti dehidraciju i grčeve.

Toplinski udar je iznenadni kolaps organizma, a nastaje zbog, često naglog, prekomjernog povišenja tjelesne temperature i nemogućnosti organizma da se hladi znojenjem i temperaturu održi u normalnim granicama radi ekstremno visoke vanjske temperature odnosno vremenske pojave toplinskog vala.

Kako bi ga se izbjeglo, ali i smanjilo svaki drugi štetni utjecaj vrućina na zdravlje, Zavod za javno zdravstvo izdao je i ovaj puta preporuke za zaštitu od vrućina:

- Rashladite tijelo i pijte dovoljno tekućine da vam boja urina bude svijetla

- Pijte redovito negaziranu vodu te niskokalorične napitke bez kofeina, alkohola i šećera da njima ne izazovete jaču dehidraciju. Možete se samo  osvježiti tako da u ustima rastopite kockicu, dvije leda. Dehidraciju od vrućina izbjegnite uzimanjem razrijeđenog soka kao što je limunada i to odrasli svakih 1-2 sata, a djeca svakih 15-20 minuta po 1 do 2 žlice ili gutljaj vode. Nemojte čekati osjećaj žeđi da biste povećali unos tekućine, pogotovo kod starijih osoba koje imaju slabiji osjećaj žeđi.

- Izbjegavajte boravak na direktnom suncu u razdoblju od 10-17 sati, poglavito djeca, trudnice, starije osobe, srčani bolesnici i bolesnici s kroničnim bolestima (mentalne bolesti, dijabetes i dr.)

- Osobe koje rade na otvorenom (npr. građevinski radnici) se trebaju češće odmoriti, skloniti u hlad i popiti 1 i 1/2 čašu vode svakih 30 minuta.

- Tuširajte se ili kupajte u mlakoj vodi. Druga mogućnost je zamotati se u hladne mokre ručnike ili se rashladiti mokrom spužvom, kupkom za noge i sl. Djeci možete mokre ručnike stavljati na noge i ruke.

- Nosite laganu široku svijetlu odjeću od prirodnih materijala. Ako idete izvan doma stavite šešir širokog oboda ili kapu i sunčane naočale, a korisna su zaštita od direktnog sunca i kišobrani i lepeza za rashlađivanje zraka.

- Koristite laganu posteljinu, po mogućnosti bez jastuka kako bi izbjegli akumulaciju topline od tijela.

- Jedite češće male i što tekućije obroke. Izbjegavajte hranu prebogatu bjelančevinama. Ako ste u mogućnosti, pripremite miješano svježe voće, tzv. „smoothie" ili spravite laganu juhu, da organizmu vratite izgubljene minerale, vitamine i elektrolite.

Rashladite svoj dom

- Nastojte rashladiti prostor u kojem živite. Idealno bi bilo sobnu temperaturu održavati ispod 32°C danju, a 24°C noću. To je posebno važno za djecu, osobe starije od 60 godina ili osobe s kroničnim zdravstvenim problemima.

- Koristite hladniji noćni zrak da rashladite svoj dom. Ako je moguće, otvorite sve prozore ili podignite rolete tijekom noći i ranih jutarnjih sati, kada je vanjska temperatura niža.

- Smanjite količinu vrućeg zraka unutar stana ili kuće. Danju zatvorite prozore i spustite rolete, naročito one koji su okrenuti prema suncu. Zatvorite sva umjetna svjetla i isključite što je više moguće električnih uređaja u svom domu.

- Stavite zaslone, draperije ili tende na prozore koji dobivaju jutarnje ili poslijepodnevno sunce. Rasprostrite mokre ručnike u prostoriji. No, ne zaboravite da se time povećava vlažnost zraka.

- Ako imate klima-uređaj, zatvorite vrata i prozore da ne trošite više energije nego što je potrebno. Podesite temperaturu tako da ne bude niža od 7˚C od vanjske.

- Električni ventilatori mogu pružiti olakšanje i osvježenje, ali ako je temperatura zraka iznad 35˚C, neće spriječiti zdravstvene teškoće vezane uz velike vrućine. Pomoći će, međutim, bržoj izmjeni zraka kada u večernjim satima cirkulacijom svježeg zraka rashlađujete svoj dom.

Važno je piti dovoljno tekućine, jer znojenjem gubimo više tekućine, čime dolazi do dehidracije i povećanog viskoziteta krvi, što može izazvati trombozu, inzult mozga ili infarkt srca.

Klonite se vrućine

- Sklonite se u najhladniju prostoriju svog stana ili kuće, posebice noću.

- Ako stan ili kuću ne možete držati rashlađenim, provedite dva do tri sata dnevno u hladnom prostoru (npr. u hlađenoj javnoj zgradi).

- Izbjegavajte izlazak u najtoplijem dijelu dana.

- Izbjegavajte naporan fizički rad. Ako morate naporno raditi, činite to u najhladnije doba dana, što je obično ujutro između 4.00 i 7.00 sati i poslijepodne nakon 17.00 sati.

- Potražite sjenu.

- Ne ostavljajte djecu niti životinje u parkiranom vozilu.

- Redovito koristite sredstva sa zaštitnim faktorom od štetnog UV zračenja. Naročitu brigu valja posvetiti novorođenčadi i maloj djeci. Za njih treba koristiti zaštitna sredstva s najvećim faktorom (>30) i odjenuti ih u laganu odjeću koja ih također štiti od UV zraka.

- Prilagodite svoje izlaganje sunčevom UV zračenju uvažavajući dnevne promjene vrijednosti UV indeksa.

- Ako vozite, izbjegavajte putovanja u najtoplijem dijelu dana.

Pomozite drugima

- Posjetite obitelj, prijatelje i susjede koji većinu vremena provode sami. Osjetljive i teško pokretne osobe mogle bi zatrebati Vašu pomoć tijekom vrućih dana.

- Razgovarajte o toplinskom udaru s obitelji. Svaki član obitelji treba znati koje mjere zaštite mora poduzeti s obzirom na svoje zdravstveno stanje i aktivnosti.

- Ako je netko koga poznajete izložen riziku, pomognite mu da dobije savjet i podršku. Starije osobe i bolesnike koji žive sami treba posjetiti barem jednom dnevno.

- Uzimaju li te osobe lijekove, provjerite s njihovim liječnikom kakav utjecaj ti lijekovi mogu imati na termoregulaciju i ravnotežu tekućine u tijelu.

Ako imate zdravstvene probleme

- Držite lijekove na temperaturi ispod 25˚C ili u hladnjaku (pročitajte upute o skladištenju lijeka u uputi o lijeku).

- Tražite savjet liječnika ako imate neku kroničnu bolest ili uzimate više lijekova, pogotovo one za pojačano mokrenje i snižavanje tlaka.

Ako se osjećate loše

- Ako imate vrtoglavicu, slabost, nemoć, tjeskobu ili ste izrazito žedni i imate jaku glavobolju, tražite pomoć, što prije otiđite u hladniji prostor i mjerite temperaturu.

- Popijte vodu ili nezaslađeni razrijeđeni voćni sok više puta po nekoliko gutljaja.

- Smirite se i lezite u rashlađenu prostoriju ako imate bolne grčeve, najčešće u nogama, rukama ili trbuhu, često nakon fizičkog rada ili vježbe u vrlo vrućem vremenu.

- Pijte tekućinu koja sadrži elektrolite (npr. juhu, „smoothie" od povrća i dr.), a u slučaju da grčevi traju duže od jednog sata, zatražite medicinsku pomoć.

- Savjetujte se s liječnikom u slučaju drugih tegoba ili ako opisane tegobe duže traju.

- Ako neki član Vaše obitelji ili osobe kojima pomažete imaju vruću suhu kožu ili delirij (nerazumno razgovaraju i nemirni su), zujanje u ušima, probleme s vidom i malaksalost, grčeve i/ili su bez svijesti, odmah zovite liječnika ili hitnu pomoć. Dok čekate na liječnika ili hitnu pomoć, smjestite ugroženu osobu u hladnu prostoriju u vodoravan položaj, podignite joj noge i kukove, odstranite odjeću i počnite s vanjskim hlađenjem, kao što su hladni oblozi na vrat, pazuhe i prepone uz rad ventilatora, mahanje lepezom ili većom tkaninom i špricanje kože vodom temperature 25–30˚C. Mjerite temperaturu tijela i održavajte je ispod 39˚C. Nemojte toj osobi dati acetilsalicilnu kiselinu ili paracetamol. Osobe bez svijesti postavite u bočni ležeći položaj., savjetuju iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Broj komentara: 0

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u rubrici
SBplus.hr, Slavonski Brod : Štete izazvane jučerašnjim nevremenom zbrajaju i danas

I Sibinj će tražiti proglašenje nepogode

Štete izazvane jučerašnjim nevremenom zbrajaju i danas

5.8.2020. | 13:50
SBplus.hr, Slavonski Brod : Rektor Samardžić: 'Dobro došli na brodsko Sveučilište'

Nakon jučerašnje registracije

Rektor Samardžić: 'Dobro došli na brodsko Sveučilište'

4.8.2020. | 9:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Postavili šator za one koji čekaju u redu

Ublažili nesnosne vrućine

Postavili šator za one koji čekaju u redu

2.8.2020. | 9:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Obustavljene prijave obrtnika za financijsku pomoć

Brodsko-posavska županija izvijestila:

Obustavljene prijave obrtnika za financijsku pomoć

31.7.2020. | 13:10
SBplus.hr, Slavonski Brod : Među primateljima potpore čak 28 poreznih dužnika

Zajedno državi dužni 106 milijuna kuna

Među primateljima potpore čak 28 poreznih dužnika

31.7.2020. | 11:20
SBplus.hr, Slavonski Brod : Prilika za besplatno korištenje gradskih bicikla

Javni Gradski bicikli

Prilika za besplatno korištenje gradskih bicikla

31.7.2020. | 10:10
SBplus.hr, Slavonski Brod : Raspisan natječaj za izgradnju najvećeg parkirališta u gradu

Trideset dana po našem zadnjem osvrtu

Raspisan natječaj za izgradnju najvećeg parkirališta u gradu

30.7.2020. | 23:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Osmijeh na licu žena

Među prvima nastavili s projektom

Osmijeh na licu žena

30.7.2020. | 14:45
SBplus.hr, Slavonski Brod : Mogu li gledatelji na županijske nogometne utakmice?

Stožer odgovorio:

Mogu li gledatelji na županijske nogometne utakmice?

30.7.2020. | 10:50
SBplus.hr, Slavonski Brod : Imenovan v.d. ravnatelj brodske Ustanove za športske objekte

Izvanredna sjednica Gradskog vijeća

Imenovan v.d. ravnatelj brodske Ustanove za športske objekte

28.7.2020. | 14:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Najam javne površine već od 50 kn/m2 dnevno

Raspisan natječaj

Najam javne površine već od 50 kn/m2 dnevno

27.7.2020. | 11:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Grad Slav. Brod ulaže 20 mil. kn u ponajveću hrvatsku školu

Nova dvorana i novih osam učionica

Grad Slav. Brod ulaže 20 mil. kn u ponajveću hrvatsku školu

25.7.2020. | 22:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Pomoć i posao u jednom

Otvoreno sedam radnih mjesta

Pomoć i posao u jednom

25.7.2020. | 19:45
SBplus.hr, Slavonski Brod : Od 49 tisuća kuna za udruge iz rata, HVIDR-i idu 33 tisuće

Sufinanciranje programa/projekata udruga

Od 49 tisuća kuna za udruge iz rata, HVIDR-i idu 33 tisuće

24.7.2020. | 17:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Na listi prioriteta za najam gradskih stanova su 22 osobe

Nakon obrađenih prijava

Na listi prioriteta za najam gradskih stanova su 22 osobe

23.7.2020. | 18:15
SBplus.hr, Slavonski Brod : Produžen rok za upis djece u programe dnevnog boravka

Nova školska godina ipak u klupama?

Produžen rok za upis djece u programe dnevnog boravka

23.7.2020. | 15:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Četrnaest novih lokacija za kuće mladih obitelji

U slavonskobrodskim naseljima

Četrnaest novih lokacija za kuće mladih obitelji

23.7.2020. | 11:10
SBplus.hr, Slavonski Brod : Poznata kakvoća vode na Gradskom kupalištu Poloj

Može li se kupati na Poloju?

Poznata kakvoća vode na Gradskom kupalištu Poloj

22.7.2020. | 15:28
SBplus.hr, Slavonski Brod : U cijelosti ograđen ogroman prostor za uživanje

Sadržaji za male i velike

U cijelosti ograđen ogroman prostor za uživanje

22.7.2020. | 8:10
SBplus.hr, Slavonski Brod :
SBplus.hr, Slavonski Brod :