Slavica Lemaić tijekom kampanje(Foto: Ž.G./SBplus)
Državno izborno povjerenstvo uskratilo je portalu SBplus informaciju o tomu tko je i na koji način zadužen za provjeru dostavljenih financijskih izvješća, odnosno, istragu o tomu je li bilo financiranja kampanje od strane trećih osoba putem posrednika.
SLAVONSKI BROD - U ponoć 15. lipnja 2021., sudionicima prvog
izbornog kruga istekao je rok za dostavu izvještaja o financiranju izborne promidžbe
sa njegovim sastavnim dijelovima: Izvješćem o donacijama, Izvješćem o troškovima /
rashodima izborne promidžbe i Izvješćem o iznosu cijene i iznosu ostvarenog
popusta u cijeni za medijsko oglašavanje izborne promidžbe.
Petnaest minuta prije isteka
roka, objavljeni su ti podatci i kandidatkinje za gradonačelnicu Slavonskog
Broda, Slavice Lemaić. Prema
dostupnom na stranici Državnog izbornog povjerenstva kandidatkinja je, u
razdoblju od 23. travnja do 15. lipnja, primila ukupno 71.960,96 kuna donacija,
dok je na financiranje izborne promidžbe potrošila 73.129,53 kune. Dakle, 'vlastitih
sredstava' potrošila je tek 1.200 kuna.
Od ukupnih
troškova, 30.175 kuna Lemaić je tijekom predizborne kampanje uložila
u medije - najviše u Radio Slavoniju (10 tisuća kuna), potom Slavonskobrodsku televiziju
(9.900 kuna), tjednik Posavsku Hrvatsku (5.000 kuna) zatim portal SBperiskop (4.000
kuna) i portal Slavonija.in (tisuću kuna).
Kako su u pitanju relativno
velika sredstva za nezavisnu vijećnicu koja se predstavlja zastupnicom malih
ljudi, a ne velikih igrača, odlučili smo pokušati provjeriti jesu li u pitanju
čista ili prljava posla. Je li Slavica Lemaić svoju kampanju financirala
zakonito ili nije? Je li prekršila članak 46. Zakona o financiranju političkih
aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma u čijem je trećem stavku izrijekom
navedeno: 'Zabranjeno je davanje donacija u novcu ili u obliku proizvoda preko
trećih osoba (posrednika)'. Dakle, je li kampanju financirala sredstvima javnosti
nepoznatog porijekla?
Budući da se iz službenih izvješća
Slavice Lemaić ne vidi krajnje porijeklo novca uloženog u njezinu kampanju -
jer bezmalo sva sredstva dolaze od šefa njezine
izborne kampanje, Marka Marinića,
glavnog urednika portala Slavonija.in, koji samog sebe naziva „političkim
analitičarem i PR strategom" - legitimno je pitanje je li ta kampanja vođena sredstvima
suspektnog porijekla?
Iz istog razloga legitimna su i
pitanja: Tko je financirao stvaranje portala Slavonija.in te tiskanje i podjelu
30 tisuća primjeraka novina Brođankama i Brođanima, primarno, s ciljem predizborne
promidžbe Slavice Lemaić.
- U skladu sa zakonom
propisanim obvezama, financijski izvještaji o financiranju moje izborne
promidžbe na lokalnim izborima transparentno su objavljeni na službenoj
Internet stranici Državnog izbornog povjerenstva Republike Hrvatske. Budući da
portal SBplus, za kojeg radite, protiv mene javno objavljuje neistine, klevete,
uvrede i govor mržnje te da mi uskraćuje zakonom zajamčeno pravo objave
odgovora na objavljene informacije, nisam dužna posebno odgovarati na nešto što
je javno već objavljeno. - za SBplus kratko je odgovorila Slavica Lemaić,
odbivši odgovoriti na šest upućenih joj pitanja među kojima je i ono o
financiranju kampanje od strane trećih osoba.
Marko Marinić, nominalni financijer
kampanje Slavice Lemaić, pak, spremno je odgovorio na sva naša pitanja,
negirajući da su kampanju preko njega financirali drugi. On je, tvrdi, u
Slavičin politički uspon uložio vlastita sredstva.
- U Izvješću koje je javno
dostupno objavljen je točan iznos donacija koje je moja tvrtka MMPR j.d.o.o.
uložila u kampanju Slavice Lemaić. To su sredstva moje tvrtke. Slavica je
politička opcija s kojom ja radim već deset godina i mislim da je postojana
političarka. S obzirom na to da sam preuzeo vođenje njezine kampanje, bio sam
spreman na taj profesionalni izazov i poslovni rizik. Da smo ostvarili broj
mandata kojemu sam se nadao, Slavica bi to, kroz sredstva koja oni dobiju za
politički rad, posredno vratila kroz oglašavanje i tako dalje. Kampanja košta i
ja sam toga bio svjestan. Ništa ozbiljno se ne može raditi s malo novca. Kako
sam agencija koja već 20 godina vodi takve kampanje, nije bilo druge nego
uložiti vlastita sredstva kako bi to išlo prema nekim pravilima igre i mojoj
projektnoj ideji. To je bila moja odluka, želio sam vidjeti može li to nešto
promijeniti u Brodu. Za izbore sam znao dvije godine prije i financijski sam se
pripremao za njih. Očekivao sam da će još netko reagirati i da će donatora biti
više, no to je tako kako je. Da su se otvorila još dva mandata, ja bih to
iskompenzirao. - za SBplus kazao je pomalo razočaran Marko Marinić koji je
inzistirao da na naš upit odgovori telefonski, a ne pisanim putem, potvrdivši
pritom i dodatnu konstataciju SBplus-a o tomu kako kampanje Slavice Lemaić bez
njega - de facto - ne bi niti bilo.
Zakonskoj obvezi usprkos, Državno izborno povjerenstvo uskratilo je portalu SBplus informaciju o tomu tko je i na koji način zadužen za provjeru dostavljenih financijskih izvješća. Navedeno u izvješćima, očigledno, nitko ne provjerava. Istrage o protuzakonito posrednom financiranju kampanja preko trećih osoba, zaključujemo, neće biti. Jer ovdašnjim državnim odvjetništvima to, očigledno, ne pada na pamet.
Tvrtke Anić Holding Plus te TTS
Team koje su sudjelovale u kampanji na način da su iznajmljivale billboard i
vozilo s plakatom za oglašavanje Slavici Lemaić, također su u potpunosti
ignorirale upite portala SBplus o tomu tko je, konkretno, platio njihove
usluge.
Posebna neobičnost jest
činjenica da jedan od rijetkih donatora Slavice Lemaić - tvrtka Ramić d.o.o. - 'dijeli
dvorište' s tvrtkom Automatizacija industrijskih postrojenja d.o.o., koja je
svesrdno podržavala njezina 'suparnika' HDZ-ova kandidata za gradonačelnika, Dragana Jelića.
Ostaje vidjeti je li se zbog
toga nožem mogla rezati napetost do koje je došlo na konstituirajućoj sjednici
Gradskog vijeća kad su Slavica Lemaić i kolegica joj Anica Radman 'također' glasale za 'Dusparine' članove Mandatne
komisije.