Damir Šoh, direktor Brodoto d.o.o. (u krugu: Mateja Paradžik)(Foto: Ž.G./SBplus )
'U ovu kampanju ulazimo kao jedan mladi, entuzijastičan i inovativan tim koji ne misli odustati dok ne napravi promjene od kojih će koristi imati cijela zajednica. Svatko na svoj način.'
Trodnevna Crowdfunding akademija
koju je Razvojna agencija Grada Slavonskog Broda prvi put predstavila na INNET forumu 2016. godine, održana
je od 7. do 9. veljače u slavonskobrodskoj vijećnici Gradske uprave. Okupila je
čak 46 zainteresiranih osoba - poduzetnika, onih koji to tek namjeravaju
postati, predstavnika udruga, voditelja obiteljskih poljoprivrednih
gospodarstava i ostalih zainteresiranih građana. Svi oni bili su polaznici prve
takve i jedine akademije u jugoistočnoj Europi, a učili su o načinu prikupljanja novca od brojnih donatora
za određeni projekt ili određeni cilj. Crowdfunding je, dakle, proces traženja
javnih donatora za dobivanje početnog kapitala u svrhu financiranja novih
pothvata. „Više od 2.200 pokrenutih Crowdfunding kampanja prikupilo je
devet milijuna USD u Jugoistočnoj Europi od 2012. do 2016. godine. Tijekom
istog razdoblja putem pokrenutih kampanja u Hrvatskoj prikupljeno je oko 2,5
milijuna USD. Taj je broj ponovno dosegnut samo tijekom 2017. godine. Najnoviji
trendovi upućuju na činjenicu da tržište raste i sazrijeva - pokreće se manje
kampanja, ali s većom stopom uspješnosti i višim financijskim ciljevima.
Štoviše, u 2017. godini uvedena je platforma Funderbeam SEE, koja se temelji na
investicijskom crowdfundingu, što ukazuje na rastući trend na hrvatskom tržištu
alternativnih izvora financiranja - ulaganja u tržišne odnosno vlasničke udjele
poduzeća. Međutim, najveći izazovi za daljnji razvoj crowdfundinga u Hrvatskoj
proizlaze iz neprepoznatosti u strateškim (razvojnim) dokumentima, posljedično, nedovoljna podrška za umrežavanje dionika i rad poduzetničkih potpornih
institucija, kao i prilika za edukaciju. Upravo radionica poput ove održane u
Slavonskom Brodu pozitivno utječe na razvoj kapaciteta poduzetničkih potpornih
institucija i ostvarenje adekvatne ponude edukacija za lokalne poduzetnike." -
kazao je za SBplus direktor Brodoto d.o.o., Damir Šoh koji je, zajedno sa
svojim suradnicima, sudjelovao u provođenju Crowdfunding akademije u Slavonskom
Brodu. Brođanka Mateja Paradžik koja je bila sudionica ovogodišnje Crowdfunding akademije, odgovorila nam je na nekoliko pitanja vezanih uz akademiju, ali i položaj mladih poduzetnika u Slavonskom Brodu.
SBplus: Koliko se Crowdfunding akademija održana u
Slavonskom Brodu pokazala korisnom za vas?
Mateja: Crowdfunding akademija je zasigurno jedna od
zanimljivijih edukacija u kojima sam imala prilike sudjelovati. Dinamičan
program, sjajni edukatori i lijepo druženje ostavili su traga na svakom
polazniku Akademije, u to sam uvjerena. Mene su osobno edukatori uspjeli
zainteresirati još pri prvom predavanju, iako mi se na samom početku, moram
priznati, koncept ovakvog načina financiranja činio teško izvedivim. Svakim
predavanjem i svakom sljedećom radionicom, činilo mi se da ne postoji puno
zapreka provođenju takve kampanje. Ideja je bilo cijeli niz, što u glavi,
što na papiru. Još pri prvom susretu odabrali smo čime se želimo baviti i na
toj smo ideji uporno radili do kraja. Ekipa edukatora iz Brodota nas je
podupirala i usmjeravala, a mi nismo odustajali. Samo ću reći da trenutno
pripremamo kampanju i da s nestrpljenjem čekamo pokretanje naše priče. Nova
znanja, nova iskustva, nova poznanstva i prilika da se od slučajne ideje iz
ureda pokrene jedan zanimljiv projekt i ne samo to. Za mene je ova Akademija
bila korisna na još puno više razina, kako onih profesionalnih, tako i osobnih.
SBplus: Čime se trenutno bavite, u kojem području poslovanja
radite te koje biste svoje ideje voljeli prezentirati kroz Crowdfunding
kampanju?
Mateja: Zadnjih gotovo godinu dana plovim u jednom
dinamičnom i ugodnom okruženju Connect IT udruge i male ICT firme Brodbot koja
ima tendenciju stvaranja virtualnog svijeta koji izgleda stvarno. Moja pozicija
i u udruzi i u firmi je poprilično dinamična i kreće se od digitalnog marketinga,
grafičkog i web dizajna, stvaranja sadržaja pa sve do edukacija i rada na nizu
različitih projekata. Tako da se meni Crowdfunding akademija uklopila savršeno
u cijelu tu priču. S obzirom na to da se bavimo ICT-jem i proširenom stvarnošću,
svoju smo kampanju zasnovali upravo na tim novim tehnologijama. Tako da u ovu
kampanju ulazimo kao jedan mladi, entuzijastičan i inovativan tim koji ne misli
odustati dok ne napravi promjene od kojih će koristi imati cijela zajednica.
Svatko na svoj način.
SBplus: Koje je vaše mišljenje o takvom financiranju
poslovanja? Što mislite da ljude najviše potiče da financijski sudjeluju u
takvim procesima?
Mateja: Iako sam bila skeptična prema ovakvom formatu financiranja, moram priznati da mi se mišljenje promijenilo. Ovo je alternativan
način financiranja i ovakvom kampanjom ne dobivate samo financijska sredstva,
nego puno više. Nama kao udruzi i mladoj firmi je ovo velika promocija koja nam
otvara nove mogućnosti, a nadamo se i potrebe za novim zapošljavanjima, a to je
sjajno. Osim toga, imat ćemo priliku utjecati da društveno i kulturo ozračje u
našem gradu, a i šire, i u cijelu tu priču ćemo umiješati tehnologiju i učiniti
stvari uzbudljivijima. Smatram da možemo pomalo emotivno utjecati na ljude i
pokazati im da ovo što činimo zaista ima smisla. Ako im uspijemo pokazati da
smo mladi ljudi koji žele doprinijeti razvoju svoga grada i kad im pokažemo
način na koji ćemo to odraditi, mislim da imamo velike izglede.
SBplus: Što mislite o aktivnostima koje Razvojna agencija
provodi za poduzetnike? Jesu li dovoljne da se nešto pokrene?
Mateja: Razvojna agencija priprema cijeli niz predavanja i
radionica za poduzetnike. Stalno se nešto događa. Takve aktivnosti vrijedne su
svih pohvala, a što je najbitnije, korisne su i ne samo za poduzetnike. Ja sam
imala prilike sudjelovati na nekim aktivnostima i mene jesu pokrenule. Smatram
da ekipa iz Razvojne agencije ulaže velike napore sa svoje strane, druga strana
je zajednica koja na te prilike treba odgovoriti i iskoristiti ih.
SBplus: Kako je danas mladom poduzetniku-početniku u
Slavonskom Brodu ili onomu koji se trudi doći do te pozicije?
Mateja: Nijedan početak nije jednostavan. To svi dobro
znamo. Ali ja zaista vjerujem da se sve može kad se hoće. Kad čovjek nešto voli
i kad uživa u tome što radi, mislim da ga ništa ne može zaustaviti u tome što
radi. Svi mi imamo različite razine ambicije, volimo drukčije stvari, drukčije
gledamo na svakodnevicu i imamo različite ciljeve. Trebamo vjerovati u sebe i
polako. Raditi lokalno, a misliti globalno. Možda neće iz prve, ali ne treba
gubiti volju jer bez truda ćemo teško uspjeti. Ideja i želja ne pitaju jeste li
u maloj, možda po nekim stvarima nedovoljno razvijenoj sredini, ona pita za
trud i ustrajnost.
Aktivnost je financirana u sklopu projekta TURN-enTrepreneURship in Slavonski Brod, Europski fond za regionalni razvoj, Operativni program „Konkurentnost i kohezija"
2014.-2020.

Projekt
je sufinancirala Europska Unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Više
informacija www.strukturnifondovi.hr
Sadržaj
objave isključiva je odgovornost Razvojne agencije Grada Slavonskog Broda
d.o.o.