Objavljeno: 26.9.2017. u 9:00
Prikaza: 1450
|

Jesenske aktivnosti Galerije umjetnina

Opus Ive Šebalja, ponajvećeg hrvatskog slikara 20. stoljeća

Slavonski Brod : Opus Ive Šebalja, ponajvećeg hrvatskog slikara 20. stoljećaIvo Šebalj(Foto: Branimir Baković)

Izbor radova - nastalih u rasponu od četrdesetih godina prošlog stoljeća, pa do zadnjih godina života autora - izvrsno reprezentiraju poetiku i stvaralaštvo Ive Šebalja. Riječ je većinom o gvaševima, akvarelima i tuševima na papiru različitih dimenzija. Zbirka radova Ive Šebalja obogaćena je njegovom bistom, majstorskim radom Ivana Sabolića, kao i vrlo zanimljivom fotodokumentacijom – portretima umjetnika koje su snimili renomirani fotografi Marija Braut, Luka Mjeda i Mio Vesović.

SLAVONSKI BROD - Nakon ljeta, brodska je Galerija umjetnina započela jesenske aktivnosti u kojima najavljuju neke izložbe ali izvještavaju i o korisnom putovanju. Brodski djelatnici u kulturi kao i dio djelatnika gradske uprave, zajedno  su naime s kolegicama Deska Kulturna Europa Ministarstva kulture RH na poziv Europske komisije posjetili Bruxelles, upoznali se s radom i strukturom Europske komisije, te prisustvovali nizu predavanja o programima Europske unije, saznajemo od  povjesničarke umjetnosti i kustosice Galerije, Romane Tekić.

"Nama najzanimljiviji je  program Kreativna Europa (2014. – 2020.)  a riječ je o sedmogodišnjem programu namijenjenom kulturnom i audiovizualnom sektoru u okviru kojeg se nalaze dva zasebna potprograma – nazvani Kultura i  MEDIA. Kako o okviru ovih potprograma pružaju potporu sektorima čije se aktivnosti temelje na kulturnim vrijednostima  i drugim kreativnim izričajima, bez obzira na to jesu li ili nisu te aktivnosti tržišno  usmjerene, bez obzira na vrstu strukture koja ih provodi te bez obzira na način financiranja te strukture, ostaje preispitati vlastite potrebe i mogućnosti sudjelovanja u spomenutim programima, s ciljem prezentiranja građe i izvan granica Hrvatske" navodi Tekić.

Podsjeća i na skoru godišnju izložbu već tradicionalno posvećenu obljetnici smrti Branka Ružića, umjetnika koji je oporučno svom rodnom gradu ostavio sva svoja djela kao i darove drugih umjetnika. Premda je godišnjica smrti 27. studenoga, ove godine izložba će biti postavljena  nešto ranije od spomenutog datuma, jer je riječ o međumuzejskoj suradnji, pa je zbog terminske usklađenosti svih institucija za brodsko otvorenje odabran 12. listopad, a Brođani će imati posebnu priliku tim povodom vidjeti izbor od 150 radova Ive Šebalja, jednog od najvećih hrvatskih slikara 20.stoljeća, koje u svojoj zbirci čuva Ivor Zidarić. Osim Šebaljevih radova, u Likovnom salonu "Vladimir Becić" imat ćemo priliku vidjeti i neke od osobnih Šebaljevih  stvari iz ateljea, navodi Romana Tekić

U drugoj polovici 2014. godine u Gliptoteci HAZU održana je izložba radova Ive Šebalja pod nazivom "Štafelajni neumornik" uz promociju monografije cijenjenog povjesničara umjetnosti Ive Šimata Banova. Do kraja 2014. godine izložba je gostovala u Galeriji likovnih umjetnosti "Slavko Kopač" Gradskog muzeja Vinkovci, Galeriji grada Krapine te u Galeriji sv. Krševan u Šibeniku, dok je 2015. godine u Galeriji Pikto u Zagrebu održana i popratna izložba "Crno-bijela intima" crteža i ilustracija Ive Šebalja.

"Obzirom na veliki uspjeh izložbe i odličnu medijsku popraćenost, te ponajviše veliki interes javnosti i institucija u kulturi i umjetnosti, krajnji cilj projekta je aktualizirati opus Ive Šebalja i omogućiti publici iz cijele Hrvatske upoznavanje s djelima jednog od najcjenjenijih hrvatskih slikara XX. stoljeća. Izbor radova nastalih u rasponu od četrdesetih godina prošlog stoljeća, pa do zadnjih godina života autora izvrsno reprezentiraju poetiku i stvaralaštvo Ive Šebalja. Riječ je većinom o gvaševima, akvarelima i tuševima na papiru različitih dimenzija. Zbirka radova Ive Šebalja obogaćena je njegovom bistom, majstorskim radom Ivana Sabolića, kao i vrlo zanimljivom fotodokumentacijom – portretima umjetnika koje su snimili renomirani fotografi Marija Braut, Luka Mjeda i Mio Vesović. Posebnost zbirke zacijelo čine dvije velike mape s kartonima B1 formata na kojima je Ivo Šebalj uredno slagao male akvarele i močila, zapisivao poneku misao i sve to uredno  vodio pod rednim brojevima.

Ciklusom putujućih izložbi "Ivo Šebalj: Slikarstvo traži vrijeme" obilježit će se 105. obljetnica rođenja i 15. obljetnica smrti ovog velikog umjetnika. Obzirom da zbirka još nije našla trajni smještaj dostupan svim zainteresiranima, njegov opus  široj javnosti bit će predstavljen nizom izložbi u gradovima diljem Hrvatske.  Promjenjiv karakter izložbe omogućit će raznolike varijacije i akcentuacije radova od izložbe do izložbe, čime će uvelike doprinijeti sveobuhvatnosti i dinamici prezentacije lika i djela Ive Šebalja.

Organizator i nositelj projekta udruga Val kulture u suradnji s ustanovama Hrvatski muzej turizma, Galerija umjetnina grada Slavonskog Broda, Muzej grada Pakraca, Muzej likovnih umjetnosti u Osijeku i Centar za kulturu Čakovec realiziraju izložbe u periodu od travnja 2017. godine do kraja ožujka 2018. Kustosica izložbe je diplomirana povjesničarka umjetnosti i muzeologinja Sonja Švec Španjol.