|

Predstavljen novi roman D. Hedla

Vrijeme seksa u doba nevinosti

Ž.G./SBplus
  • M.R./SBplus
  • M.R./SBplus

Na žalost, izostali su novinari većine brodskih redakcija elektroničkih i pisanih medija, premda je promocija romana zamišljena kao razgovor o književnosti i novinarstvu, a od Drage Hedla apsolutno svi koji se bave ovom profesijom mogli bi puno toga naučiti.

SLAVONSKI BROD - Drago Hedl spada u sam vrh hrvatskog novinarskog kritičkog pera pa malo tko ne zna za dokazanog novinarskog borca za prava malog čovjeka i pravdu uopće, za novinara koji unatoč svim zastrašivanjima i prijetnjama, kroz proteklih nekoliko desetljeća brani čast profesije, no manjem broju čitatelja poznata je činjenica da je Hedl već iskušani književnik sa četiri objavljena romana, a potonji je sinoć promovirao u slavonskobrodskoj Gradskoj knjižnici, u kojoj su se okupili oni koji štuju njegov rad ili koje je zaintrigirao zanimljivi naslov romana "Vrijeme seksa u doba nevinosti".

Nakon dugih godina koje je proveo u novinarstvu priznaje da osjeća zasićenost. Puno je toga pisano primjerice o kriminalu, a malo je toga pomaknuto nabolje. Zbog toga mu je, kaže draža književnost, jer daje slobodu koju novinarstvo nema.  Bi li i pošao nekim drugim putem da je znao kamo će ga taj put dovesti, pitanje je koje si, poput autora romana, postavlja i glavni junak. No, Hedl bi, unatoč svemu, ipak sve ponovio.

Na žalost, izostali su novinari većine brodskih redakcija elektroničkih i pisanih medija, premda je promocija romana zamišljena kao razgovor o književnosti i novinarstvu, a od Drage Hedla apsolutno svi koji se bave ovom profesijom mogli bi puno toga naučiti jer je riječ o novinaru prepoznatom i u međunarodnim okvirima o čemu svjedoče brojne nagrade.

Prije sedam godina odlikovan je Redom Stjepana Radića za osobit ljudski i profesionalni doprinos borbi za ljudska prava, promicanje demokracije te otkrivanje istine dok je Nagradu Southeast European Media Organisationa (SSEMO) i Central European Initiativea za izniman doprinos istraživačkom novinarstvu dobio 2008. godine, a Hrvatsko novinarsko društvo dodijelilo mu je nagradu Otokar Keršovani, za životno djelo.

Tekstove su mu objavljivali najugledniji svjetski listovi poput The Timesa i The Guardiana, a do sada je objavio desetak zbirki priča, eseja i reportaža te publicističkih djela, među kojima su i četiri romana. Voljeli ga neki kao novinara (i književnika) ili ne, moraju uvažiti nesporne činjenice.

Bilo kako bilo, oni koji su pokazali interes za najnoviji Hedlov roman, sat vremena su  s puno pozornosti pratili razgovor koji je s autorom vodila kolegica Višnja Ružojčić, otkrivši na samom početku kako obožava Dragine novinarske tekstove, način na koji ih strukturira, to kako  ističući u „glavi" kaže bitno i zagolica  pažnju jasno naznačujući što se u tekstu može očekivati, bilo da je riječ o komentaru ili pak istraživačkom pothvatu, u čemu je sjajan. "U novinarstvu tako i treba raditi, ali ne uspijeva svima... Hedl piše jednostvano, pitko, odlično barata riječima a stil mu je vrhunski. Ono što me fascinira  su usporedbe koje tako fantastično pogađaju bit i sve što piše čini plastičnim dojmljivijim, shvatljivijim…." Zbog toga nije ni čudo što Drago Hedl piše romane, a prvo se Višnjino pitanje odnosilo na esenciju potonjega.

"Ako je vaš novinarski rad obračun s nepravdama, tamnim stranama društva, kriminalom, je li ovaj roman „Vrijeme seksa u doba nevinosti", osim što je posveta mladosti i svojevrsni obračun sa samim sobom, ne naravno onaj konačni. Nego je li to istjerivanje na čistac nekih pitanja, životnih odluka  s kojim se znamo mučiti godinama? Jer zapravo kad nešto što te tako proganja staviš na papir lakše se s time nositi, možda čak i podnijeti to da si pogriješio?

"U knjizi sam  pokušao odgovoriti na neka pitanja koja si svi postavljamo kad tad, jesmo li u nekim životnim trenutcima napravili pravi korak i dali bi nas taj korak doveo na neku drugu stranu da smo ga učinili možda dan dva kasnije..Junak  romana je u godinama kada preispituje te stvari i upušta se u veliku zabludu. On susreće  neke ljubavi iz rane mladosti i pokušava nastaviti ondje gdje je stao prije 30 godina. Naravno to je jedna velika iluzija. Istovremen, to je priča i o jednom prijateljstvu koje se činilo velikim snažnim, dojmljivim...a pokazalo se da je i to bila iluzija. To su neke stvari koje si svatko u životu postavlja i pita se, ali junak pokušava na to odgovoriti na nespretan način i to doživljava kao još jedan udarac u životu" odgovorio je autor.

Mogu li se pisanjem stvarati novi počeci?Je li to svojevrsna terapija u zrelim godinama, glasilo je slijedeće pitanje.

"Glavni junak (Dado) kaže da je zapravo sretan što tehnologija nije toliko napredovala  da može stvoriti strojeve pomoću kojih bi se vraćali u prošlost jer bismo sigurno pokušali započeti na neki drugi način ono vrijeme koje smo ocijenili kao krivo. Svakome je  jasno da ne možemo vratiti vrijeme, i to je mogu reći , smisao ovog romana" kazao je Hedl i pročitao ulomak koji opisuje kako to funkcionira kada netko nakon 30 godina sreće osobu, s kojom je  jedno vrijeme bio blizak, a prekinuo je na način da su se oboje istovremeno pitali dali bi bili sretniji da su tada nastavili svoju vezu nego što ih je život odveo na druge strane.

Glavni junak romana sticajem okolnosti proveo je godinu dana u Americi kao pisac, a kada se vrati u Ameriku kako bi primio jednu nagradu sreće ljubav s kojom je davno prekinuo.  Nakon 30 godina, nalaze se u New Yorku. Priča glavnog junaka i autora se podudaraju. Autor je, kao i junak romana bio u Americi godinu dana i, kako kaže, prepušta čitatelju da sam ocijeni što je u romanu biografsko a što fikcija. Ni sam često, veli, ne zna što je istina a što fikcija, a  ta igra je draž literature  koja nudi sve za razliku od novinarstva u kojem su činjenice svetinja dok je u literaturi sve slobodno. Nakon dugih godina koje je proveo u novinarstvu priznaje da osjeća zasićenost. Puno je toga pisano primjerice o kriminalu, a malo je toga pomaknuto nabolje. Zbog toga mu je, kaže draža književnost, jer daje slobodu koju novinarstvo nema.  Bi li i pošao nekim drugim putem da je znao kamo će ga taj put dovesti, pitanje je koje si,poput autora romana, postavlja i glavni junak. No, Hedl bi, unatoč svemu, ipak sve ponovio.

O romanu koji je do sada predstavljen u Zagrebu, poznati književnici imaju samo riječi hvale pa tako za  Ivanu Bodrožić to je "iskreni, topli, životni i dirljivi roman" kojega dramski pisac i književnik Davor Špišić naziva briljantnim.

A da autor drži dobar tempo potvrđuju i objavljeni naslovi. Nakon nagrađivane Donjodravske obale 2013, Izborna šutnja 2014, Ispovjedan tajna 2015. pa sada Vrijeme seksa u doba nevinosti, a najavljuje već slijedeći roman " S obje noge u jeseni" te nešto potpuno novo, crnu komediju koja će izlaziti u nastavcima na portalu Telegram za koji piše kolumne.  Jeli potraga glavnog junaka za mladošću i ljubavlju i samim sobom doista štivo koje se, kako su neki rekli, čita u jednom dahu, mogu provjeriti oni koji su knjigu nakon brodske promocije mogli kupiti po povoljnijoj cijeni.