• IP/KKD
  • IP/KKD
  • IP/KKD
  • IP/KKD
  • IP/KKD

„Očekuju vas i ubuduće jazz skladbe, soul, rock, obrade domaćih i stranih stvari, malo i bossa nove…repertoar koji se danas u ovom gradu nema gdje čuti, kazala je Barbara Španović.

SLAVONSKI BROD - Kako bi oživjeli Kazališnu kavanu, gotovo zaboravljen a privlačan prostor u sklopu Kazališno koncertne dvorane, domaćini su sinoć organizirali svoje rođendansko slavlje, točnije 47. rođendan KKD, uz glazbeni nastup  Barbare Španovć&band-a. Istovremeno ravnateljica KKD, Sanja Nuhanović, time je obznanila  gostima, predstavnicima kulturnih ustanova, bivšim ravnateljima, novinarima…ono što je SBplus već najavio - umjetničke večeri koje će se u istom ovom prostoru održavati drugog i četvrtog četvrtka u mjesecu.

U poprilično popunjenoj kavani, svi su nazdravili uz piće, slavljeničku tortu,  mladu pjevačicu i ugodnu glazbu benda kojeg uz nju čine Goran Potocki, Vladimir Jevicki, Filip Križan i Kruno Štrk. „Nisam već godinu dana nastupala ovako s bendom.  No očekuju vas i ubuduće jazz skladbe, soul, obrade domaćih i stranih stvari, malo i bossa nove…repertoar koji se danas u ovom gradu nema gdje čuti, kazala je Barbara, Brođanima poznata kao Dautović, mlada pjevačka zvijezda, koja se već predstavila na pozornici KKD-a u duetu s Markom Toljom i Đanijem Stipaničevim. Nedavno je postala majka djevojčice i sretna je, kaže, što je glazba i dalje u njezinom životu i što ima podršku svoje male obitelji.

A ravnateljica KKD ističe kako ovakvim programima pokušavaju dvoranu približiti i drugim korisnicima. „Mislim da nedostaje takav centar gdje će se u ugodnom ambijentu čuti ono što se drugdje ne može...ali bit će tu i drugih vrsta umjetnosti, sve što ovakav prostor može primiti i gdje će se ljudi ugodno osjećati. Slijedeći nastup istog benda slijedi 28.veljače i ubuduće jednom mjesečno dok će drugi program biti šarolik, neka druga umjetnost" kazala je Nuhanović, nepunu godinu dana na čelnoj poziciji KKD. No, sretna je, naglašava  što Brođani već godinama imaju takvo izvrsno zdanje, prostor kakvog nema do Zagreba. „Opremljeni smo vrhunski, imamo tehničke preduvjete u skladu s prostorom i mogućnostima. Brođani mogu biti sretni što imaju ovakvo mjesto, a na nama je da ga osuvremenjujemo i da ide u skladu s današnjim vremenom".

Od Đure Salaja do Ivane Brlić Mažuranić

Kazališno koncertna dvorana ne nosi od početka isto ime. Prije 47 godina naime, završen je, nakon 12 godina gradnje samodoprinosom građana Broda, dom s koncertnom i kazališnom dvoranom. Građen  prema projektu poznatih zagrebačkih arhitekata Marijana Haberlea i Hinka Jurkovića, novi Dom je dobio ime po revolucionaru Đuri Salaju. Povijesni podaci kazuju kako je Odluku o gradnji objekta donijelo Savezno izvršno vijeće u Beogradu 21. svibnja 1959. godine, a kamen temeljac postavljen je 28. travanja 1960., dok je u gradnji značajne građevine sudjelovalo 35 tvrtki iz cijele Jugoslavije.

Tijekom proteklih ratnih događanja, Dom Đuro Salaj je teško oštećen. Tih vremena prisjetio se sinoć tadašnji ravnatelj (91.-93. godine), Petar Martinović. „Bilo je to vrlo nezgodno vrijeme za kulturu. Da bismo na kakav takav način uobličili temeljnu aktivnost kazališne dvorane, imali smo situacije da smo s glumcima išli u obilazak postrojbi Hrvatske vojske gdje su  u neformalnoj atmosferi znali upriličiti nekakve skečeve, monodrame i slično.U dvorani je tada sve bilo slupano, prilikom zauzimanja vojarne, dvorana je nastradala tako da nije ostao komad čitavog stakla, a još veća šteta je bila na dijelu koji je gorio ili ona koja je nastala od granata. Najbitniji zadatak nam je bio kako se koncentrirati i spriječiti daljnje propadanje dvorane. Grad je tada našao snage i mogućnosti kako bi se zaustavila daljnja devastacija zgrade, išlo se u obnovu krova što je tada bilo vrlo skupo i zahtjevno".

Čak 36 godina u ovoj ustanovi na raznim poslovima radio je Đuka Andrić, a na mjestu ravnatelja KKD, „naslijedio" je Martinovića od  1993.-2001. godine. Sa sobom nosi brojne uspomene, prisjećajući se također ratnih godina i izmještenih programa u druge prostore. „Kad je obnovljena dvorana, prva predstava koja je došla u brod bio je Shakespeareov Macbeth i Hrvatsko narodno kazalište. Sjećam se brodskih glazbenih ljeta koja su počinjala s operama ili operetama… Bilo je uvijek divnih klasičnih programa ali bilo je puno i koncerata za mlade kao na stadionu u Klasijama. Meni su posebno ostali u sjećanju Caballerosi koje je slušalo i gledalo preko 10 tisuća oduševljene publike" kazao je Andrić, ponosan na KKD kao središnju kulturnu instituciju u županiji pa i šire.

Od 1991. godine Dom Đuro Salaj mijenja ime u Kazališno koncertnu dvoranu Ivana Brlić Mažuranić, koja je nakon obnove, od 1995. godine ponovo  postala središte kulturnih događanja u ovome gradu. Kazališno koncertna dvorana je, kako se često može čuti, brodski hram kulture, u kojem se  tijekom cijele godine odvijaju  vrsni programi, kazališne predstave i koncerti, koji su posebno zgusnuti tijekom ljeta.

KKD je nositelj sve kvalitetnijih programa

Na nedavno obnovljenoj pozornici, sa primjerenim ozvučenjem i rasvjetom, održavaju se brojne, pa i vrlo zahtjevne kazališne predstave za djecu i odrasle, baletni i drugi glazbeni i scenski programi, no ova ustanova  sudjeluje i u organizaciji te pruža kadrovsku i  tehničku potporu raznim udrugama i drugim subjektima. Prostorije KKD-a koristi brodski Ogranak Matice hrvatske, Hrvatsko pjevačko društvo Davor, Dječje kazalište Ivana Brlić-Mažuranić, Studio za moderni i klasični ples Brodski leptirići, Satiričko kazalište mladih, Brodski tamburaški orkestar i Brodski harmonikaški orkestar Bela pl. Panthy.

KKD je nositelj iz godine u godinu sve kvalitetnijih programa  Brodskog glazbenog ljeta kao i manifestacije Dani plesa Mije Čorak Slavenske. Suorganizator je i manifestacije U svijetu bajki Ivane Brlić-Mažuranić.

Unatoč tome što vremena nikada nisu sklona kulturi, programi KKD-a, svake su godine sve ambiciozniji, a za pomicanje granice najzaslužniji  su zaposlenici ove ustanove, što je ravnateljica Nuhanović sinoć posebno apostrofirala. Uz dvije djelatnice  zaposlene u sklopu projekta cool centra Marije Rakov i Nikoline Koolovrat, stalni zaposlenici su Krešimir Pejić, Darko Rukavina, Marina Logarušić, Stanislav Hudi, Ivan Pešorda te dobri duh dvorane s najdužim stažom od 33 godine, čika Marijan, kako ga svi od milja zovu. On se prisjeća i ranijih ravnatelja Ivana Kovačevića, Josipa Rajkovića, Đuke Šarčevića… ali  ponosan je, kaže, što ova ustanova podiže nivo kulture u Slavonskom Brodu. I sam se navikao na kulturna događanja. „ "Malo sam kulturno sazrio. To je neminovno. U početku sam drugačije mislio. Ali kultura pomaže…Poslije rata smo imali problema vratiti ljude u dvoranu, a sada je opet sve dobro i sve bolje", kazao je čika Marijan, a njegove riječi potvrđuju i podaci.

Ponekad se, naime, čini kako je kapacitet dvorane od 605 sjedala premali, jer se ulaznice za neke programe (poput slijedeće predstave HNK, Ciganin, ali najljepši) doslovno rasprodaju u roku od četiri sata.

Nesporno bogat i zanimljiv program rezultat je nastojanja ravnateljice i djelatnika KKD-a, koji - dovodeći ugledne gostujuće predstave i ansamble, ali uključujući i domaće kazalištarce, glazbenike, plesače..., - podižu ljestvicu kulturnih događanja, na opće zadovoljstvo, kroz dugi niz godina već odgojene i pomalo izbirljive publike.