Gospodarstvo : Trgovina

Objavljeno: 20.1.2021. u 21:30
Prikaza: 20779
|
Autor: Željka Gavranović

Traumatična kupovina Brođanina

Gdje staju ovlasti zaštitara, a počinju prava kupaca?

Slavonski Brod : Gdje staju ovlasti zaštitara, a počinju prava kupaca?Interspar u brodskom trgovačkom centru Supernova(Foto: Željka Gavranović/SBplus)

Na 50-godišnjeg Brođanina kupovina u omiljenoj slavonskobrodskoj trgovini ostavila je duboki trag. Nakon bezrazložnog postupanja zaštitara, traumatiziran je i povrijeđen. Donosimo njegovu priču sa željom upozoravanja kupaca na što moraju biti spremni ulaze li u bilo koji štićeni objekt.

SLAVONSKI BROD - Na ulasku u trgovačke centre i pojedinačne lance, nalaze se brojni znakovi koji kupcima i posjetiteljima prikazuju što je dopušteno, a što nije. Među njima, čini se tako laičkom i neinformiranom oku, nigdje ne stoji upozorenje kako vas nadležne osobe imaju pravo ispitati te pregledati, a sve u cilju boljeg funkcioniranja trgovina i/ili sprječavanja krađa.

Pregledu u tu svrhu nije se nadao ni 50-godišnji Brođanin koji je početkom siječnja, kao i bezbroj puta ranije, posjetio omiljenu trgovinu kako bi se opskrbio nužnim namirnicama. SBplus-u je prenio svoje traumatično iskustvo.

'Nakon toga cijelu noć nisam spavao'

- Dana 4. siječnja 2021. iza 20 sati, nakon obavljene kupnje u Intersparu u Osječkoj 284 u Slavonskom Brodu (dakle, u trgovini u kojoj sam minimalno dvaput tjedno i privatno poznajem nekoliko zaposlenica), doživio sam vrlo stresnu, neugodnu i, prema mojem mišljenju, situaciju bez opravdanja. Nakon plaćanja kupljenih artikala, prišao mi je zaštitar i pozvao me u posebnu prostoriju u kojoj je pregledao račun i tri kupljena artikla. Na moje pitanje zbog čega sam podvrgnut takvom postupanju, dobio sam obrazloženje kako se radi o redovnoj kontroli. Nisam prihvatio obrazloženje jer se „redovna kontrola" vrši ako postoji osnovana sumnja da se iz trgovine otuđuju artikli. Tražio sam uručenje zapisnika o izvršenom postupanju kojeg nisam dobio. Po povratku kući, nisam se mogao smiriti do te mjere da cijelu noć nisam spavao. Idućeg dana razgovarao sam s voditeljicom trgovine koja mi nije dala zadovoljavajuće objašnjenje. Ono se svelo na tvrdnju da je zaštitarska tvrtka u ugovornom odnosu s trgovinom te da oni nemaju uvid u njihove metode rada. Navela je i kako na takav način kontroliraju i blagajnice jer im se događa da ispod kolica „prođe karton mlijeka". - za SBplus opisao je iznimno stresan dan gospodin Miroslav Jakobović, dipl.iur.

Deset dana 'loptanja' do konačnog odgovora na SBplus-ov upit

Želeći provjeriti koje su ovlasti i ograničenja u takvom postupanju prema kupcima te na što svi moraju biti spremni pri ulasku u trgovine, počeli smo tragati za odgovorima. Put do onih koji nam ih mogu dati nije bio kratak - počelo je 'loptanje' koje je potrajalo desetak dana.

Naime, portal SBplus 8. je siječnja, prema telefonskoj uputi voditeljice slavonskobrodske poslovnice Interspar Hipermarketa, Draženke Basare, pisani upit o cijelom slučaju poslao voditeljici odnosa s javnošću SPAR-a, Nives Fett. Kako pet dana nismo dobili odgovor, na istoj smo e-adresi tražili potvrdu primitka e-poruke i informaciju o tomu hoće li nam biti odgovoreno. Kada smo ignorirani i drugi put, a nakon dovoljno strpljenja, upit smo 18. siječnja proslijedili na adresu info@spar.hr, tražeći da ga oni predaju nadležnoj osobi. Isti smo dan primili telefonski poziv ljubaznog gospodina Karla Pavlića koji nam je rado pojasnio komu se dalje obratiti.

Naime, za naš je upit bila nadležna zaštitarska služba koju je angažirao Interspar - Klemm Security (iako je neobično da Interspar u kojemu se sve dogodilo, nema nikakvih komentara - pa čak ni ispriku kupcu ili izraz suosjećanja/razumijevanja). Ivani Sladović iz Klemm Securityja poduži smo upit (vidjeti priloge) poslali istog 18. siječnja, a odgovor dobili ekspresno - već sljedeće prijepodne.

Dakako, s obzirom na to da je gospodin Jakobović 14. siječnja pisanim putem sam reagirao, za pretpostaviti je kako su u Sparu i Klemm Securityju već znali na koji se slučaj odnosi i SBplus-ov upit, a bez obzira na to što je - teoretski - prvotno poslan na krivu adresu. S obzirom na situaciju, najmanje što su mogli napraviti jest odmah nas uputiti na odgovorne.

„Svaki kupac na štićenoj površini može biti pregledan. Na ulazu stoji naljepnica."

Iz podužeg odgovora zaštitarske tvrtke izdvajamo najbitnije informacije i činjenice koje su nam dostavljene:

- sukladno Zakonu o privatnoj zaštiti, ako postoji sumnja da je netko od kupaca oštetio/otuđio proizvode iz navedene trgovine, zaštitar ima pravo toj osobi ograničiti slobodu kretanja te je pregledati,

- trgovački lanci angažiraju zaštitarske tvrtke upravo zato što zaštitari, prema navedenom Zakonu, imaju te ovlasti,

- kako ne bi došlo do javnog sramoćenja i nepotrebnih znatiželjnih pogleda, zaštitari tu osobu izdvajaju i odvode u posebnu prostoriju,

- kupce ne pregledavaju nasumice, nego samo onda kada za to postoji opravdan razlog, odnosno, osnovana sumnja za počinjenje kaznenog ili prekršajnog djela,

- zaštitar je ovlašten obavljati pregled osoba, predmeta koje nosi i prometnog sredstva, prilikom ulaska i izlaska iz štićenog prostora te kada je to nužno radi sigurnosti osoba i imovine u štićenom objektu.

Izvješće o postupanju sastavljaju samo ako je osoba otuđila artikle iz trgovine, a sam pregled i razgovor se ni na kakav način ne bilježe tonskim ili videozapisom. Praksa je, navode iz KS-a, da se zaštitar kupcu uljudno ispriča zbog zadržavanja i oduzetog vremena u slučaju kada se pretraga ne pokaže opravdanom.

Na važno pitanje „Može li svaki kupac biti pregledan i postoji li za to istaknuto upozorenje na ulazu u trgovine?", odgovorili su nam „Svaki kupac na štićenoj površini može biti pregledan i na ulazu u takve prostore stoji naljepnica na vratima 'Štićeni prostor'. No, naglašavamo kako pregledavamo samo osobe kad postoji osnova sumnje u počinjenje kaznenog ili prekršajnog djela."

Ovo „samo" u suštoj je suprotnosti s onim što se dogodilo gospodinu Jakoboviću koji je, kako tvrdi, u trgovinu ušao, pokupio tri artikla i uputio se brzo prema blagajni. Dakle, nije stigao izazvati sumnju da je nešto ukrao.

Osim toga, iz razgovora s voditeljicom, naknadno je saznao kako je moguće da je pregledan i radi interne kontrole rada blagajnica. Zašto bi itko pristao ili morao pristati sudjelovati u takvim kontrolama. Njegov račun na uvid su takvi 'kontrolori' mogli dobiti i na drugačiji način - uz uljudnu molbu i pojašnjenje cijele situacije.

„Bilo je stresno i uvredljivo s obzirom na moj društveni ugled i status u zajednici"

Gospodin Jakobović, ni kriv niti dužan, doživio je javno sramoćenje i izdvajanje. U njega su, nažalost, tada bili upereni brojni 'znatiželjni pogledi' - kako poznanika, tako i slučajnih prolaznika.

- Raspitivao sam se i u drugim trgovinama kakva je praksa postupanja u opisanoj situaciji i dobio odgovor kako se osobu odvodi u posebnu prostoriju samo ako postoji osnovana sumnja (videonadzor, dojava, opažanje) da ta osoba pokušava otuđiti artikle. Idućih dana više puta sam nazivan od prijatelja i poznanika koje je zanimalo „zašto me privodio zaštitar". Zezali su se pitanjima poput „operiram li i po drugim trgovinama". No, meni to nije bilo nimalo smiješno, nego vrlo stresno i uvredljivo s obzirom na moj društveni ugled i status u zajednici. Naime, ove godine navršavam 50. godinu života i diplomirani sam pravnik, djelatnik Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje. U periodu od 2012. do 2017. obnašao sam dužnost predstojnika HZMO-a Područnog ureda u Slavonskom Brodu. Prošao sam sigurnosnu provjeru SOA-e i sudionik sam Domovinskog rata. U životu i profesionalnoj karijeri ne postoji mrlja koja bi dovela u pitanje moju čast i poštenje. Sve to govorim kako bih pokazao koliki je šok za mene bio ovakav tretman u trgovini. - iskren je Miroslav.

Zaboravili su da su među kupcima i dobro informirani pravnici

Mada stotine kupaca doživi isti tretman, većina ga šutke 'preboli', iako je, zasigurno, malokomu svejedno. No, neinformiranost i neupoznatost s vlastitim pravima često vode do toga da većina ljudi trpi takve postupke drugih koji imaju autoritet na nekom području. Ovakav događaj, ipak, na osobu koja ima snažan osjećaj za pravo i pravdu te se u životu vodi moralnim postupanjem, itekako može ostaviti traga.

- Imam osjećaj da je posljedica svega blaži PTSP jer sada pazim na svaki korak u trgovini kako nekomu ne bih bio sumnjiv. Ranije sam znao usred kupovine vaditi naočale kako bih pročitao deklaraciju ili tražiti mobitel u džepu. Pri ovoj kupovini čak ni to nije bilo slučaj. Doslovno sam uletio po dva kilograma naranča, jedan nar i mačju hranu te se odmah uputio na blagajnu. - opisuje sugovornik SBplus-a.

Nakon nemilog je događaja nezadovoljni kupac podnio Zahtjev za naknadu štete zbog povrede prava osobnosti u minimalnom iznosu pet tisuća kuna. Isto tako, tražio je pisanu ispriku Interspara i zaštitara. Uvjeren je kako zakonska i pravna podloga ne dopuštaju takav tretman kupaca.

- Ne mislim stati i ići ću do kraja. Ako ni zbog čega drugog, onda zbog svih budućih kupovina koje bi mogle završiti ovako. Svjestan sam da postoje kradljivci, ali svi moramo znati svoja prava i obveze te ograničenja u postupanju. - zaključio je gospodin Jakobović, naglasivši kako će, ne udovolje li njegovu zahtjevu, zaštitu dostojanstva, časti i ugleda, tražiti na sudu.

Broj komentara: 10

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
Jovo

Jovo

Komentirano: 23.1.2021. | 21:06

1

Od ljutine nisam sve ni pročito sve ali volio bi vidit ko bi mene došo pregledat, nebi se taj dobro proveo.
realansb

realansb

Komentirano: 22.1.2021. | 17:57

2

Prva i osnova stvar, nema te osobe osim policijskih sluzbenika koja me moze prisiliti da idem u nekakvu prostoriju, izdvaja me mimo moje volje. Da se nadem u takvoj situaciji, ostao bi na sred trgovine i trazio da dovedu policiju, neka me oni ispitju, pregledaju... a onda bi od te iste policije trazio da naprave prijavu zbog uznemiravanja i zastitara i trgovackog centra. Druga stvar, ova lakrdija sa svim mogucim upozorenjima, napomenama, izjavama, suglasnostima koje lijepe po trgovini, to znaci da ja na svoj postanski sanducic zalijepim obavijest da ce svaki postar dobiti metak u celo ako mi dostavi nekakav racun za platiti, jel mi onda to daje za pravo da mogu ubijati postare bez ikakvih poslijedica
Joshua

Joshua

Komentirano: 22.1.2021. | 0:01

3

Nekada se u Getrou pri odlasku sa blagajne prema izlazu, obavezno pokazivao račun koji je zaštitar ovjeravao i povremeno pregledao kupljene artikle. Nitko se nikada nije bunio,a danas,pravi se spektakl od običnog posla....ili na carini kada ti rasture vozilo,ništa ne nađu...nikome ništa,samo vrše svoj posao.
Brodanin_sb

Brodanin_sb

Komentirano: 21.1.2021. | 22:08

4

I ti zastitari jebu ljude okolo za 4000 kuna. De pusti nek ljudi zive . Kome se dokazujete..komeee????
perotrta

perotrta

Komentirano: 21.1.2021. | 20:54

5

Nije istina ,kako navodi gospoda Basara da ona nema ingerenciju na rad zastitara u sklopu trgovine Interspar ,Dobro se zna da je ona odgovorna za ponasanje djelatnika koji vrse zastitu imovine u trgovini i svaki pokusaj ili krada se njoj predocuju pa cak i ovakove stvari gdje se vrsi kontrola samo radi sumnje ili provjere,Ako je ona htjela na taj nacin kontrolirati rad svojih blagajnica ,koje su i ovako izlozene ogromnom mobingu od nje same ,onda se to moglo napraviti neposrdenim uvidom u sadrzaj blagajne i kolicine prometa,Druga stvar ,da se nije ispricala gospodinu u ime tvrtke koju predstavlja je nedopustivo jer se ista mogla uvjeriti u nevonost gospodina pregledom snimke nadzornih kamera i odmah utvrditi isto , Opcepoznato je kakav je sraz voditeljice Basare i zastitara o cemu vam mogu posvjedociti brojni trgovci koji rade u centru i koje je ona izlozila sistematskom sikaniranju zaposlenika kako kod ulaza tako i kod izlaza sa svog radnog mjesta putem tih istih zastitara . Nije niti cudno sta ona sve dopusta zastitarima i kakvo ponajsanje ,kad im oni tu slobodu visestruko vrate ,recimo radeci besplatno privatne domjenke . Stoga gospodine Jakobovicu samo tjerajte pravdu i slobodno trazite da vam se predoci videsnimka po kojoj je nastala sumnja u vase ponasanje u centru .Takve snimke i ostali videzapisi se moraju cuvati najmanje 3 mjeseca tako da ih imate pravo svakako dobiti ako treba i sudskim putem , Pa sad kupujte u Intersparu !
sb_kritika

sb_kritika

Komentirano: 21.1.2021. | 20:22

6

Ja ču ovo prepričati desetorici ljudi pa neka svako od njih to napravi s drugom desetoricom itd. dok se ne pronese glas o idiotskoj trgovini kojoj ostaviš novce da bi te onda maltretirali. Naslov je komotno mogao biti Ciganska posla u Intersparu. Inače pekar@ nemoj stavljati ovakve linkove više jer na takvim stranicama se lako pokupi neki zlonamjerni softwer pa ćeš nekoga dovesti u nevolju. I ja sam za zezanciju ali ovakve neslane šale nisu za igranje.
pekmez

pekmez

Komentirano: 21.1.2021. | 8:33

7

Ja sam imao sličan primjer sa zaštitarima dok je gospođa Draženka Basara bila voditeljica OBI centra. Nakon pregleda u nekom skučenom skladištu i nakon što sam mu predočio račun za svu kupljenu robu i nakon što su uvidjeli da nisam ništa otuđio zaštitar i mi je rekao onako bahato da prošetam. Inače taj zaštitar je poznati brodski klošar koji se godinama tuče po gradu a van posla radi na crno kao izbacivać. Kada sam zaštitara pitao zašto me je priveo rekao je na osnovu videosnimke. Kada sam tražio da vidim snimku gospođa Draženka Basara se izmotavala i rekla je kako to tehnički moguće. Zato gospodine Jakobović ja vam savjetujem da putem nekog skupog odvjetnika uzmete videosnimku nadzora gdje će se utvrditi da niste ništa krali i ravno tužba. Nećete izgubiti sigurno, to nije prvi slučaj vjerujte mi. Sigurno će vam se javiti mnogi bivši zaštitari i trgovci koji će vam ispričati priču o stresu koji prolaze unutar svoga posla zbog kojekakvih pravila unutar trgovačkih centara. Meni su pričali i pokazivali slike gdje bacaju meso kojem istekne rok pa sam se sav naježio.
valar

valar

Komentirano: 21.1.2021. | 7:35

8

Nažalost, na poslovima zaštitara danas može raditi skoro svatko pa je veliki broj osoba na tim poslovima koji su "dno dna" te ne poštuju zakone i civilizacijska pravila u svom radu jer su "teške sirovine", zloupotrebljavaju svoj položaj i iživljavaju se na građanima jer znam dosta primjera. U ovom slučaju ne mora to biti slučaj, nego je možda jednostavno stvar pogrešne procjene zaštitara...
krkan

krkan

Komentirano: 21.1.2021. | 7:27

9

Ah, čovjeku je povrijeđena čast i ponos, vjerovatno bi i meni bilo neugodno i trebalo bi mi malo da to probavim.....zaštitari imaju svoja protokole i rade po njima.... Ulaskom u šoping centre mi pristajemo na njihova pravila, iskreno nisam nikada vidio da se netko nešto posebno buni. Ekipa koja redovno godinama čita novine u Kauflandu mi je zakon. I nitko ih ne tjera, možda bi oni trebali pohvaliti zaštitare u ovom slučaju što im to dozvoljavaju :)
sbmars

sbmars

Komentirano: 21.1.2021. | 1:53

10

Sudionik Domovinskog rata,pa dobio PTSP jer mu je zaštitar kontrolirao račun...

Broj komentara: 10

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u rubrici
SBplus.hr, Slavonski Brod : Nakon iskustva traumatiziranog kupca - iskustvo zaštitara

'To je kruh sa sedam kora'

Nakon iskustva traumatiziranog kupca - iskustvo zaštitara

25.1.2021. | 21:50
SBplus.hr, Slavonski Brod : Želi se fokusirati na veći projekt u Slavonskom Brodu

Čermak Slovencima prodao Crodux

Želi se fokusirati na veći projekt u Slavonskom Brodu

16.1.2021. | 11:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ovako danas rade trgovine u Slavonskom Brodu

Radni blagdan za trgovce

Ovako danas rade trgovine u Slavonskom Brodu

6.1.2021. | 8:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Gradske lokacije na kojima će Brođani moći nabaviti drvca

Početna cijena za prodajno mjesto 500 kn

Gradske lokacije na kojima će Brođani moći nabaviti drvca

25.11.2020. | 9:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Trebate u blagdansku kupovinu? Ovako rade trgovine...

Radno vrijeme danas

Trebate u blagdansku kupovinu? Ovako rade trgovine...

1.11.2020. | 8:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Provjerili smo što je danas otvoreno, a što zatvoreno

Kupovina na 'Veliku Gospu'

Provjerili smo što je danas otvoreno, a što zatvoreno

15.8.2020. | 8:50
SBplus.hr, Slavonski Brod : Varaju li trgovci prilikom sezonskih sniženja?

Što Vi kažete:

Varaju li trgovci prilikom sezonskih sniženja?

8.8.2020. | 19:05
SBplus.hr, Slavonski Brod : Hrana i odjeća su nam pojeftinili

Državni zavod za statistiku:

Hrana i odjeća su nam pojeftinili

20.7.2020. | 19:15
SBplus.hr, Slavonski Brod : Odnesena i zadnja litra Panove rakije iz brodskog skladišta

Carina zatvorila prostor

Odnesena i zadnja litra Panove rakije iz brodskog skladišta

22.5.2020. | 15:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Baš ovih dana ljekarne na meti poreznika

U trenutku kada su prepune građana

Baš ovih dana ljekarne na meti poreznika

13.3.2020. | 19:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Je li za Brođane došao kraj nedjeljnoj kupovini u Bosni?

Navike kupaca teško se mijenjaju

Je li za Brođane došao kraj nedjeljnoj kupovini u Bosni?

9.3.2020. | 21:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Ovo je civilizacijski iskorak'

Čitatelj komentira novogdišnje promjene:

'Ovo je civilizacijski iskorak'

2.1.2020. | 19:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Obitelj Krijan 17 godina uspješno predstavlja uglednu marku

Predstavili salon u novom ruhu

Obitelj Krijan 17 godina uspješno predstavlja uglednu marku

21.12.2019. | 19:10
SBplus.hr, Slavonski Brod : Mogu li 'domaći' prodavači preživjeti uz ponudu centara?

Cvijeća i lampiona na svakom koraku

Mogu li 'domaći' prodavači preživjeti uz ponudu centara?

28.10.2019. | 19:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Brođani danas imaju kamo u nabavku

Donosimo radno vrijeme trgovina

Brođani danas imaju kamo u nabavku

15.8.2019. | 9:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Brođane pozvali neka kupe domaće plodove koje su uzgojili

Velika ponuda, kvaliteta, niske cijene

Brođane pozvali neka kupe domaće plodove koje su uzgojili

4.7.2019. | 15:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Blagdanske dane planirate provesti u šopingu?

Donosimo radno vrijeme trgovina

Blagdanske dane planirate provesti u šopingu?

19.6.2019. | 17:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Hrana se dobro kontrolira - nema straha za ispravnost'

Vjerujete li im kad kažu:

'Hrana se dobro kontrolira - nema straha za ispravnost'

4.5.2019. | 11:00
SBplus.hr, Slavonski Brod :
SBplus.hr, Slavonski Brod :