
Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Plinacro

Foto: Plinacro

Foto: Plinacro

Foto: Plinacro

Foto: Plinacro
Bez Plinskog čvora Slobodnica nema povezivanja hrvatskog plinskog transportnog sustava s BiH te Srbijom, a to je trenutno glavni cilj.
SLAVONSKI BROD / SLOBODNICA - Širenje i poboljšanje infrastrukture plinskog
transportnog sustava na području Hrvatske, nemoguć je bez točke u Slavonskom
Brodu, točnije, plinskog čvora koji se - preciznije gledano - nalazi u Slobodnici,
na zapadnom ulazu u grad.
Na svom putu prema svim
susjednim zemljama koje nisu članice Europske unije, plin neminovno mora proći
kroz Slavonski Brod pa je, samim time, jasnija važnost te lokacije koja se
nalazi u svim dugogodišnjim strateškim dokumentima i slikovnim prikazima
Plinacra - nacionalnog operatora plinskog transportnog sustava.
Put do plinskog povezivanja dviju država, popločan je 'zataškavanjima'
Pojašnjava to i interes tvrtke
Crodux Energetika za kupovinom dijela produktovoda Opatovac-Bosanski Brod, od
PČ Slobodnica pa do granice Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Sve kako
bi bila omogućena opskrba Rafinerije Brod prirodnim plinom, ali i mnogo više od
toga - kako bi plinovodom bile povezane dvije države.
Svemu je, podsjetimo,
prethodila procjena stanja produktovoda starog nekoliko desetljeća koja je
završila ekološkom
katastrofom i onečišćenjem tla za koje do danas nitko nije odgovarao. Isto
tako, nitko građanima nije odgovorio što su cisterne danima odvozile iz Slobodnice u Ivanić Grad u studenom 2018. te što se konkretno nalazilo u
starim cijevima. U konačnici, produktovod je uspješno prenamijenjen u plinovod
i Rafinerija Brod čeka prvu isporuku.
Hrvatska će, konačno, plin slati prema susjednim zemljama
No, vratimo li se na temu plinskog
transportnog sustava Republike Hrvatske, saznajemo kako je on sa slovenskim
plinskim transportnim sustavom povezan dvosmjernim interkonekcijskim plinovodom
preko UMS Rogatec, a s plinskim transportnim sustavom Republike Mađarske
dvosmjernim interkonekcijskim plinovodom preko UMS Dravaszerdahely/Donji
Miholjac. Međutim, do sada ni na jednoj od ove dvije interkonekcije nije
ostvaren dvosmjerni protok, odnosno, nije ostvaren protok plina iz Hrvatske u
Sloveniju ili Mađarsku. Kroz Slavonski Brod, pak, plin će napokon iz Hrvatske
putovati u susjedstvo.
Zanimljivo je osvrnuti se i na
europsko tržište. Kako je poznato, Rusija je i dalje najveći dobavljač plina
Europskoj uniji, s udjelom od 46 posto, a slijede je Norveška (29 posto), Alžir
(7 posto) i Libija (1 posto).
Bez PČ Slobodnica nema ispunjenja najvećih projekata
Plinski čvor Slobodnica u
većini je prioritetnih projekata. Zadnja PECI (Projects of Energy Community
Interest) lista odobrena je 29. studenog 2018. godine, a od pet Plinacrovih
projekata na tom važnom popisu, dva se tiču plinskog čvora u Slobodnici koji će
omogućiti interkonekciju Hrvatske s BiH (Slobodnica - Brod (BiH) - Zenica (BiH))
te Srbijom (Slobodnica - Sotin - Bačko Novo Selo (Srb)).
Osim toga, status prioritetnog
projekta dobio je plinovod Omišalj - Zlobin - Bosiljevo - Sisak - Kozarac -
Slobodnica, dok su status projekata značajnih za CESEC (Central and South-Eastern
European Gas Connectivity) dobili plinovodni sustavi Lučko - Zabok - Rogatec (Slo)
i, ponovno, plinovod Slobodnica - Brod (BiH).
Ovisnost zemalja srednje i
jugoistočne Europe o ruskom plinu izrazito je velika, ali plinski sustavi tih
zemalja međusobno su izuzetno slabo povezani. Zato se posljednjih godina na
njima posebno intenzivno radi.
U postupku procjene potreba
tržišta za proširenim kapacitetom Plinacro je zaprimio indikativne zahtjeve za
kapacitetom prema Republici Srbiji i Federaciji Bosne i Hercegovine. U scenarijima
koji predviđaju nesmetanu opskrbu plinom Bosne i Hercegovine, dakako,
neizostavna je Slobodnica.