Gospodarstvo : Građevinarstvo

Objavljeno: 21.12.2020. u 8:00
Prikaza: 3658
|
Autor: D.Z./SBplus

Izgradnja punionice stlačenog plina

Važan projekt za Brod-plin, a još važniji za grad Slav. Brod

D.Z./SBplus/Brod-plin
Foto: D.Z./SBplus/Brod-plinBudući izgled brodske punionice SPP-a
  • D.Z./SBplus/Brod-plin
  • D.Z./SBplus
  • K.M./Brod-plin
  • K.M./Brod-plin
  • K.M./Brod-plin
  • K.M./Brod-plin
  • K.M./Brod-plin
  • K.M./Brod-plin
  • Brod-plin

Zbog uporabe vozila na SPP ostvaruju se znatne financijske uštede (30 do 40 posto) u odnosu na vozila koja pogone benzinski i dizel motori, ali posljedično dolazi i do velikog smanjenja onečišćenja koje nastaje u prometu.

SLAVONSKI BROD – U travnju 2017. godine najavili smo projekt izgradnje punionice stlačenog prirodnog plina (SPP eng. CNG - compressed natural gas) u Slavonskom Brodu, koji je pripremala gradska tvrtka Brod-plin. Tada je Dalibor Bukvić, dipl. ing., direktor Brod-plina, kazao kako u ovome trenutku u Slavonskom Brodu nema veliki broj vozila koji bi koristili njihovu uslugu, naglasivši da ako ne postoji punionica nitko neće niti kupiti automobil na prirodni plin.

- Pokazalo se da mi prvo trebamo napraviti punionicu. Stvoriti ponudu, na osnovu koje će se ljudima isplatiti ulagati u vozila na plin. To je prirodni plin stlačen na 200 bara. Obzirom da se radi o 200 bara, spremnici u vozilima su od 40 kila što je dovoljno za 500 do 600 kilometara vožnje, plus 30 litarski spremnik za benzin. U Češkoj, koja ima 48 punionica, gotovo su sva vozila na tome. Ali mi ne možemo očekivati kako će kod nas netko preći na plin, ako mu je prva punionica primjerice u Zagrebu.- kazao je tada za SBplus direktor Bukvić.

Brod-plin d.o.o. je u ožujku 2020. započeo sa izgradnjom punionice, raspisavši javni natječaj. Dinamika realizacije projekta, prema projektnoj dokumentaciji vrijednog 4.000.000 kn (bez PDV-a), planirana je u dvije faze. U prvoj fazi je trebalo izvršiti građevinske radove, a u drugoj dobaviti i ugraditi opremu za punjenje stlačenog plina u vozila. Lokacija punionice je na adresi Ulica Trešnjica 7 u Slavonskom Brodu (ulaz u Podvinje sa Sjeverne vezne ceste). Brod-plin financiranje ovoga projekta provodi sredstvima osiguranim kreditom kod komercijalne banke.

Odluku o odabiru najpovoljnijeg ponuđača za izvođenje građevinskih radova na izgradnji punionice prirodnog plina u Slavonskom Brodu Brod-plin je donio 22. travnja ove godine. Procijenjena vrijednost nabave bila je 1.500.000 kn (bez PDV-a). Nakon provedenog postupka javne nabave, posao je sklopljen sa obrtom Elektroinstalater monter iz Sibinja koji je ponudio 1.050.280,20 kn (bez PDV-a). Na natječaj su se javili još i tvrtka Ceste d.o.o. iz Požege sa ponudom od 1.079.249,50 kn (bez PDV-a) te Techno-Elektro d.o.o. iz Đakova ponudivši 1.469.257,37 kn (bez PDV-a). Rok završetka izvođenja radova bio je 60 dana od dana potpisivanja ugovora o javnoj nabavi te su isti do početka kolovoza ove godine i odrađeni .

Europa ima preko 3500 CNG punionica od čega samo u Italiji 1063 te u Njemačkoj 868. Od susjednih zemalja najviše punionica na stlačeni prirodni plin ima Srbija (25), slijede Mađarska (21), Slovenija (5) i BiH (3).

Za izvršenje druge faze projekta, nakon provedenog postupa javne nabave, Brod-plin je 7. listopada 2020. donio odluku kojom se odabire tvrtka Macel plin d.o.o. iz Samobora, sa ponudom od 2.389.002,00 kn (bez PDV-a), kao najpovoljnija. Na natječaj je pristigla još i ponuda tvrtke Piraex d.o.o. iz Svete Nedelje (3.826.332,79 kn, bez PDV-a). Procijenjena vrijednost nabave druge faze iznosila je 2.500.000,00 kn (bez PDV-a) i natječajem je bila obuhvaćena dobava robe te ugradnja i puštanje u pogon punionice. Rok za završetak druge faze izgradnje punionice je četiri mjeseca od uvođenja izvođača u posao. 

- Trenutno smo građevinske i nisko-obrtničke radove završili. Gotovost je za sada na malo više od 50 posto punionice. U postupku smo dobave strojarske i elektrotehničke opreme i njihovog izvođenja odnosno ugradnje. Strojarska oprema obuhvaća kontejner, montažu i spajanje dispanzera za punjenje vozila, kompresor…, dok u elektrotehnički dio ulazi rasvjeta punionice i sustav naplate. Kroz nekih 3 mjeseca svi radovi bi trebali biti gotovi.- za SBplus rekao je Krešimir Marijanović, dipl. ing.,  voditelj ovoga projekta Brod-plina.

Iz natječajne dokumentacije je vidljivo kako je projektnim zadatkom obuhvaćena izvedba punionice koja će biti kontejnerskog tipa te ugradnja dva agregata za punjenje stlačenog plina u vozila - jedan za automobile (s dva priključka) i jedan za autobuse i kamione (s jednim priključkom). Punionica stlačenog prirodnog plina za vozila će prirodni plin u plinovitom stanju tlačiti na tlak od 250 bara pri 15 °C, a koji se koristi za pogon motornih vozila (automobili, autobusi, kamioni). Punionica se gradi kao "Javna postaja za opskrbu gorivom", a radno vrijeme će joj biti, za početak, najmanje u dvije smjene dok bi u konačnici trebala biti dostupna 24 sata. Predviđene su dvije prometne trake: jedna za automobile i jedna za autobuse i kamione (teška vozila).  

U Slavonskom Brodu gradi se peta punionica stlačenog plina u Hrvatskoj

Europa ima preko 3500 CNG punionica od čega samo u Italiji 1063 (sa više od milijun vozila) te u Njemačkoj 868. Od susjednih zemalja najviše punionica na stlačeni prirodni plin ima Srbija (25), slijede Mađarska (21), Slovenija (5) i BiH (3). Obližnja Austrija ima čak 170, Švicarska 146, a Bugarska 118 punionica.

Puno veću dobit bi mogao ostvariti grad Slavonski Brod i njegovi stanovnici jer izgradnjom punionice na stlačeni plin ostvaruju se infrastrukturne pretpostavke za masovnije korištenje vozila na stlačeni prirodni plin. 

Danas u Hrvatskoj postoje ukupno četiri punionice, tako da će ova u Slavonskom Brodu biti peta, a jedina od Zagreba do Beograda. Trenutno su u funkciji dvije zagrebačke punionice (jedna za javne namjene i druga samo za potrebe ZET-a), jedna u Rijeci (javne namjene) i jedna u Puli (samo za potrebe javnog gradskog prijevoza). Sve navedene punionice (Zagreb, Rijeka, Pula) imaju posadu, tj. trošak osoblja za rad, dok se u Slavonskom Brodu gradi samoposlužna punionica. Samo punjenje plina u vozila na budućoj slavonskobrodskoj punionici će biti moguće tek nakon što sustav provjeri (za par sekundi) „solventnost" kupca, jer će se naplata obavljati isključivo putem kartica (tekućeg računa, kreditnih kartica, specijaliziranih kartica za prijevoznike, kartica Brod-plina itd.). 

- Predviđeni kapacitet brodske punionice je 325 m3/h plina (cca 230 kg/h). Prosječan spremnik vozila koja mi posjedujemo, automobila Vw Up (mali gradski auto) je 11 kg plina, a Vw Caddy (gospodarsko vozilo) 26 kg. Brzina punjenja je, zbog visokog tlaka plina na toj poziciji i izlaza od 30 bara, ubrzana na svega 3,5 do 5 minuta za ta naša vozila. Također punjenje autobusa i kamiona ne bi trebalo biti sporije zbog veličine spremnika. Predviđeno je u studiji isplativosti da ćemo morati puniti minimalno 100 vozila gradskih tvrtki i privatnih osoba dnevno  ili 70 vozila s autoceste kako bi ovaj projekt punionice bio održiv. Smatramo da će kroz kratko vrijeme rasti broj vozila na SPP i da je opravdano računati na gradski promet i tranzitni promet s autoceste.- kazao  nam je voditelj projekta Krešimir Marijanović.

Projekt bi trebao donijeti velike koristi za grad Slavonski Brod i cijelu Brodsko-posavsku županiju

Kao i svaka druga tvrtka, Brod-plin želi ostvariti dobit na ovome poslu i unaprijediti svoje poslovanje, što bi ovaj projekt i mogao polučiti zbog strateškog prometnog položaja Slavonskog Broda u Hrvatskoj i velikog prometa koji se odvija na autocesti A3 Zagreb-Lipovac. Naime, značajan broj prijevoznika (posebice u teretnom prometu) u Europi koristi vozila na stlačeni prirodni plin i zbog toga je lokacija ove punionice (na spoju Sjeverne vezne ceste i Ulice Čavlički kraj) vrlo dobra jer se nalazi u blizini autoceste.

Puno veću dobit bi mogao ostvariti grad Slavonski Brod i njegovi stanovnici jer izgradnjom punionice na stlačeni plin ostvaruju se infrastrukturne pretpostavke za masovnije korištenje vozila na stlačeni prirodni plin. Naime, zbog uporabe vozila na CNG ostvaruju se znatne financijske uštede (30 do 40 posto) u odnosu na vozila koja pogone benzinski i dizel motori, ali posljedično dolazi i do velikog smanjenja onečišćenja koje nastaje u prometu.

Prema podacma koje smo dobili od Brod-plina, smanjenje onečišćenja osobnih vozila na CNG/SPP je slijedeće: SPP (stlačeni prirodni plin) je gorivo s najmanjom emisijom stakleničkih plinova (CO2, NOX, teški metali, mikročestice), koje rezultira sa 30 posto smanjenja emisije CO2, do 95 posto smanjenja NOx i sumpora, a u potpunosti anulira mikročestice. Za 50 posto je manja količina emisija od vozila s hidrokarbonskim emisijama,a značajno je manji zagađivač od vozila na benzin. Pozitivna posljedica korištenja je i manja buka motora vozila i to za 10db, odnosno 50 posto.

Realizacijom ovoga projekta Grad Slavonski Brod može vozila u svom vlasništvu i vozila u vlasništvu ustanova i trgovačkih društva kojima je osnivač prebaciti na stlačeni plin, tj. može nabaviti takva vozila. Brod-plin već od ranije posjeduje manju internu punionicu za osobna vozila na kojoj se punjenje odvija pod tlakom od 3 bara što je deset puta sporije nego što će biti slučaj na budućoj brodskoj punionici. 

Grad može uvjetovati budućem gradskom koncesionaru javnog prijevoza nabavu autobusa na stlačeni prirodni plin. Lokalni prijevoznici mogu također početi koristiti vozila na CNG, kao i svi ostali pravni subjekti koji svakodnevno koriste vozila u gradskom prometu (dostavna vozila, taxi prijevoz…).

Komprimirani prirodni plin, za što se koristi kratica CNG (eng. compressed natural gas, ili hrv. stlačeni prirodni plin-SPP) je alternativno gorivo. Riječ je o tehnološki obrađenom prirodnom plinu komprimiranom na 200-250 bara. Kao takav zauzima malo prostora, pa je prikladan kao gorivo za automobile, kamione te javni prijevoz putnika. CNG ima veću toplinsku vrijednost od benzina i dizela. Kao alternativno gorivo ima i čistije izgaranje, a motori su i tiši od benzina i dizela. Komprimirani prirodni plin (CNG) i dalje se često zamjenjuje za autoplin (UNP), ali to su dvije potpuno različite vrste goriva. CNG nastaje tehnološkom obradom prirodnog plina (koji se sastoji od 99 posto metana). Prvo se izvadi iz mreže, a zatim iscijedi na 200 ili više bara, navodi se na stranici cng.si.
Autoplin (LPG, eng. liquified petroleum gas) je nusproizvod prerade sirove nafte u rafinerijama. To je smjesa propana i butana koja ne nudi alternativu u pogledu korištenja obnovljivih izvora. CNG vozila također se razlikuju od LPG vozila po nekim voznim svojstvima. Pogotovo zimi, LPG vozilima treba više vremena da se prebace na plin prilikom pokretanja i vožnje, kada je potrošnja najveća, i tako dulje voze na benzin, dok CNG vozila nemaju tih problema, prelazak na plin događa se brže, a većina novih vozila započinje izravno na plin do - 10 ° C.
Doseg CNG vozila - Svako CNG vozilo ima dva spremnika, jedan za CNG, a drugi za benzin. Doseg vozila ovisi o veličini oba spremnika i u načelu je jednak ili veći od dometa automobila na benzinski pogon. Energetska vrijednost jednog kilograma CNG-a jednaka je 1,57 litara benzina, 1,39 litara dizel goriva i 1,98 litara autoplina. CNG vozila tvornički su razvijena i proizvedena te stoga pouzdana. Vozila su slična benzinskim vozilima, pa je i opseg održavanja sličan. Uz to se moraju održavati plinske instalacije za CNG vozila. Troškovi održavanja stoga su nešto veći nego za benzinska vozila, ali niži nego za dizelska vozila


    Broj komentara: 7

    Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

    RegistracijaPrijava
    stayfit

    stayfit

    Komentirano: 24.12.2020. | 14:18

    1

    Raport ne mislim to. Samo iznosim misljenje.
    raport

    raport

    Komentirano: 21.12.2020. | 15:39

    2

    Oni koji su osmislili izgradnje ove punionice su se vjerojatno trebali obratiti vama mudracima da vi odlučite da ili ne raditi. Vjerojatno vas sve državne institucije pitaju što raditi.
    raport

    raport

    Komentirano: 21.12.2020. | 15:36

    3

    ako je u pitanju izgradnja punionice uz autocestu , to bi valda trebale raditi Hrvatske ceste, ili možda županija. a o rentabilnosti ove investicije pustite da odgovaraju oni koji su se odlučili. pitam ja vas kakva je rentabilnost luke Brod, kada će biti završena i ima li ekonomske opravdanosti. Valda je netko razmišljao, iako se ne vidi kraj tj, kada će biti gotova .
    stayfit

    stayfit

    Komentirano: 21.12.2020. | 11:06

    4

    Kako da ne, svi će kupovati auto na prirodni plin =)) . Ljudi znaju razliku između tog i onog kod Zovka ILI Tifina ili Ina.. Eto ina nije skužila da je to isplativo, pa će Brod Plin
    Tetrapak

    Tetrapak

    Komentirano: 21.12.2020. | 10:24

    5

    Na propan butan ih ima puno, al na zemni plin nitko osim Brod plina. Neka napišu koliko košta taj caddy s plinom, pa ćeš viditi da je elektro povoljnije uz subvencije.
    mikanovka

    mikanovka

    Komentirano: 21.12.2020. | 10:15

    6

    A kolika je tek hrpa vozila na plin i potencijalnih "benzinaca" koji se još uvijek najviše proizvode? Za malo ozbiljniji automobil na struju treba podići stambeni kredit.
    Tetrapak

    Tetrapak

    Komentirano: 21.12.2020. | 10:00

    7

    Korak nazad. Europa ide na baterije, grade punionice električnih auta. Valjda je grad trebao napraviti elektro punionicu uz autocestu jer već ima hrpa auta na struju.

    Broj komentara: 7

    Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

    RegistracijaPrijava

    Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

    Ostali članci u rubrici
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Što je s ljudima koji žive na trasi Istočne vezne ceste?

    S njima nitko nije pričao o izvlaštenju

    Što je s ljudima koji žive na trasi Istočne vezne ceste?

    18.2.2021. | 21:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Donosimo što grade na ovim lokacijama

    Obišli smo gradilišta u Slavonskom Brodu

    Donosimo što grade na ovim lokacijama

    6.2.2021. | 13:45
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Započelo asfaltiranje rotora na križanju Osječke i SVC

    Radnici PZC-a i ove subote aktivni

    Započelo asfaltiranje rotora na križanju Osječke i SVC

    23.1.2021. | 13:30
    SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Zakotrljao' se projekt kojeg obećavaju godinama

    Raspisana obavijest o nadmetanju

    'Zakotrljao' se projekt kojeg obećavaju godinama

    12.1.2021. | 21:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Brodske građevinske tvrtke pomažu stradalima u potresu

    Stavili svoje kapacitete na raspolaganje

    Brodske građevinske tvrtke pomažu stradalima u potresu

    30.12.2020. | 22:20
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Provjerite kako brodski Vodovod želi smanjiti gubitke vode

    Projekt vrijedan 37,4 milijuna kn

    Provjerite kako brodski Vodovod želi smanjiti gubitke vode

    27.12.2020. | 21:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Saznali smo zbog čega PZC radi nedjeljom

    Na parkiralištu u Strossmayerovoj

    Saznali smo zbog čega PZC radi nedjeljom

    20.12.2020. | 16:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Nakon pola stoljeća, stara derutna zgrada dobila novi izgled

    Projekt vrijedan 8,4 milijuna kuna

    Nakon pola stoljeća, stara derutna zgrada dobila novi izgled

    1.12.2020. | 21:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Grade bermu i servisni put za učinkovitiju obranu od poplave

    Modernizacija savskog nasipa

    Grade bermu i servisni put za učinkovitiju obranu od poplave

    5.9.2020. | 19:15
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Privode kraju posao na izgradnji Luke Brod

    Radi se 'punom parom'

    Privode kraju posao na izgradnji Luke Brod

    9.8.2020. | 21:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Uskoro bi mogao krenuti promet mostom kod Svilaja?

    Iako se čeka izgradnja 'beha' prijelaza

    Uskoro bi mogao krenuti promet mostom kod Svilaja?

    7.8.2020. | 8:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Most Stara Gradiška rade na tri lokacije

    Radovi napreduju prema planu

    Most Stara Gradiška rade na tri lokacije

    2.8.2020. | 12:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Konačno kreću s Istočnom veznom cestom

    Doznali smo iz Hrvatskih cesta

    Konačno kreću s Istočnom veznom cestom

    28.7.2020. | 21:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : "Dečki su odlično odradili svoj posao"

    Brođani s Kolodvora poručuju:

    "Dečki su odlično odradili svoj posao"

    15.7.2020. | 12:30
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Na obnovi vrijednoj 7,5 milijuna kuna gotovo 40 posto radova

    Nakon ove slijede obnove i drugih zgrada

    Na obnovi vrijednoj 7,5 milijuna kuna gotovo 40 posto radova

    11.7.2020. | 10:30
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Obnova vrijedna gotovo dva milijuna kuna

    Ulaganja u poboljšanje uvjeta

    Obnova vrijedna gotovo dva milijuna kuna

    8.7.2020. | 19:30
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Most na Savi kod Svilaja na korak do puštanja u promet

    Tehnički pregled prošao bez primjedbi

    Most na Savi kod Svilaja na korak do puštanja u promet

    3.7.2020. | 11:30
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Počela izgradnja još jednog velikog gradskog kružnog toka

    Uvest će i posebnu regulaciju prometa

    Počela izgradnja još jednog velikog gradskog kružnog toka

    29.6.2020. | 11:00
    SBplus.hr, Slavonski Brod : U ratu minirane, danas se 'dižu iz pepela'

    Hoće li uspjeti namaknuti novac?

    U ratu minirane, danas se 'dižu iz pepela'

    9.6.2020. | 21:00

    Vezani članci

    SBplus.hr, Slavonski Brod : Vozila gradskih poduzeća i javni prijevoz vozit će na plin

    Projekt Brod-plina vrijedan tri mil. kn

    Vozila gradskih poduzeća i javni prijevoz vozit će na plin

    16.4.2017.
    'Ideja je da u nekoj varijanti u to uključimo i gradski prijevoz. Sve to može se odraziti na cijenu prijevoza, a sve je ekološki puno prihvatljivije'.
    SBplus.hr, Slavonski Brod :
    SBplus.hr, Slavonski Brod :