• Sikirevacki S. Motivi
  • Sikirevacki S. Motivi
  • Sikirevacki S. Motivi
  • Sikirevacki S. Motivi
  • Sikirevacki S. Motivi

"Cijela priča krenula je prije nekih desetak godina, a danas su oni - ja bih rekao - svjetska kulturna atrakcija. A njihovi radovi upotrebljivi u modi i umjetnosti."

SIKIREVCI - Ako protekla dva dana kojim slučajem niste otišli do Sikirevaca, imate to priliku učiniti još danas do 17 sati želite li uživati u prekrasnim motivima čipki izloženih na trećoj po redu izložbi koja je otvorena još u petak. Uz razgledavanje izložbenih primjeraka posjetitelji imaju priliku vidjeti i prezentaciju izrade čipki, dok su oni koji su jučer posjetili ovu jedinstvenu izložbu imali priliku sudjelovati u radionici izrade Sunčane čipke, karakteristične upravo za Sikirevce u kojima Udruga "Sikirevački motivi”, kao nositelj nematerijalnog kulturnog dobra, čuva ovu tradiciju od zaborava.

- Moram zahvaliti svim članovima udruge, a ima nas više od četrdeset, jer sjajno funkcioniramo čuvajući od zaborava ono što imamo. Uz organizaciju treće izložbe u Sikirevcima mi smo ove godine gostovali u Bugarskoj i Poljskoj, a sada smo ovdje izložili čipke iz cijele Hrvatske, ali i susjednih zemalja, BiH, Slovenije, Crne Gore i Češke - kazao je tajnik Udruge Mato Galović, prilikom otvorenja izložbe, kojoj potporu u stručnom, ali i financijskom smislu daje i Ministarstvo kulture.

Ove godine u male Sikirevce, uz domaće, stigla su i prava umjetnička djela rađena rukama zaljubljenika u čipku iz Lepoglave, Paga, Čakovca, Trga kraj Ozlja, Križevaca, Doline kardinala Krašića, Vinkovaca, Bjelovara, zatim iz Tešnja, Oštre Luke, ali i Češke, Crne Gore i Slovenije.

- Nema puno ovakvih udruga u čitavoj Hrvatskoj, kad netko ovako dobro radi, tu se nema što reći nego im samo treba pružiti svu moguću podršku - izjavio je načelnik općine Sikirevci,Josip Nikolić, koji nije krio ponos govoreći o radu udruge i trećoj izložbi čipke, dodavši kako je ovo relativno nova tradicija, ali ona koja će, sasvim sigurno, potrajati.

A ako je suditi po dosadašnjim izložbama ali i svemu ostalome što i kako u Udruzi rade, ne treba ni sumnjati u optimizam čelnog čovjeka Općine. Naime, još prije desetak godina, pripremajući jednu izložbu vezanu uz čipku i čipkarstvo poznati brodski etnolog Zvonimir Toldi uočio je prekrasne sikirevačke motive a od onih koji su ih izrađivali naručio je nekoliko primjeraka za tu izložbu.

- Nakon par godina napravio sam još jednu izložbu, koju je vidjela kolegica s fakulteta iz Zagreba, Tihana Petrović i bilo je oduševljena onim što je vidjela na toj izložbi te me molila da ih pozovem da budu dio izložbe u Lepoglavi. Tako je to krenulo, a danas su oni, ja bih rekao svjetska kulturna atrakcija. Drže i radionice, vrlo lijepo rade, a i puno su žena naučili kako se to radi - kazao je Toldi, koji je tako odigrao presudnu ulogu u revitalizaciji sunčane čipke koja je drugačija od paške i lepoglavske, i koja je upotrebljiva i danas u modi i umjetnosti.

Svjesni su toga u Sikirevcima te stoga i ustraju u organiziranju izložbe koja je uvrštena i u program Ministarstva kulture 'Dani europske baštine 2019'., 'ušla' i u brošuru na čak dvije stranice, čime su svakako i Sikirevci u samom vrhu kada je u pitanju zaštita ove vrste tradicije. Prepoznali su to i u Brodsko-posavskoj županiji koja je Udruzi ove godine uručila i vrijedno priznanje za sav rad i trud koji ulažu u očuvanju ovog jedinstvenog nematerijalnog dobra.

A to nematerijalno dobro svi koji žele mogu vidjeti i danas jer izložba je otvorena do 17 sati. Ne sumnjamo da će ju i danas posjetiti veći broj onih koji će doći kako bi uživali u izloženim radovima koji svojom izvedbom i ljepotom mame uzdahe onih koji ih imaju priliku vidjeti.

Članovi Sikirevačkih motiva njeguju umijeće ručne izrade 'Sunčane čipke – motiva' kao tradicijske vještine jedne od najznačajnijih sačuvanih u intaktnom obliku koja se koristi za ukrašavanje narodnog ruha na području brodskog Posavlja. Sunčanu čipku čipkarice u Brodskom Posavlju zovu motivi i klep na koturić.  Motivi su šivana čipka rađena iglom na prethodno izrađenoj mrežici, kojoj se sve niti napete u krugu križaju u središtu, tako da izgledaju kao svojevrsna paukova mreža, ali i kao zraci sunca, žbice kotača, pa je otuda i čipka dobila ime sunčana. Zadnjih godina čipkarice iz Sikirevaca i eksperimentiraju, motive izrađuju i koncem u boji, ili u više boja, a rade i koncem za zlatovez.