
Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplusDarko Šošić

Foto: AP/SBplusRobert Španović

Foto: AP/SBplusMiroslav Matijević

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus
Kada bude gotov most, dugačak 660, a širok 29 metara, imat će po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba smjera, s tim da će umjesto zaustavnog traka imati zaštitni prometni pojas od pola metra s obje strane te betonsku monolitnu pješačku stazu širine 0,75 metara.
SVILAJ – Građani Slavonskog Broda imat će nešto
čišći zrak, a promet na graničnom prijelazu sa susjednim bosanskim Brodom bit
će znatno rasterećen. To su benifiti
koje bi građani Slavonskog Broda trebali osjetiti kada iduće godine bude
dovršen most preko rijeke Save u mjestu Svilaj.
Riječ je o mostu koji je
sastavni dio dionice autoceste Beli
Manastir - Osijek - Svilaj, a koja predstavlja dio međunarodnog paneuropskog
cestovnog koridora Vc. Upravo most u Svilaju je kontaktna točka auto-cestovne mreže
Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine, to jest mjesto povezivanja
dviju država.
Podsjetimo, izgradnja mosta ugovorena je sa poslovnom
udrugom Hering d.d., Široki Brijeg, Bosna i Hercegovina i Viadukt d.d., Zagreb.
Ugovorena vrijednost radova je 22.310.000,00 eura, a budući da se radi o zajedničkom
naručitelju, sukladno međudržavnom sporazumu, Hrvatska i Bosna i Hercegovina
zajednički sufinanciraju izgradnju mosta sa po 50 posto. Republika Hrvatska
sudjeluje u financiranju mosta u iznosu od 11.155.000,00 €, od čega je dio od 57,97 posto financiran iz kredita EIB-a i bespovratnim sredstvima iz CEF fonda.
Rok za dovršetak radova je ljeto iduće godine. Izgradnja
je započela u rujnu 2016. godine, a unatoč problemima, poput odlaska Viadukta u
stečaj i visokih vodostaja rijeke Save, radovi na mostu Svilaj teku planiranom
dinamikom, uvjeravaju nas inženjeri Hrvatskih autocesta s kojima smo tijekom
jučerašnjeg prijepodneva obišli gradilište. Kako je kazao Darko Šošić, kooridantor iz Hrvatskih autocesta, do sada je završeno 70 posto planiranih
radova.
- Sva čelična konstrukcija je stigla na gradilište i
početkom iduće godine trebali bismo započeti s poslom premošćivanja rijeke
Save. Dovršetak kompletnog mosta očekujemo u drugoj polovici iduće godine, što
je u zadanim rokovima. Tada bi most bio pušten u funckiju i spojen na postojeću
mrežu autocesta izgrađenih s hrvatske i s bosanskohercegovačke strane – kazao je
Šošić.
Nakon odlaska Viadukta u stečaj, posljednjih godinu i
gotovo sedam mjeseci sve radove izvode radnici bosanskohercegovačke tvrtke Hering
iz Širokog Brijega. Dinamika je, kažu, dobra i problema u poštivanju roka ne
bi trebalo biti osim ako se ne bi dogodile nepredviđene okolnosti vezane uz
vodostaj rijeke Save. – Za sada nas vrijeme dobro služi, a očekujemo kako ćemo
dio radova, koji se odnose na montažu čelične konstrukcije i izvođenje
kolničkih betonskih ploča, obavljati i u zimskim mjesecima kada nam to
vremenski uvjeti budu dozvoljavali. Naime, kvaliteta izvođenja radova je na
prvom mjestu i s toga ništa nećemo raditi na prečac – naglasio je koordinator
Šošić.
A na obali Save u Svilaju radnici Heringa vrijedno rade na
'velikoj grdosiji' u čiju će rasponsku konstrukciju biti ugrađeno 5,3 tisuće
tona čelika. Uz to, u gornji ustroj rasponske konstrukcije bit će ugrađeno i
deset tisuća kubika betona, a u donji ustroj oko 20 tisuća kubika betona.
Ovisno o vrsti radova, dnevno je na gradilištu i do 70-ak radnika koji marljivo
rade na jednoj od najvećih investicija na ovom području.
- Trenutno pripremamo montažu makro elemenata
rasponske konstrukcije, odnosno srednja tri raspona koja idu preko same vode
što bi trebali završiti u idućih mjesec dva – istaknuo je Miroslav Matijević,
koordinator Heringa, tvrtke koja, kaže, ima iskustva na ovako velikim
projektima kakav je most u Svilaju. Upravo radovi koji predstoje, dodaje
Matijević, su i najatraktivniji.
U izgradnji mosta angažiran je, putem Heringa, i dio
domaćih hrvatskih tvrtki, potvrdio je Robert Španović, glavni inženjer HAC-a.
Kada bude gotov most, dugačak 660, a širok 29 metara, imat
će po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba smjera, s tim da će umjesto
zaustavnog traka imati zaštitni prometni pojas od pola metra s obje strane te
betonsku monolitnu pješačku stazu širine 0,75 metara. Obzirom da spaja
izgrađene autoceste, koje su dio paneuropskog cestovnog koridora VC, prvi
benifit njegove izgradnje možda će osjetiti upravo stanovnici Slavonskog Broda.
- S hrvatske strane autocesta vodi do samog mosta, a s
bosanskohercegovačke do Odžaka. Kada iduće godine bude dovršen očekuje se da će
dobar dio, u prvom redu teretnog prometa, s graničnog prijelaza Slavonski
Brod-Brod, 'preseliti' u Svilaj, što znači rasterećenje tamošnjeg graničnog
prijelaza. Budući da će most imati po tri trake s obje strane vjerujemo kako
će za vrijeme blagdana dobar dio putnika koristiti Svilaj umjesto Slavonskog
Broda – naglasio je Darko Šošić iz HAC, naglašavajući kako u ovom trenutku i hrvatska
i bosanskohercegovačka strana poduzimaju sve kako bi se završio i dio autoceste
od Osijeka do Mađarske granice, odnosno od Odžaka do Zenice te od Sarajeva
prema Mostaru.
Tek nakon što koridor VC bude u potpunosti završen vidjet
će se i prava vrijednost milijunske investicije svilajskog mosta, no do tada
će, kako stvari sada stoje, proći sigurno još nekoliko godina.
Tehnički podaci o Mostu Svilaj
- Most
Svilaj na rijeci Savi nalazi se na granici između Hrvatske i Bosne i
Hercegovine
- Izgradnja mosta je započela u rujnu 2016. godine
- Ugovorena vrijednost je 22.310.000,00 €.
- Rok dovršetka je ljeto 2019. godine.
- 660 m
dugački most sastoji se od 6 stupišta, spregnute čelične konstrukcije i betonske ploče
- Glavni
raspon preko rijeke Save širine je 130 m
- Most se
sastoji od dva usporedna objekta svaki za lijevi i desni trak autoceste. Predviđeno
je ukupno 6 voznih traka, tri u svakom smjeru, sa ograničenjem brzine 80 km/h
- Trenutni postotak izvedenosti mosta je cca 70%.
- Dovršeni su radovi na izgradnji donjeg ustroja mosta (šest
stupišta i dva upornjaka) i montaži čelične konstrukcije u četiri polja mosta
(od ukupno sedam polja).
- Na mostu se izvode radovi na izradi pomoćne konstrukcije
za montažu čelika na glavnom rasponu (preko rijeke).
Investitor: Hrvatske
autoceste d.o.o., Zagreb, Hrvatska i Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, Sarajevo, BiH
Projektant: IPZ
d.d., Zagreb, Hrvatska
Nadzor: Centar
za organizaciju građenja d.o.o., Zagreb, Hrvatska
Izvođač: Poslovna
udruga Hering d.d., Široki Brijeg, Bosna i Hercegovina i Viadukt d.d., Zagreb, Hrvatska

Pogled i situacija
mosta "Svilaj
Rasponski sklop mosta predstavlja
kontinuirana greda preko sedam polja s dvostruko spregnutim poprečnim presjekom
sastavljenim od čeličnog sanduka i betonske ploče. Za svaki su smjer predviđene
po tri vozne trake širine 3,50 m, bez zaustavne trake sa zaštitnim prometnim
pojasevima od 0,5 m sa obje strane. Rasponi objekta između osi upornjaka
iznose 70,0 m + 85,0 m + 100,0 m + 130,0 m + 100,0 m + 85,0 m + 70,0 m, tako da
je ukupna duljina objekta 640,0 m.
Temeljenje stupova riješeno je na
način da je naglavna greda pravokutnog oblika oslonjena na 24 do 36 armirano
betonska pilota (ovisno o stupnom mjestu).Armirano betonski piloti su promjera
150 cm, duljine 18,0 m. Iskop na mjestima svih stupišta
predviđen je uz zaštitu građevne jame čeličnim talpama duljine L=9,0 - 12,0 m i
prema potrebi uz crpljenje vode. Stabilnost bočnih stranica sanduka od talpi
osigurava se čeličnim razuporama pri vrhu i približno 2m iznad dna korita.

Simulacija izgleda
dovršenog mosta