Kolumne : Virtual Unreality

Objavljeno: 1.3.2014. u 0:04
Prikaza: 3887
|
Autor: Miroslav Mazurek

Nikad nije kasno

Ukidanje privilegija preduvjet je napretku društva

root : Ukidanje privilegija preduvjet je napretku društvaHoće li ĐĐ lokomotiva ikada više doći do Broda?

Suprotno zlobnicima koji kažu kako je s Milanovićevim dolaskom na čelo SDP-a umrla hrvatska socijal-demokracija, tvrdim kako ona u Hrvatskoj nikada nije ni zaživjela.

Na današnji dan, prije 28 godina, ubijen je švedski premijer Olof Palme, izlazeći iz kina u koje je išao kao bilo koji drugi građanin, po svome običaju, bez službene pratnje i zaštite. Predsjednik švedske verzije SDP-a odrastao je u bogatoj konzervativnoj obitelji, no zarana je počeo iskazivati svoju osjetljivost na društvenu nepravdu i neravnopravnost. Ogorčenje rasnom segregacijom i ogromnim klasnim razlikama posebno je rasla nakon njegova studija u SAD-u. Udario je temelje najnaprednijem socijalnom društvu, kakvo je danas švedsko i općenito skandinavska, u kojima je i osobnim primjerom pokazao koliko prezire nepotizam, nejednakost i prisvajanje nezasluženih privilegija.

Tijekom povijesti istaknuti socijal-demokrati doslovno su ginuli boreći se protiv privilegija, dok su u nas jedino izgarali za privilegije, kojima će se distancirati od naroda te mu zorno pokazati tko je raja, a tko hadžija.

Četrnaest godina kasnije, novopečeni hrvatski ministar, liberal Goranko Fižulić, došao je na posao u Banske dvore biciklom. Dobro obaviješteni kažu kako su ga tada iskusni komunistički aparatčici iz SDP-a, u svom stilu, tiho, ali oštro, upozorili neka ne radi takve gluposti, jer će narod pomisliti kako političarima, a posebno članovima vlade, ne trebaju ili kako, ne daj bože, ne zaslužuju luksuzne automobile, šofere, službenu zaštitu i ostale privilegije, jer eto on sam, zorno prikazuje kako se bez svega toga može.

O tome sam razmišljao davno prije slučaja Merzel i skandala oko državne nabavke novih automobila, ali navedeni slučajevi pokazuju kako se i opće mnijenje polako mijenja te kako naši građani polako shvaćaju kako više nemamo vladare, velikodostojnike, niti male bogove, diktatore, već samo više ili niže rangirane državne službenike. No političari su na javno negodovanje odgovorili spinom kako će nabaviti znatno jeftinije automobile, te ponovo, nadam se samo privremeno, zbunili javnost, koja si zapravo treba postaviti pitanje: „Trebaju li uopće državnim službenicima i dužnosnicima ikakvi službeni automobili i sve ostale privilegije?" Pri tome, jasno je kako nitko ne dovodi u pitanje službene automobile namijenjene policiji, vatrogascima, šumarima i ostalim sličnim važnim službama. No trebaju li doista tržišni i sanitarni inspektori limuzine, mijenja li se u njihovim slučajevima činjenično stanje tako brzo da na „mjesto zločina" moraju stići za nekoliko minuta te koji su to spektakularni slučajevi koje su tako žurno riješili? Jesu li nas naši ministri i ravnatelji svih vrsta toliko zadužili da ih sve, bez zadrške, sljeduje menadžerski borbeni komplet: automobil, šofer, prijenosno računalo, mobitel ili bi bilo bolje sve im oduzeti kako bi činili manje štete ili ju bar činili sporije.

Unosan je privilegij privatnim autom na službeni put ići

Zanimljivo, u doba kada aktualna vlast grčevito traži gdje još srezati, jedan ogroman segment potrošnje redovito joj promakne ispod radara. Ne radi se o stečenom pravu zbog kojeg bi sindikati i obespravljeni radnici izletjeli na Markov trg, ne radi se o ukidanju još jednog rudimenta danas zloglasne „društvene solidarnosti" poput besplatnog školstva ili zdravstva, zbog koje bi im netko mogao nabiti na nos kako razaraju ono što su generacije prije njih desetljećima gradile, već se radi o privilegijama ne tako malobrojnih, a kojima se nanose višestruke izravne i neizravne štete državnom proračunu i gospodarskom životu. Radi se o službenom putu uz korištenje osobnog automobila. Iako je navodno godinama na snazi moratorij za takav tip službena puta u državnim i javnim službama, on se uglavnom odnosi na čistačice i niže službenike, dok svi ostali nesmiljeno državi naplaćuju svoje troškove od 2kn po kilometru + dnevnica. Ne ulazeći u opravdanosti svakog takvog službenog puta, treba spomenuti samo dvije činjenice, koje će demonstrirati kakve pogubne efekte takva putovanja nanose proračunu i gospodarstvu.

Prvo. Zahvaljujući državnoj ustanovi Hrvatskoj akademskoj i istraživačkoj mreži iliti CARNet-u, u gotovo svakom dijelu države izgrađene su vrhunski opremljene tele-konferencijske dvorane koje mogu zadovoljiti čak i održavanje velikih međunarodnih skupova. Nadalje, država je višestruko premrežena naprednim komunikacijskim vodovima te je danas gotovo sa svakog radnog mjesta u javnoj ili državnoj službi (a i u mnogim lokalnim jedinicama) moguće održati sastanke sa dva ili više sudionika. Dovoljno je osobno računalo s besplatnim softverom te zvučnici ili slušalice i mikrofonom, a za video sastanke zadovoljavajuće su bazične web kamere. Obave li naši službenici širom Hrvatske, samo tisuću sastanaka dnevno na ovaj način, umjesto putujući, eto nam godišnje uštede od više od pola milijarde kuna. Osim financijskih ušteda, ovakvim sastancima znatno se štedi na vremenu i omogućava brza reakcija službenika. Zbrojimo li to s cijenom nepotrebnih službenih luksuznih automobila, eto smanjenja deficita za milijardu kuna, ponovo napominjem, bez ugrožavanja ičijih stečenih prava.

Ako nije prekasno 

Drugo. U slučajevima kada našim službenicima nikako ne odgovaraju on-line sastanci, nego se oni baš imaju održati uživo, nameće se šansa za poticanje i revitalizaciju javnog prijevoza. I to ne bilo koje vrste javnog prijevoza, već onog koji se obično veže uz razvijenu industriju te je, nadam se, nama Brođanima zbog ĐĐ-a još uvijek poželjan. Pogađate, to je željeznica. Naravno, država ne može nikoga natjerati da se vozi baš željeznicom, ali može druge tipove prijevoza učiniti nepriznatim za refundaciju troškova ili neisplativim. Najbolje ćemo to shvatiti na primjeru. Naš čovjek je izuzetno odmjeren i oprezan kada novac daje iz svog džepa. Najbolje se to vidi na članovima bilo koje vlade do sada, koji se rado vozaju u luksuznim Audijima i bendžolama, ali kada sami kupuju, bezmalo nitko i ne pomišlja na auto luksuzniji od Pola ili Golfa. Tako i naši službenici. Uskratite li im refundaciju troškova za osobni automobil i učinite li da je ponovno, kao bilo gdje u svijetu, željeznica jeftinija od drugih vidova javnog prijevoza, teško ćete našim službenicima, koliko god oni bili godinama na rukovodećim visokim pozicijama, naviknuti na zlatnu žlicu i određenu razinu komfora i luksuza, izbiti kunu više iz džepa. Putovat će oni HŽ-om da se sve praši ili će zaključiti kako neki sastanak i nije baš neophodan.

Kada se vrli ministri i njihovi zamjenici te pojedini ravnatelji agencija i ustanova sretnu negdje u vlaku, moći će održati brzinski neformalni, ad hoc sastanak te na taj način dodatno profitirati. Nadalje, Budu li se četiri-pet sati truckali sa „nabrijanim" narodom na 200 kilometarskoj trasi od Slavonskog Broda do Zagreba, učinit će sve kako bi se rekonstruirale naše pruge u skladu s EU smjernicama, kako bi se proizveli udobniji vagoni i kvalitetnije lokomotive te ponovo uveli brzi, poslovni vlakovi. Svugdje u razvijenom svijetu željeznica je gotovo svim klasama, a posebno poslovnim ljudima, prihvatljivo i atraktivno sredstvo javnog prijevoza, uz sve ostale pogodnosti, dovoljno brzo i jeftino, samo je kod nas postala prezrena i napuštena, čineći da se malobrojni putnici osjećaju kao rijetke zvijeri, srameći se što nemaju za bolje. Povećanjem prometa, procvjetat će i HŽ Cargo, jer od željezničkog prijevoza jeftiniji je valjda samo brodski, te će se umjesto otpuštanja, tražiti dodatno zapošljavanje radnika u toj tvrtki. Bit će tu posla i za našeg ĐĐ. Ostaje samo pitanje, nije li za ovu kompoziciju prekasno?

Broj komentara: 6

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
bravulja

bravulja

Komentirano: 3.3.2014. | 13:52

1

Svi su protiv privilegija??? Osim ako nisu u pitanju njihove???
brodvolim

brodvolim

Komentirano: 2.3.2014. | 20:53

2

kuc_kuc@labirint1@ - Taj Vuleta kojeg non-stop prozivate ne može ni za tri svoja životna vijeka u tom automobilu potrošiti goriva, koliko je lokalni HDZ mrknio u mjesec dana. Čudi me kako ne prozivate recimo župana Marušića koji uredno vozi svaki dan službeni auto kući u Novu Gradišku, i to gospodin ne troši samo gorivo, nego je i lijen ići lokalnim cestama, pa mora uredno i plaćati cestarinu. Još me zanima, jel dobiva na plaću i troškove putovanja, odnosno cipelarinu. Vuleta je još mali u odnosu na njega.
labirint1

labirint1

Komentirano: 2.3.2014. | 13:26

3

Šta vredi pisati ovakve članke s ovakvim naslovima,dok nama skidaju i kožu s leđa ivan vuleta se već 20 godina vozi NAŠIM AUTIMA,TOČI NAŠE GORIVO,zadnji auto koji je naš i koji vozi 24 sata je superb sb 992-bd! On se vozi i troši naše gorivo 24 sata a mi rajo nemajmo šta ni jesti! e jesam ti naslova i novinara!
poreznik

poreznik

Komentirano: 1.3.2014. | 8:04

4

Bravo walter!!!! Pun pogodak!
walter

walter

Komentirano: 1.3.2014. | 8:01

5

Ne slažem se s autorom da su problem oni rođeni sa zlatnom žicom, osim ako se ne radi o ironiji. Mislim da oni kao i Palme i Engels imaju više socijalnog nerva nego naši gologuzije pridošli iz Žeravca, Šumeća, Kindrova ili Jakačine Donje. Ovi potonji znaju kako su se teško probijali ka vrhu i kako okrutan narod iz kojeg su ponikli zna biti pa žele što prije i što više. Oni imaju predatorski um koji im nalaže ako je potrebno pojesti i vlastitu djecu.
sszub

sszub

Komentirano: 1.3.2014. | 7:44

6

Pokojni brodski vizionar Andra iz Kindrova na tom tragu žicao je lovu za vlak daleko prije nego je Hajdaš došao za ministra.Iako će projekt izgrdnje pruge do Kindrova iz EU fondova vjerojatno zaživiti tek u sljedećoj izbornj kampanji.Da ga nije prikinulo vjerovatno bi završio u milanovićevoj vladi.Pitate kako?Pa po čemu je gori od Milanke,Fredy-ja,Mrak,Sumrak,Kasno popodne i sl. Cargo nebi bio ponudjen ni Hunima ni Avarima nego bi ga uspio uvaliti pa makar i Cvajboku-jer Andra je znao što radi. Njemu nije trebalo službeno ni privatno vozilo.On bi se jednostavno pojavio iza ćoška i to kada se najmanje nadaš.Sa više je članova sindikata kontaktirao na dnevnoj razini nego što će ih Sever i Jug,Ribić i Lovac ikada imati na popisu.Više je oranica prepješačio nego što oštro oko Jakovine pregledati može.A da je bio socijalno osjetljiv-to je.Za razliku od Linića njemu je bila dovoljna crkavica.Rebalans mu je bio nepoznat pojam.Imao je usvojen godišnji proračun i njega se držao kao pijan plota iako mu je prihodovna strana bila identična ovoj današnjoj-državnoj.BDP mu nije padao kao Marasu i Vrdoljaku.Uvijek je bio pozitivna nula što je za ovu dvojicu neostvarena želja iz ranog puberteta.Sa administracijom nije imao problema kao genetski botoksirani Bauk.Sve je pamtio savršenom preciznošću.Nije koristio ni mobitel ni video link a ipak je bio temeljito obaviješten o svemu što se dogadja.Kako?Ne zna se.Za sada nema informacija o isplaćenim refundacijama osim ako ih nekim čudom najčitaniji kolumnist Dujmović ne iščeprka.Sigurnosnu provjeru bi prošao na prvu.Niskim nije ni bio u srodstvu a kamo li da bi došao u sukob interesa.I nebi nakon tri godine stoličenja u dvorima doveo predsjednika u poziciju da se crveni pred nacijom.Malić bi radio na javnim radovima a svi bi se pitali zašto informacije kod nas ne cure kao u drugim državama.Eto takav je bio Andra iz Kindrova.Jedina mana mu je bila što je obilazio institucije u širokom luku.Zabilježen je tek jedan pokušaj ulaska u Crveni križ.I to je sve.Laka mu bila rodna gruda.

Broj komentara: 6

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u rubrici
SBplus.hr, Slavonski Brod : Kralj za jedan dan ili ljetopisac za vječnost?

Zovkov izdavački poduhvat '4 u 1'

Kralj za jedan dan ili ljetopisac za vječnost?

7.3.2018. | 15:45
SBplus.hr, Slavonski Brod : Broj čitatelja i moćnika koji bi rado ugasili (i) SBplus

Što karakterizira medij?

Broj čitatelja i moćnika koji bi rado ugasili (i) SBplus

19.12.2016. | 11:25
SBplus.hr, Slavonski Brod : Carevo novo ruho

Redizajn SBplusa

Carevo novo ruho

10.12.2015. | 23:55
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ogledalo ovdašnje elite

Ljudi našeg doba

Ogledalo ovdašnje elite

12.7.2015. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Nestandardno izvješće o radu portala SBplus

Skupština udruge PLUS

Nestandardno izvješće o radu portala SBplus

6.6.2015. | 23:15
SBplus.hr, Slavonski Brod : Podanici! Krivima se klanjate

Dvorski sukobi

Podanici! Krivima se klanjate

17.12.2014. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Isključi računalo i put pod noge

Web za majstore

Isključi računalo i put pod noge

8.5.2014. | 8:50
SBplus.hr, Slavonski Brod : Bliže ljudima ili …?

Gradonačelnik Duspara

Bliže ljudima ili …?

18.1.2014. | 15:20
SBplus.hr, Slavonski Brod : Zagrobni Facebook

Mreža i nakon smrti

Zagrobni Facebook

7.12.2013. | 23:10
SBplus.hr, Slavonski Brod : Jedan od vodećih brodskih trgovaca automobilima

Mangup ili kriminalac?

Jedan od vodećih brodskih trgovaca automobilima

24.10.2013. | 10:20
SBplus.hr, Slavonski Brod : S kime ćemo se uspoređivati?

Zapad je zapadno

S kime ćemo se uspoređivati?

18.9.2013. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Moj je tata jači od tvoga

Rangiranje portala

Moj je tata jači od tvoga

17.8.2013. | 9:12
SBplus.hr, Slavonski Brod : Najljepši zalazak Sunca na svijetu

Zadarski

Najljepši zalazak Sunca na svijetu

12.8.2013. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Naši šefovi - puno batina, nigdje mrkve

Vječna nestašica

Naši šefovi - puno batina, nigdje mrkve

23.7.2013. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Fišijada - Dream Team

Neskromno - mimo službenih rezultata

Fišijada - Dream Team

7.7.2013. | 22:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Alibi politika ili politika kao alibi

Novi komiteti

Alibi politika ili politika kao alibi

24.6.2013. | 0:03
SBplus.hr, Slavonski Brod : Nitko neće fukaru

Traže se novi lideri ljevice

Nitko neće fukaru

1.6.2013. | 11:55
SBplus.hr, Slavonski Brod : „Šuplja priča“ ljevice

Izborna spika

„Šuplja priča“ ljevice

22.5.2013. | 22:45
SBplus.hr, Slavonski Brod : Kol'ko nas ima... Nu mene!

Standardi političke promidžbe

Kol'ko nas ima... Nu mene!

6.5.2013. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Jerko probudi se! Zove te Mirko

Zovak u sjeni Kim Jong-una

Jerko probudi se! Zove te Mirko

18.4.2013. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod :
SBplus.hr, Slavonski Brod :