Kolumne : Sa zrnom soli

Objavljeno: 10.8.2011. u 15:15
Prikaza: 2794
|
Autor: Vlado Prskalo

Znanje je moć

Važnost prirodoslovlja u obrazovnom sustavu

root : Važnost prirodoslovlja u obrazovnom sustavu

Znanja prikupljena u prirodoslovlju opća su svojina čovječanstva pa prirodoslovlje odlikuje demokratičnost i internacionalnost

PRIRODOSLOVLJE se osniva na spoznajama temeljnih prirodnih znanosti: fizike, kemije, biologije, geografije, geologije. One se razvijaju zahvaljujući čovjekovoj radoznalosti i njegovoj potrebi za odgovorima na pitanja o svojemu postanku, razvoju, ulozi i mjestu u prirodi i svemiru. Na taj je način prirodoslovlje je dio kulture svake ljudske zajednice.

Prirodoslovlje istražuje i opisuje prirodu, svijet žive i nežive tvari, u rasponu od atomske jezgre, preko sustava sumjerljivih čovjeku, do najudaljenijega djelića svemira. Čovjek uočava osjetilima i instrumentima stalne mijene u prirodi, a prirodne znanosti istražuju zakonitosti, uzroke i sile koje upravljaju tim mijenama. Spoznaje temeljnih prirodnih znanosti izravno doprinose tehnološkomu napretku te osiguravaju održiv razvoj na Zemlji. U prirodoslovnomu području sakupljena su stoljećima usvajana znanja koja čine temelj svih tehnologija kojima se čovjek danas koristi. Primjena tih znanja očituje se u medicini, prijevozu, komunikacijama, proizvodnji hrane i drugih dobara, proizvodnji i prijenosu energije, istraživanju i uporabi prirodnih bogatstava, usklađivanju čovjekovih potreba s očuvanjem prirode, kulturi stanovanja, informiranju, umjetnosti, istraživanju postanka svemira.

Znanja prikupljena u prirodoslovlju opća su svojina čovječanstva

Znanja prikupljena u prirodoslovlju opća su svojina čovječanstva pa prirodoslovlje odlikuje demokratičnost i internacionalnost.
Učenjem prirodoslovlja razvija se sustav vrijednosti odgoja u smislu ravnopravnosti i odgovarajućega nagrađivanja za njihova postignuća. Kako bi se prilagodili brzom razvoju znanosti i tehnike/tehnologije i odnosili se odgovorno prema prirodi, okolišu i zdravlju te doprinosili održivu razvoju, trebamo steći temeljnu prirodoslovnu kompetenciju.

Učenjem prirodoslovlja razvija se logičko, stvaralačko i kritičko mišljenje

Učenjem prirodoslovlja razvija se logičko, stvaralačko i kritičko mišljenje što doprinosi aktivnom ovladavanju okolnostima koje zahtijevaju znanje i stručnost. Stječemo temeljna znanja o prirodnim pojavama i sustavima: gibanjima i silama u dijelu prirode u kojemu čovjek živi, elektromagnetskim i termodinamičkim pojavama, relativističkim gibanjima i silama, odnosu tvari i energije, međudjelovanju osnovnih čestica, razvoju svemira na kozmološkoj razini te kvantiziranoj slici mikrosvijeta. Uočavaju se važnosti otkrića , osmišljavanje i izvedbe suvremenih uređaja. Upoznajemo svojstva tvari koje izgrađuju živi i neživi svijet i procese u kojima te tvari sudjeluju, materijale koji se iz prirode dobivaju jednostavnim postupcima, ali i one proizvedene u suvremenoj industriji.

Otkrića kemičara i biologa, koja se osnivaju na oponašanju prirodnih procesa, pokreću nove tehnologije u proizvodnji hrane i lijekova te doprinose razvoju medicine. Upoznajemo se sa strukturom i funkcioniranjem živih sustava. Polazeći od stanice kao osnovne jedinice živoga bića, otkrivaju se molekulski i submolekulski temelji života, tajne nasljeđivanja i procesi kojima se genetički zapis ostvaruje u nekom od raznolikih oblika života. Učimo o jedinkama i životnim zajednicama ekosustava te o prilagodbi živih bića uvjetima okoliša tijekom evolucije. Upoznajemo geoprostor i njegove zakonitosti, stječemo temeljna znanja o prirodnim pojavama i procesima na Zemlji, nastanku, izgledu i značenju ekološkoga i prostornoga sustava. Učimo da je ekološki sustav rezultat međuzavisnosti čovjeka i prirode, a prostorni sustav rezultat procesa u regijama. Učimo o međuodnosu prirodnih elemenata i društvenih pojava i procesa, o snalaženju u prostoru i predočavanju prostora, razumijevanju i vrjednovanju podataka o ekološkim i prostornim sustavima. Pripremamo se za aktivno i savjesno djelovanje u društvu te odgovoran odnos prema okolišu i prirodnim bogatstvima.

Prirodoslovne znanosti imaju dva lica: empirijsko, koje se služi opažanjem i mjerenjem i racionalno, koje se služi logičkim razmišljanjem i matematičkim zaključivanjem.

Opći ciljevi prirodoslovlja

Glavni je cilj prirodoslovnoga odgoja i obrazovanja uspostaviti prirodoznanstveno opismenjeno društvo. Pojedinac je prirodoznanstveno opismenjen ako razumije i usvoji potrebu cijeloživotnoga obrazovanja, ako usvoji znanstveni koncept, metode, postupke i načela u donošenju odluka te usmjeri znanje i vještine stečene obrazovanjem za stvaralačko rješavanje problema. Taj se cilj ostvaruje postupno, na pojedinim razinama odgoja i obrazovanja.

Odabrao i prilagodio iz NOK-a Vlado Prskalo, član radne skupine za izradu prirodoslovlja NOK Slavonski Brod

Broj komentara: 1

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
Perun

Perun

Komentirano: 5.9.2011. | 16:47

1

Uvaženi Profesore! `ajde Ti opismeni Brođane, tj. otvori im oči kako ne bi (pored zdravih, jasno, očiju) slijepi hodali ovim gradom. Koliko ima drveća, grmova i drugog raslinja u našem gradu za koje, mogu prisegnuti, teško da bi se našlo 2-3 % onih koji znaju koja je to vrsta, rod, kultivar? Pa onad - evo prijedloga: Daj maturalnu zadaću nekome od učenika da posnimi, katalogizira i opiše alohtone i autohtone biljke u brodskim ulicama i parkovima. Naravno ne sve, već samo egzemplare. Ili neka , za domaću zadaću, to radi na ovom poratalu. Možda mu Zovak da za burek i jogurt.

Broj komentara: 1

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u rubrici
SBplus.hr, Slavonski Brod : Gola istina i obučena laž

Priča za djecu i odrasle

Gola istina i obučena laž

30.12.2016. | 17:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Što život očekuje od nas?

Izlazak iz vječitih kriza

Što život očekuje od nas?

20.9.2016. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Poniznost je odlika velikih ljudi

Vlado Prskalo

Poniznost je odlika velikih ljudi

26.2.2016. | 17:20
SBplus.hr, Slavonski Brod : Vrijeme davanja, primanja i putovanja

Ljubav na djelu

Vrijeme davanja, primanja i putovanja

31.12.2015. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ljubav

Ljubav

11.9.2015. | 0:03
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ružne trenutke zaboravljamo brže od ružnih riječi

Riječi naše svagdanje

Ružne trenutke zaboravljamo brže od ružnih riječi

2.7.2015. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Hrvatskoj treba nova obrazovna paradigma

Vlado Prskalo:

Hrvatskoj treba nova obrazovna paradigma

13.1.2015. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Sami oblikujemo vlastitu stvarnost

Vlado Prskalo

Sami oblikujemo vlastitu stvarnost

15.8.2014. | 13:13
SBplus.hr, Slavonski Brod : Poniznost i ljepota misli

Znanje i uspjeh

Poniznost i ljepota misli

5.8.2012. | 11:30
SBplus.hr, Slavonski Brod : Vjera je čudo, a ne razum

Razum, učenje i nada

Vjera je čudo, a ne razum

5.4.2012. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Doprinos hrvatske svjetskoj zajednici

Hrvatska može i mora bolje!

Doprinos hrvatske svjetskoj zajednici

31.1.2012. | 0:04
SBplus.hr, Slavonski Brod : Zdrav razum - nova evolucijska sila

Običan čovjek

Zdrav razum - nova evolucijska sila

22.10.2011. | 11:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Nužno je sustavno obrazovanje seljaka-farmera

Znanje je novac

Nužno je sustavno obrazovanje seljaka-farmera

11.9.2011. | 17:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Preduvjet učenja je dobro čitanje!

Škola se mijenja

Preduvjet učenja je dobro čitanje!

11.7.2011. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Odgoj i obrazovanje, novi svijet učenja

Nužan iskorak

Odgoj i obrazovanje, novi svijet učenja

9.6.2011. | 0:46
SBplus.hr, Slavonski Brod :
SBplus.hr, Slavonski Brod :