Kolumne : Portalska kočija

Objavljeno: 8.3.2011. u 0:01
Prikaza: 2036
|
Autor: Veljko Lukić

Smisao prosvjeda

U potrazi za novim gospodarima

root : U potrazi za novim gospodarima

Za manjinu prosvjećenih prosvjednika kompromisa nema: vlasništvo je krađa, a država je aparat represije. Ove anarhističke praistine, iz čije biti proizlazi većina anatgonizama u ljudskom društvu, stigmatizirane su od bespogovornih branitelja privatnog vlasništva, etatističkog komunizma i parlamentarne demokracije - kao najveći neprijatelji egzistencije institucija postojećeg društveno-ekonomskog sustava.

                                                                                                               Ah, imali smo mnoge
                                                                                                               gospodare
                                                                                                               i tigrove i hijene,
                                                                                                               imali smo svinje
                                                                                                               i volove.
                                                                                                               Ali, ipak, hranili smo
                                                                                                               te i ove
                                                                                                               bili bolji il
' lošiji.

                                                                                                               Ah, čizma čizmi uvijek sliči
                                                                                                               i gazi nas. Ja mnijem
                                                                                                               shvatit ćete: ne treba nam
                                                                                                               drugih gospodara
                                                                                                               već nikakvih.

                                                                                                                                                                                                                              Berthold Brecht
                                                                                                               Pjesma vodeničkog točka


Između nakovnja prošlosti i čekića budućnosti oblikuje se bezoblična, užarena sadašnjica. Kovanje i uobličavanje uvijek nove sadašnjosti zapravo je nasilje kojim se gradi povijest. Marx je smatrao da je nasilje u povijesti poput trudova koji prethode porodu, ali ga ne uzrokuju. Nasilje prethodi društvenim promjenama. Zato pitanje svih pitanja glasi: tko drži čekić odnosno što uzrokuje porod?

Budući da u Hrvatskoj sadašnjost oblikuju odnosno čekić drže izraziti konzervativci, agresivni tradicionalisti, a oni su, piše Jünger, slični onima koji u kolima što jure sve brže, žele napraviti reda, zadržati stvari na njihovom uobičajenom mjestu, a što povećava katastrofu, onda se budućnost nazire kao ambis u koji se može survati. Trenutakom u kome živimo, razgibajmo metaforu, dominira isključivo prosvjednički pokušaj da se čekić uzme iz ruku onih koji ga drže, kao krajnji domet u spriječavanju pada kola u provaliju. Dakle, unaprijed je jasno da poroda (društvenih promjena) u Hrvatskoj neće biti i da će trajati beskonačni trudovi (nasilje nad podvlašćenima), jer Hrvatska zapravo samo traži nove/druge gospodare svoje sudbine. Aktualni vlastodršci s deklaracijom zakletih demokrata opresijom štite nametnuti poredak stvari (zaštita poretka strukturalni je dio samog poretka!), a prosvjednici pozivaju izabrane zaštitare poretka na odstupanje, bez odlučnih zahtjeva o mijenjanju položaja stvari u jureći kolima.

Za manjinu prosvjećenih prosvjednika kompromisa nema: vlasništvo je krađa, a država je aparat represije. Ove anarhističke praistine, iz čije biti proizlazi većina anatagonizama u ljudskom društvu, stigmatizirane su od bespogovornih branitelja privatnog vlasništva, etatističkog komunizma i parlamentarne demokracije - kao najveći neprijatelji egzistencije institucija postojećeg društveno-ekonomskog sustava. Hidra današnjeg pankapitalizma zasnovana je na promocijskom individualizmu, indoktrinaciji, konkurenciji, nejednakosti, neograničenom posjedovanju, kontroli ljudi i militarističkoj zaštiti vlasništva. Čini se neuništivijom od same materije. Dijametralno suprotne vrijednosti duhu i etici kapitalizma: zajedništvo, solidarnost, suradnja, jednakost, sloboda, ravnopravnost kulturna i socio-ekonomska razmjena – teško je, kao vrhunske vrijednosti, uopće predstaviti ljudima iz hiponotizirane mase, šarafima (u)stroja kojima su ideali dužnost i izolacija, koji su naviknuti na vrlinu poslušnosti autoritetima i poštivanju svojih vlasti. Prema suvremenim teoretičarima, ali i praktičarima anarhizma, prvi korak naprijed prema izlazu iz civilizacijske slijepe ulice, prvi korak izlaska iz dirigirane zablude, bio bi problematiziranje kapitalizma, slobodne trgovine, načina proizvodnje, potrošačkog društva, globalizacije i neoliberalnih načela suvremenog ropstva. Cilj im je, ističu, biti pokretačima procesa koji vodi prema demistifikaciji nametnutih, funkcionalnih atoriteta, negiranju države i njenih pravnih i političkih institucija, negiranju potrebe za postojećom društvenom organizacijom čiji je smisao uspostavljanje osobne moći. Zadaća nimalo laka s obzirom na postojeći odnos snaga u kojem država, crkva i sredstva masovne komunikacije ne štede sredstva kako bi anarhiju prikazali kao nezamislivo uređenje pokolja i kaosa. Državna i religijska indoktrinacija i standardizirana, jednosmjerna komunikacija odgajaju djecu za perpetuiranje poretka, poslušnost i ulogu toposvkog mesa. Promjena bi se sastojala u tome da se djeca odgajaju za jednakost  slobodu. Pierre-Joseph Proudhon, Spartak uma, kako ga je nazvao Saint-Beuve, u tom smislu se molio: O bože slobode! Bože jednakosti! Bože koji si u moje srce usadio osjećaj pravde prije nego što ga je moj razum shvatio, čuj moju vatrenu molitvu:..Ah! - da zaboravim sve i da čovječanstvo bude slobodno, da vidim iz tame napokon narod obrazovan; da ga plemeniti učitelji prosvjećuju; da ga vode nesebični ljudi. Skrati, ako je moguće naše nevolje, uguši u jednakosti gordost i škrtost; učini sramnim to idolopoklonstvo slavi koja nas ponižava; pouči svoju djecu da u krilu slobode nema više ni heroja, ni velikana. Utječi na moćnog, bogatog da se gnuša svojih pljački... i svi ćemo zajedno, pjevajući novu himnu, podići oltar tebi, bože slobode i jednakosti! Ali, postoji vrijeme molitve i vrijeme akcije.

Kako zamijeniti staro, porobljavajuće, dogmatizirano i okoštalo? Kako se boriti protiv reteoligiziranja države i korporacija, legitimno nametnutih autoriteta, namjernog zavođenja, manipulacije, pokornosti, jednoobraznosti, samovolje? Kako i kad se približiti utopijskom u kome je svrha postojanja čovjeka življenje u skladu sa (vlastitom) prirodom, kao jedinka među jedinkama? Može se odmah sudjelovanjem u direktnim akcijama. Direktna akcija je nadahnuće za svaki aspekt našeg života, ona je nukleus slobodarske borbe. Reagirati na svaku podvalu vladajuće klase, ismijati ju, zapriječiti njihove pokušaje zagađivanja kako otpadom, tako i kroz medije, ne dopustiti korporacijama da od nas učine pokretne reklamne panoe, ne dopustiti sputavanje, kritizirati postojeće s pozicija ideala slobode za svakog čovjeka...samo su neke od mogućnosti i izbora razvijanja instikata slobode. Direktna akcija je moralni princip, ideal, osjećaj, taktika borbe za prihvaćanje različitosti, a protiv svih oblika homogenizacije. Direktna akcija je odbijanje strukture kontrole i sklonost autonomiji u svim aspektima društvenog života. Anarhisti smatraju da ne treba čekati da dođe trenutak za mijenjanje društva. Promjene treba činiti svakodnevno direktnim akcijama, promicanjem principa solidarnosti i činjenjem da funkcionira u stvarnosti. Tako se lomi struktura moćnika, ironiziranjem (voltaireovski podrugljivi duh) ideala (zakon, red, dužnost, obuzdavanje, poslušnost i disciplina) koje nude heteronomne transmisije , akcijama, organiziranjem i sticanjem sigurnosti u vlastitu zajedničku moć.

Što bi značilo provođenje tog praktičnog idealizma? To bi značilo da se u Hrvatskoj ne bi tražili novi gospodari, nego bi svi zajedno uzeli i držali čekić kojim se oblikuje sadašnjica. Nada i san da se to može postići živi u srcima onih koji nisu abdicirali s prijestolja najboljeg kraljevstva – s prijestolja vlastitog života.

 

Broj komentara: 2

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
Laki

Laki

Komentirano: 10.3.2011. | 9:18

1

...jer Hrvatska zapravo samo traži nove/druge gospodare. svoje sudbine.
crvich

crvich

Komentirano: 8.3.2011. | 15:32

2

Direktna akcija je odbijanje strukture kontrole i sklonost autonomiji u svim aspektima društvenog života

Broj komentara: 2

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u rubrici
SBplus.hr, Slavonski Brod : Dopplerov efekt u politici

Jedna aktualna konstrukcija

Dopplerov efekt u politici

16.3.2011. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : O čemu govorimo kada govorimo o Brodu

O neizlječivom stanju

O čemu govorimo kada govorimo o Brodu

28.2.2011. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Rijetkost je vrijednost

U traganju za vlastitim

Rijetkost je vrijednost

18.2.2011. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Novinar i njegov krvnik

O slobodi medija

Novinar i njegov krvnik

12.2.2011. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ono što nemaš posudi od samog sebe

Ekskurs o intuiciji

Ono što nemaš posudi od samog sebe

4.2.2011. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Pazi, visoki nagon!

Upozorenje

Pazi, visoki nagon!

27.1.2011. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Na siromaštvo se ne smije naviknuti

Radnička klasa ne ide u raj

Na siromaštvo se ne smije naviknuti

20.1.2011. | 0:35
SBplus.hr, Slavonski Brod : Sistematsko uništavanje od idiotâ

Kako se preživjelo

Sistematsko uništavanje od idiotâ

13.1.2011. | 0:01
SBplus.hr, Slavonski Brod : Dobar, loš, zao

Tko je i što je Brod

Dobar, loš, zao

6.1.2011. | 7:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ma zaboli te pijac

Put u pustoš

Ma zaboli te pijac

30.12.2010. | 6:46
SBplus.hr, Slavonski Brod : Iz velikog rječnika domaćih riječi

Definiranjem ograničavamo

Iz velikog rječnika domaćih riječi

22.12.2010. | 7:00
SBplus.hr, Slavonski Brod : Sbplus - Sredstvo protiv dokurcizma

Novi čvor na mreži

Sbplus - Sredstvo protiv dokurcizma

15.12.2010. | 10:00
SBplus.hr, Slavonski Brod :
SBplus.hr, Slavonski Brod :