Novinari portala SBplus 2020.(Foto: Danijel Soldo za SBplus/arhiva)
Opća skupština Ujedinjenih naroda 1993. godine proglasila je 3. svibnja Svjetskim danom slobode medija. Cilj obilježavanja toga Dana je promicanje temeljnih načela slobode medija te odavanje dužnog poštovanja novinarima koji su izgubili život obavljajući svoj posao.
NAKON desetogodišnjeg uredničkog i novinarskog iskustva stečenog na lokalnom informativnom portalu, usuđujem se reći: Nema slobodnih medija jer
izdavači ovise o izvoru prihoda, niti ima potpuno slobodnih novinara jer su
egzistencijalno ograničeni politikom izdavača, poznavanjem zanata te
svjetonazorom i karakterom.
Dakle, apsolutna sloboda medija ne postoji. Postoji sloboda
izbora u kojoj mjeri će neki medij, odnosno novinar, biti profesionalan.
Mada je pojavom interneta izlazak na medijsko tržište lakši nego
ikad, to ni izdaleka nije dovoljno da bi neki informativni subjekt bio društveno
koristan te financijski održiv.
Koliko su mediji i novinari u funkciji bezbroj različitih
potreba i interesa, koliko se te potrebe i ti interesi mogu isprepletati i
slobodu obuzdavati, primjera radi, vidljivo je kod dva lista, ustvari, istog
izdavača s uređivačkim politikama u rasponu od bezgrešnog
seksa (24sata) do bezgrešnog
začeća (Glas Koncila).
Sloboda uvjetovana misijom
24sata je tabloid sklon senzacionalističkim
sadržajima i crnoj kronici. Velik prostor posvećuje vijestima o kriminalu,
skandalima te osobnom životu slavnih. Uglavnom, u funkciji je manje zahtjevnih čitatelja.
Njegove stranice sadrže malo teksta i puno fotografija. Ilustracije su im često
šokantne, a erotika jedna od glavnih marketinških potki. Ignorirajući razbor,
24sata juriša na plitke osjećaje s ciljem ostvarenja što većeg profita za svog
izdavača i po tome su u Hrvatskoj najpoznatiji. Profit im je sve. On je svrha
njihova postojanja i nema druge svrhe nad Njim.
Glas
Koncila, bilten
je 'Crkve u Hrvata'. Novina je to koja ima zadaću,
glasno(z)borilački, ljude i djelatnosti Crkve predstaviti u najboljem svjetlu.
Koliko je taj list u izvršenju svoje zadaće marljiv vidljivo je iz njegova nadnaziva Novo lice Crkve. Dakle, već s naslovnice, ovaj list svima poručuje, da
prostite, Crkvu smo medijski podvrgli estetskom zahvatu te Vam predstavljamo
njezino novo lice.
U svakom slučaju, zaštita Crkve im je sve. Ona je svrha njihova postojanja i
nema druge svrhe nad Njom.
Mada im je izdavač ustvari isti, uzroci neslobode urednika i novinara to
nisu. Ako istinu prešućuju, 24sata to čini zbog oglašivača, a Glas Koncila zbog
izdavača. Dakle, u oba slučaja, građanima je istina uskraćena zbog onih u čijoj
su funkciji mediji.
Od zdravog seksa do Zdrave Marije
Kako svojom slobodnom voljom živimo u (ne)slobodnom
kapitalističkom sustavu u kojem je egoizam zasjenio i vjerski i ideološki
moral, prvi i drugi primjer medija, kao i njihove varijacije, sasvim su
legitimni. Dopušteno je glorificirati sve - od zdravog seksa do Zdrave Marije.
Ono pak što bi zanatski i etički trebalo biti zabranjeno jest
miješanje 'Marije' sa 'seksom'. Opskurno je predstavljati se kao slobodan medij,
a u stvari živjeti od gospodarskog, vjerskog, političkog ili nekog drugog marketinga,
odnosno glasnogovorništva. Drugim riječima, najgori su oni koji istodobno 'sjede
na dvije stolice'.
U 'maloj bari s mnogo krokodila', gdje se nalaze lokalni mediji,
također je legitiman svaki zakonit vid njihova financiranja. Legitimno je naplatiti
oglas ili sponzorirani članak. Legitimno je primati paušalne potpore za
praćenje rada pojedinih vjerskih, političkih i inih institucija i njihovih
lidera, ali je neprofesionalno, nemoralno i kriminalno čak, sponzorirane članke
predstavljati kao čistu informaciju, odnosno neovisan komentar. Drugim
riječima, nije korektno predstavljati se kao '24sata', a biti 'Glas Koncila'.
Posebno je nedopustivo predstavljati se kao '24sata', a biti 'Glas Koncila' za
više različitih 'Crkava'.
Moguće rješenje za unapređenja stanja
Mada
svi mediji ovise o nekome ili nečemu, a posebno oni mali i lokalni, obujam te
ovisnosti u korelaciji je s fragmentiranošću i transparentnošću njihova
financiranja. Što je više izvora financiranja nekog medija to je veća
neovisnost njegove uređivačke politike i obrnuto.
Javna
televizija jest iznimka, ali zbog toga što je Država pretplatnicima, kao
stvarnim izdavačima, otela upravljačka prava i stavila ih u svoju funkciju. Mada
je najfragmentiranije financiran medij u Hrvatskoj, zloporaba njezine moći moguća
je zbog kukavičluka karijerističkih urednika i autocenzure njezinih novinara.
U
odnosu na javnu televiziju, lokalni mediji mogli bi biti puno slobodniji kad bi
njihovo financiranje bilo uređeno (i) zakonom. Naime, za razliku od javne televizije
koju, u ime pretplatnika, kontrolira jedan subjekt - hrvatska Vlada, lokalni
mediji mogli bi imati više 'kontrolora' što bi rezultiralo većom uređivačkom
slobodom, jer nitko od njih ne bi imao monopol. Nitko od njih ne bi mogao
ucjenjivati izdavača.
Lokalni
portal SBplus.hr već deset godina funkcionira na toj matrici. Svake godine, sa sve
više predstavnika lokalnih samouprava (Županija, gradova, općine) različitih
političkih opcija, potpisuje ugovore o praćenju njihovih aktivnosti na način da
niti jedan subjekt ne može kupiti usluga vrjednijih od 10 posto ukupnog
proračuna portala. Dakle, pored Google i drugih privatnih oglašivača, izvor su
financiranja tog medija lokalne samouprave te njihove javne tvrtke i ustanove.
Budući
da sustav treba funkcionirati po načelu jednakosti za sve, nužno bi bilo na
razini države usvojiti princip po kojem se lokalni mediji, pored tržišta,
trebaju financirati i iz proračuna lokalnih zajednica. Pritom, kriterije bi
trebala odrediti novinarska struka, a ne politika. Nakon usvajanja kriterija,
uslijedili bi godišnji i drugi natječaji za kupovanje medijskih usluga u visini
propisanog iznosa proračunskih sredstava namijenjenih za informiranje građana.
U rukama samih novinara njihov je društveni status
Neovisno
o tome koju političku opciju preferirali, uglavnom, građani žele objektivnu, a
ne subjektivnu informaciju. Unatoč volji građana, dužnosnici proračunska
sredstva voluntaristički koriste za promidžbu svoje stranke i, u konačnici, sebe
osobno ucjenjujući pritom izdavače i novinare neka se ponašaju kao njihov bilten,
a ne kao javni medij.
Sadašnji
način financiranja lokalnih medija i cijena njihova rada poražavajući su za
izdavače i ponižavajući za novinare jer umrtvljuju struku i njezinu izvornu
funkciju te, posljedično, koče razvoj progresivnih pravnih i demokratskih
procesa.
Kako
poklonjena prava ne vrijede puno, za svoj status u društvu novinari se moraju
izboriti sami. Pritom, u odnosu na druge sindikate, novinarski ima najmoćnije
oružje u svojim rukama, 'pero', i naprosto je neshvatljivo zbog čega
izbjegavaju u punom kapacitetu koristiti ga za svoje i opće dobro.
U
konačnici, novinari imaju moć za promjenu svog statusa u struci i promjenu
statusa struke u društvu. O njima samima, dakle, ovisi koliko dugo će
tolerirati činjenicu da ih društvo drži pri dnu svojih radnih i intelektualnih
vrijednosti.