Kolumne : Ispeci pa reci

Sonja Glibo

Kolumne

Ispeci pa reci
Piše: Sonja Glibo
Objavljeno: 18.12.2011. u 12:45
Prikaza: 2284
|

Svi smo odgovorni

Škola nije amnestirana od (ne)odgoja djece

root : Škola nije amnestirana od (ne)odgoja djece

Kako roditelj ne može biti amnestiran od odgovornosti za loše ponašanje svog dijeta, isto tako, škola ne može biti oslobođena od odgovornosti za loše ponašanje svojih učenika.

Od pristojnih slušača do „divljaka".

Sudeći po zanimanju čitatelja portala, tjedan iza nas obilježio je događaj krađe imenika u Gimnaziji „Matija Mesić" i reakcije ravnatelja na taj čin. U nastavku su ponuđena i neka rješenja kako bi se takvi događaji u budućnosti mogli spriječiti (video kamere, e- dnevnici).

Ovakvo što se ne događa često, ali se i prije događalo. Poderani i ukradeni imenici, brisanje jedinica, upisivanje petica. Što je sada drugačije? Različito je to što izgrednicima čin krađe nije bilo dovoljno„spektakularan", nego su ga upotpunili ispisivanjem uvredljivih poruka preminulom profesoru.

Razloge za takvo ponašanje ravnatelj je našao u lošem kućnom odgoju, nedjelotvornosti pravosudnih institucija i nepostojanju video kamera. Naglasio je kako je škola odgovorna za ponašanje učenika, samo dok borave u njoj. Dakle, svi su drugi zakazali i dogodilo se to što se dogodilo.

A što ćemo sa odgojnom funkcijom škole?

Da ne bude zabune, mislim kako je svaki roditelj, prije svih, u potpunosti odgovoran za odgoj svoje djece. Zaslužan za dobar, kriv za loš. Ova se odgovornost ne može izbjeći, niti proslijediti nikome drugom, pa tako ni školi. Međutim, u odgojnom procesu škola bi morala imati svoju, preventivnu, korektivnu i savjetodavnu ulogu koju više ne vidim.

Nastavnike, koji dobro rade svoj posao, treba osobno i profesionalno afirmirati i izvući iz mase. Njihov osobni i profesionalni standardi trebaju postati standardi društva. Nešto čemu će i ostali težiti.

Kako roditelj ne može biti amnestiran od odgovornosti za loše ponašanje svog dijeta, isto tako, škola ne može biti oslobođena od odgovornosti za loše ponašanje svojih učenika.

Kao majka troje djece, koja su, u izvršavanju školskih obveza, bila u rasponu od izvrsnih do ispod prosječnih, te nakon provedenih mnogih sati na roditeljskim sastancima i školskim informacijama shvatila sam, da škole više ne ispunjavaju svoju odgojnu funkciju, ili ako to čini, vidljivo je samo u tragovima.

Gotovo svaki roditeljski sastanak je počinjao sa „ Dobar dan…. znate oni su najgori razred koji sam do sada imala. Oni stvaraju takav nered da je sa njima nemoguće raditi . Mi više ne znamo što da radimo……. Znate, ja imam njih u razredu toliko i toliko i ne mogu ... Recite im vi …….. Potaknite ih vi…... Kaznite ih vi… ." To je mantra koju, sa manjim modifikacijama, roditelji redovito slušaju.

Tko je taj, tko treba stvoriti uvjete za ispunjavanje osnovne funkcije škole?

Škola je definirana, najkraće rečeno, kao institucija u kojoj se provodi obrazovno-odgojni proces. Za stvaranje svih uvjeta odgovorna je škola i svi njeni zaposlenici: ravnatelj, nastavnici, pedagozi, psiholozi, defektolozi i ini.

U svakoj školi postoji grupa nastavnik, koji su svoj autoritet nametnuli učenicima. Sa većim ili manjim naporom uspijevaju osigurati uvjete za provođenje nastave. Ne radi se tu samo o formalnom autoritetu u odnosu… Ja sam nastavnik… Ti samo učenik...Oni su uspjeli postići i stvarni autoritet, jasno definiranim očekivanjima u obrazovnom procesu i uloženom trudu koji je daleko veći od „Naučite u knjizi od… do…" . Ne zbunjuju učenike pribjegavajući „odgojnim" metodama, u kojima se loše ponašanje učenika kažnjava jedinicom iz znanja. Teže pravednosti i dosljednosti. Vjerodostojni su, štuju moralne vrijednosti, osobnim primjerom ih svakodnevno potvrđuju. Učenici ih jasno prepoznaju. Uglavnom ih ne vole, ali ih poštuju. To smatram ispravnim odnosom, budući da nastavnici i nisu u školi da ih učenici, ravnatelji i roditelji vole, nego da, ljubav prema svom poslu, iskazuju radeći ga profesionalno, u skladu sa dostignutim pedagoškim standardima.

Kakva se to neobjašnjiva transformacija događa sa učenicima u pet minuta, koliko traje mali odmor? Od više ili manje zainteresiranih, ali pristojnih slušača pretvaraju se u „divljake". Naravno, sa njima se nije ništa dogodilo. Oni su isti. Promijenio se kormilar na brodu. Kormilar koji ne zna dobro upravljati brodom ili mu nije stalo što se sa brodom događa.

Za to vrijeme ravnatelj-kapetan broda sve to promatra, vjerojatno i sam duboko svjestan razlike između dobrih i loših kormilara. Ne teži promjeni stanja, nadajući se kako se brodolom neće dogoditi za trajanja njegovog mandata.

Na žalost roditelja, a na štetu učenika i cjelokupnog društva, dobrih kormilara je u našim školama sve manje i manje. Pored učenika, upravo oni predstavljaju najveću vrijednost obrazovnog sustava. Bogatstvo, koje ćemo trajno izgubiti ukoliko se ništa ne promjeni. Izgubiti ćemo dobre primjere za svoju djecu. Primjere koji će im svakodnevno, jasno i nedvosmisleno, ukazivati na razliku između dobrog i lošeg.

Nastavnike koji dobro rade treba afirmirati

Nastavnike, koji dobro rade svoj posao, treba osobno i profesionalno afirmirati i izvući iz mase. Njihov osobni i profesionalni standardi trebaju postati standardi društva. Nešto čemu će i ostali težiti.

Ovaj problem ne mogu riješiti tehničke inovacije tipa e-školskih ploča, e-školskih dnevnika, video kamera. Mogu samo pomoći i ubrzati odgojno–obrazovni procesi. Ozbiljnost problema, kao i posljedice koje slijede, konačno bi trebale početi prepoznavati institucije sustava, od Ministarstva prosvjete…., lokalne samouprave, školskih odbora do ravnatelja. Podsjećam. I propust je grijeh.

Čitateljima, koji su imali strpljenja pročitati ovaj članak do kraja, upućujem pitanje. „ Vidite li uzročno-posljedičnu vezu ovog članka sa objavljenim člankom „Tko je ovdje životinja"?. Ja ju vidim. Nakon malo dubljeg promišljanja, uvjerena sam, tu vezu ćete vidjeti i Vi.

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije sbplus.hr portala.

Broj komentara: 7

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
Ella

Ella

Komentirano: 11.1.2012. | 15:04

1

Jako dobar članak, šteta samo što ga neće proćitati nitko od onih do koga je trebalo ovo doprijeti. ali nesmijemo odustati, ni djeca ni roditelji ni nastavnici nesmiju sebi dozvoljavati da se školovanje pretvori u najgori dio života svakog pojedinca. Zar smo svi zaboravili onu izreku: "Od koljevke pa do groban najljepše je đačko doba". A kakvo je današnje školovanje??????? od preteških torbi, do preskupih knjiga, od uplašene djece do preumornih roditelja, od neopremljenih učionica do nesposobnih nastavnika, od neprospavanih noći do bezvrijednih diploma, od iskrivljenih kičmi do nesretnih lica..........I što na sve to reći???? kada te razrednik tješi sa " zar ste vi zaboravili da samo Bog zna za 5 a učitelji za 4 , pa djeci je dovoljno i 3" jer dođeš vidjeti kako cijeli razred ima jedinice, iz testa, koji ne možeš niti vidjeti. Kako se neki nastavnici žale na svoje jadne plače dok drugii nose titulu " razrednik" i nemora biti više od dva sata tjedno sa svjim razredom, kako netko može sebi dozvolitii da mu nitko u razredu nema više od 3 zaključeno i to već generacijama...........mislim da ovako mogu do sutra nabrajati ali neka nastavi netko drugi, jer znam da nas ima još puno koji imamo što reći............
don_Luka

don_Luka

Komentirano: 23.12.2011. | 22:30

2

Sabor nam donosi najliberalnije zakone o odgoju djece u srednjim i osnovnim školama na štetu djece i nastavnog osoblja, ali kad treba smanjiti razrede na 14 učenika onda su ministarstva maksimalno škrta. Delikventno djete ne može postati bolje zato što je zabranjena svaka institucija kažnjavanja. Zakonodavac je izmislio zaštitnu mjeru zabrane pristupa roditelja vlastitom djetetu u vlastitoj kući. U svim slučajevima zakonodavac je štitio delikventnu djecu od nemoćnih roditelja.
chiuvava

chiuvava

Komentirano: 19.12.2011. | 15:54

3

Sjećate se onih vremena kad smo nosili kute u školi, nastavnica imala šibu na stolu za "divljake", u menzi smo jeli svi isto, a Perino sam djete volio jednako kao svoje ?
Miroslav Mazurek

Miroslav Mazurek

Komentirano: 19.12.2011. | 6:51

4

"Čitateljima, koji su imali strpljenja pročitati ovaj članak do kraja, upućujem pitanje. „ Vidite li uzročno-posljedičnu vezu ovog članka sa objavljenim člankom „Tko je ovdje životinja"?. Ja ju vidim. Nakon malo dubljeg promišljanja, uvjerena sam, tu vezu ćete vidjeti i Vi". - i ne samo s tim člankom nego i s brojnim drugim člancima s naslovima: "Kriza u gospodarstvu", "Problemi u sportu", "Prosvjedi ...". Drugim riječima, problemi u obrazovnom sustavu se snažno reflektiraju na sve ostale probleme u društvu. Spriječiti devijacije se može u osnovnim i srednjim školama dok se na mlade još može koliko-toliko utjecati.
chiuvava

chiuvava

Komentirano: 19.12.2011. | 4:41

5

Nadam se da se sjećate ove gđe. i njene izjave na koju više ništa nije potrebno komentirati. http://www.vecernji.hr/vijesti/javno-vam-se-ispricavam-sto-sam-vas-krivo-usmjeravala-zivot-clanak-247727
zloinaopako

zloinaopako

Komentirano: 18.12.2011. | 15:30

6

Nema te škole koja će odgojiti dijete.
flower

flower

Komentirano: 18.12.2011. | 14:44

7

istina je da se u školama ne posvećuje dovoljno vremena odgoju i smatram da je krivi pristup onih koji kažu da se djeca nakon 12 godine trebaju sama odgojati.uvijek ih treba usmjeravati,ne samo kroz osnovnu nego i kroz cijelu srednju školu.i što je najžalosnije,puno škola radi bez pravog stručnog osoblja,a pod time mislim na pedagoga,psihologa,defektologa i slično,a koji su i više nego potrebni.uz malo truda i volje,sve bi se moglo srediti i funkcionirati kako treba

Broj komentara: 7

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u kolumni
SBplus.hr, Slavonski Brod : Vratili ste nam zagubljeni domoljubni osjećaj

Hvala generali!

Vratili ste nam zagubljeni domoljubni osjećaj

16.11.2012. | 20:00
Znala sam da postoji domoljubi osjećaj, imala sam ga, ali ne znam u kojem trenutku sam ga zagubila. Hvala Vam za ove lijepe trenutke zajedništva hrvatskog naroda.
Znala sam da postoji domoljubi osjećaj, imala sam ga, ali ne znam u kojem trenut
SBplus.hr, Slavonski Brod : Brodski laburisti, gdje ste?

S kim, što, kako, kad ?

Brodski laburisti, gdje ste?

4.10.2012. | 0:04
Na sreću brodskih laburista, lokalni izbori nisu sutra. Ima dosta vremena da trenutnu populističku i indolentnu politiku pretvore u konstruktivnu.
Na sreću brodskih laburista, lokalni izbori nisu sutra. Ima dosta vremena da tre
SBplus.hr, Slavonski Brod : Obitelj Mikulić ukrala obitelji Šarac 400.000

Gospodarsko blato

Obitelj Mikulić ukrala obitelji Šarac 400.000

7.9.2012. | 14:15
Teško materijalno stanje u kojemu se sada nalazi obitelji Šarac sramota je državnog sustava. Postaje i naša sramota, onoga časa, kada nismo učinili ništa, a mogli smo, vlastitim doprinosom pomoći izlasku iz takvog stanja.
Teško materijalno stanje u kojemu se sada nalazi obitelji Šarac sramota je držav
SBplus.hr, Slavonski Brod : Piva, kruha i igara!

'Mi Hrvati'

Piva, kruha i igara!

18.6.2012. | 18:00
Priželjkujem sliku građana Hrvatske, koja nimalo neće sličiti svjetini sa rimskog Foruma, nego narodu koji će svoju lokalnu vlast birati vođena izrekom Rene Decartes „Cogito, ergo sum" - mislim dakle postojim (jesam).
Priželjkujem sliku građana Hrvatske, koja nimalo neće sličiti svjetini sa rimsko
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ocijeniti znanje ili neznanje?

Što je cilj mature?

Ocijeniti znanje ili neznanje?

28.5.2012. | 10:00
Trebamo biti pošteni prema vlastitoj djeci te od njih ne zahtijevati provođenje načela koje sami nismo u stanju niti cijeniti niti provoditi.
Trebamo biti pošteni prema vlastitoj djeci te od njih ne zahtijevati provođenje
SBplus.hr, Slavonski Brod : Sačuvaj nas Bože forme bez sadržaja

Svi pričaju nitko ne govori

Sačuvaj nas Bože forme bez sadržaja

13.5.2012. | 0:04
Stop! Vrijeme je da se probudim, budući da količina entuzijazma i razina organiziranosti lokalne i državne uprave ovakvo razmišljanje ostavlja u sferi snova i naučne fantastike.
Stop! Vrijeme je da se probudim, budući da količina entuzijazma i razina organiz
SBplus.hr, Slavonski Brod : Izvrsnost stanuje i kod nas, ali?

Razlučimo važno i važnije

Izvrsnost stanuje i kod nas, ali?

8.1.2012. | 18:40
Možete li konačno isto misliti i okupiti se oko ovog hvale vrijednog mladog čovjeka i zajedničkim snagama mu osigurati siguran krov nad glavom u New Yorku za jednu godinu studiranja, a taj isti iznos predvidjeti u proračunu za 2013.godinu i za drugu godinu studiranja?
Možete li konačno isto misliti i okupiti se oko ovog hvale vrijednog mladog čovj
SBplus.hr, Slavonski Brod : Šutnja nije zlato

Reci

Šutnja nije zlato

14.12.2011. | 10:00
Nemam iluzija. Potpuno sam svjesna društva u kojem živim i svih njegovih deformacija. Mogu prepoznati i uzrok tih deformacija. Posljedice ne moram prepoznavati. Njih živim.
Nemam iluzija. Potpuno sam svjesna društva u kojem živim i svih njegovih deforma
SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Oda radosti' i kontejner za smeće

Europa zdaj

'Oda radosti' i kontejner za smeće

10.12.2011. | 10:12
Izvukao je 30 lipa. Računam. Da bi kupio kilogram kruha treba izvući 20 boca. Koliko za to kontejnera treba „prekopati“? Dvadeset ako bude imao sreće da se u njemu nalazi samo jedna boca i ako ga netko nije preduhitrio.
Izvukao je 30 lipa. Računam. Da bi kupio kilogram kruha treba izvući 20 boca. Ko
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ruke

Svileni bomboni

Piše: Ana Krstičević

Ruke