Kolumne : Ispeci pa reci

Sonja Glibo

Kolumne

Ispeci pa reci
Piše: Sonja Glibo
Objavljeno: 28.5.2012. u 10:00
Prikaza: 2329
|

Što je cilj mature?

Ocijeniti znanje ili neznanje?

root : Ocijeniti znanje ili neznanje?

Trebamo biti pošteni prema vlastitoj djeci te od njih ne zahtijevati provođenje načela koje sami nismo u stanju niti cijeniti niti provoditi.

PROŠLI tjedan obilježio je „važan" događaj preslagivanja snaga u najvećoj oporbenoj stranci - Hrvatskoj demokratskoj zajednici i ispit iz hrvatskog jezika u sklopu programa državne mature. Ne želim se osvrtati na događanja u Hrvatskoj demokratskoj zajednici i ostavljam u miru novoizabranog predsjednika stranke Tomislava Karamarka, da kao Praskaton kombinira, pjevušeći pri tome stihove pjesmu „Što to ima u ljudima tužno da ulaze u tuđe živote….." Ne zanima me previše nova kadrovska križaljka Hrvatske demokratske zajednice, jer sam uvjerena kako će ona biti kvalitetno popunjena, sukladno osobnim ambicijama i interesima članova stranke. Ovaj put to će, svakako, ovisiti i o količini dokazivih krivičnih djela.

Postavljaju se nepotrebno visoki kriteriji obrazovanja, a kada se ne dobiju očekivani rezultati, ne analiziraju se kriteriji, nego se govori o nesposobnoj i lijenoj djeci.

Od naše prosječno inteligentne i sposobne djece prave idiote?

Važnije je komentirati način i kvalitetu provođenja državne mature u srednjim školama. Uvijek sam se pitala čemu potreba da se od naše prosječno inteligentne i sposobne djece prave idioti? Čini se to na način da se postavljaju nepotrebno visoki kriteriji obrazovanja, a kada se ne dobiju očekivani rezultati, ne analiziraju se kriteriji, nego se govori o nesposobnoj i lijenoj djeci.

Na ovaj zaključak naveo me je razgovor sa maturanticom Gimnazije „Matija Mesić", djevojkom koja je sve dosadašnje razrede prošla s odličnim uspjehom. Čistu peticu je imala iz hrvatskog jezika, pri čemu je i njeno osobno zanimanje usmjereno na ovo područje. Dakako, ona je nezadovoljna sadržajem testa i onoga što je test ponudio. U testu se očekivalo, među ostalim, da analiziraju pjesmu na čakavskom narječju, a u nizu pitanja bili su ponuđeni dvosmisleni odgovori, napisani u namjeri da zbune učenike. Boji se za konačni rezultat, bez obzira na činjenicu da je u savladavanje gradiva uložila puno truda. Dakle, odlična učenica se boji svojih rezultata na ispitu iz hrvatskog jezika. Nameće se pitanje, ako se ona boji, što mogu očekivati učenici sa lošijim uspjehom? Ostaje nam vidjeti, u danima koji su pred nama, nakon očitovanja stručnog povjerenstva ministra Željka Jovanovića.

Što je cilj mature? Ocijeniti znanje ili neznanje

Vrednovanje i ocjenjivanje u hrvatskim školama koncipirano je na način da se učenike „lovi" u neznanju, umjesto da su afirmativno usmjereni tako da učenik ima priliku pokazati svoje znanje. Zašto? Nameće se pitanje kome je potreban takav način ocjenjivanja? Po čemu je on poticajan za učenike i nastavnike, te kakvu vrijednost donosi društvu u cjelini?

Licemjerna je država i njen obrazovni sustav koji od učenika traži ispunjenje visokih obrazovnih standarda, a pri tome nudi minimalne uvjete za provođenje odgojno-obrazovnog procesa.

Možda odgovor leži u tome što smo u cjelini destruktivno društvo i destrukciju smo projicirali i u obrazovni sustav. Naći ćemo tisuću jedan razlog zašto nešto ne možemo učiniti, a rijetki se trude pronaći jedan, dovoljno vrijedan razlog, usmjeren na ostvarenje kvalitetnih ideja.

U obrazovnom sustavu čine se veliki napori i iscrpljuju resursi kako bi se saznalo što to učenici ne znaju (jedan od primjera je i državna matura), umjesto da se vrednuje svako znanje, bez obzira koliko ono u određenom trenutku bilo malo. Na taj način stvaraju se uvjeti da se, trenutno malo znanje, uslijed motivirajućeg vrednovanja, protekom određenog vremena i uloženog učeničkog truda, pretvori u veliko.

U situaciji nedefiniranog nacionalnog okvirnog kurikuluma (započeo ga je ministar Dragan Primorac, nije dovršio ministar Radovan Fuks, dio naslijedio i nije zadovoljan njime ministar Željko Jovanović), potplaćenih onih nastavnika koji kvalitetno rade svoj posao i preplaćenih onih koji ga „otaljavaju" (o tome više u kolumni „Škola nije amnestirana  od (ne)odgoja djece."), neprimjerenim materijalnim i dr. uvjetima u hrvatskim školama, zanemarivanja odgojne funkcije škole, nedefiniranih jasnih potreba tržišta rada i drugih problema, licemjerna je država i njen obrazovni sustav koji od učenika traži ispunjenje visokih obrazovnih standarda, a pri tome nudi minimalne uvjete za provođenje odgojno-obrazovnog procesa.

Djeca su odraz odraslih u ogledalu. Prije nego što pred njih postavimo bilo kakve zahtjeve, trebali bi biti dovoljno pošteni prema sebi samima te pogledati i analizirati vlastiti lik u ogledalu. Kad nam ogledalo pokaže da smo društvo nepotizma, korupcije, „sposobnih" stranačkih perjanica i društvo u kojemu možeš sve, samo nemoj slučajno biti vrijedan, pametan, sposoban i inovativan, tada trebamo biti pošteni i prema vlastitoj djeci i ne zahtijevati od njih provođenje načela koje ni sami nismo u stanju niti cijeniti niti provoditi.

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije sbplus.hr portala.

Broj komentara: 17

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
X_faktor

X_faktor

Komentirano: 30.5.2012. | 20:17

1

U zemlji znanja postoji određen niz faktora (da ne kazem niz X_faktora) koji dovode do neznanja - program po kojemu djeca rade, sustav ocjenjivanja i provjere znanja (djeca se 4 godine pripremaju za drzavnu maturu??? Zar se ne bi trebali uciti znanju i ucenju?)kvaliteta nastavnika i njihov trud koji s djecom rade, roditelji koji odgajaju djecu, i na kraju sama djeca. Nekako u kritikama odmah zaskocimo na djecu i na njih prebacujemo odgovornost, a oni su redom jos uvijek i po zakonu neodgovorni. Broj djece koja idu na instrukcije govori da nesto gadno smrdi
Oblak

Oblak

Komentirano: 28.5.2012. | 21:00

2

Sonja svaka ti čast na ovoj kolumni, kažem "ti" zato što se znamo iz djetinjstva. Ovaj sustav školstva je grozan, mislim da bi se još loših stvari moglo dodati tvom tekstu no to mi nije namjera. Nekim komentatorima je najlakše za sve okriviti djecu odn. učenike i roditelje. Gimnazija je svima na pameti kada se govori o srednjoj školi u Brodu no ona nije jedina. Iz osobnog iskustva znam da u medicinskoj školi vlada despotizam ravnateljice i nekoliko njoj vjernih te po mentalnom sklopu sličnih predavača, namjerno ne koristim riječ profesora. To su osobe kojima je patnja djece i roditelja duhovna hrana. Njihovi postupci i odnos prema učenicima na apsolutno nikakav način ne potiče djecu nego im utjeruje strah u kosti. Kada sam ja išao u gimnaziju bilo je strogih profesora kod kojih se moralo više učiti no mi ih se nismo bojali. Imali smo tremu veću ili manju no nismo se bojali. Na hodnicma smo s njima razgovarali, a ponekad i šalili. Ne daj bože takvo što učiniti u medicinskoj s ravnateljicom ili njezinim čankolizima, dušu će išćupati onome tko pokuša bez obzira kakav je učenik.
IvanaBrlicMazuranic

IvanaBrlicMazuranic

Komentirano: 28.5.2012. | 19:35

3

Joj samo nemojte počimati temu o "potplačenosti" tzv. profesora
malipariz

malipariz

Komentirano: 28.5.2012. | 19:18

4

Svojim postom nisam komentirao sveukupno stanje u školskom sustavu, nego samo posljednji skandal. Tako se i ona kvalifikacija djece nikako ne odnosi na svu djecu, nego na one koji su podigli graju, a sami su si krivi. Naravno da je lošim rezultatima uzrok školski program, zajedno s potplaćenim profesorima i nezajažljivim roditeljima, te još mnogo čime u ovoj napaćenoj državi. Ali protestiram protiv toga da se s vrha nepotrebno intervenira na jauk štrebera bezveznjaka, koji ne znaju misliti. Uostalom, mnoga djeca razumiju stvar i slažu se s tim da je test bio u redu, a većini je jasno da NE MOGU svi imati 100% točnih odgovora. Državna matura i služi tome da se formira lepeza učenika po uspješnosti, pa da se PO REZULTATU odlučuje tko će na medicinu i FER, a tko na brodski menadžment. Osim bezveznim učenicima i još gorim roditeljima, to nije jasno samo sumanutom ministru nogometa i pljuvanja po drugima.
IvanaBrlicMazuranic

IvanaBrlicMazuranic

Komentirano: 28.5.2012. | 18:47

5

Dođe mi žao te dječice koju frustriraju maturom, kad nakon svega pretrpljenog u ovoj zemlji konobara i spremačica shvate da tom krutom "hartijom" mogu samo guzu obrisati
IvanaBrlicMazuranic

IvanaBrlicMazuranic

Komentirano: 28.5.2012. | 18:42

6

Nemogu komentirati predavanja iz povjesti ni metodologiju ni načine ispitivanja (ni u moje vrijeme nije bilo bolje samo se bubalo)... ali kako danas u gimnaziji (vjerojatno i u drugim školama) uče fiziku to je strahota, predavanja su im PP prezentacije, na desetine formula se ući napamet ništa se ne zaključuje, izvodi, zbirka zadataka ima po 3-4 zadatka iz cjeline, slično je i s matematikom, a profesori uz ovako loš način prenošenja znanja nisu u stanju držati radnu atmosferu u razredu, sankcionirati neradnike poticati nadarene... u prijevodu jbe im se za djecu, neka ih roditelji uče ili neka im kupe školu...a samo da vidite klasifikacijski ispit iz opće kulture na SB višoj školi za menađment...."Kako se zove pas koji se uvjek vraća kući?: a) Đesi b) Lesi c) Mesi d) Kesi....
B_Stipic

B_Stipic

Komentirano: 28.5.2012. | 15:54

7

Legendarni "Piši - naslov, podnaslov, povlaka" nastavnik povijesti jedne brodske osnovne škole sredinom sedamdesetih u š e s t o m razredu iznebuha pita "Tko zna što je trn u oku zapadnog imeprijalističkog svijeta?" Svi šute... Kuba, druže! "Sjedi, četiri!" Nije moglo biti pet jer mu je odgovorio jedini učenik koji je izričito odbio kupovati armijski list "Front" uz izgovor da nema i za "Glas koncila" i za "Front" pa se odlučio za ono prvo. Ne trebam navoditi kako je taj učenik kod ovog nastavnika prolazio iduće tri godine... Takvih nastavnika koji, kao i navedeni, nisu ni p od pedagogije ni m od metodike položili, ima i danas. Pa nije čudo da supruga uglednog Brođanina, koja nema nastavnički smjer ali predaje predmetnu nastavu, jednog učenika od 12 godina pokazuje ostalim učenicima kao primjer pedera i nikom ništa. Roditelji koji nisu potpora, ali i brana svojoj djeci, koji im ne usađuju osjećaj sigurnosti i samopoštovanja, omogućuju sustavu koji može biti i bolji i lošiji, da im melje djecu i od njih proizvodi šrot. Kupuju se preporukama i darovima prolazne ili bolje ocjene pri kraju školske godine i tako stvara buduća elita kojoj će se na isti ili sličan način kupovati radna mjesta, položaji... Čast izuzecima, čast vrijednima i pametnima koji se tu i tamo uspiju izboriti za sebe.
Petar Bašić

Petar Bašić

Komentirano: 28.5.2012. | 15:54

8

Shvatio sam cinizam, tvoj, o "predobrom sustavu i obrazovnim politikama" koje ne shvaćaju "lijena i slabomisleća djeca". Dakle, prošao sam na maturi, na "pitanju razumijevanja pročitanog" ;)... A o kolegi ne mogu :P
Mile_Jerkovic

Mile_Jerkovic

Komentirano: 28.5.2012. | 15:41

9

Petre, ako nisi primjetio - ja sam se složio s malimparizom :) U tvom primjeru, očito je da učenica nije bila lijena (kažeš naučila je stvari koje ni ti nisi potpuno zapamtio) nego je učila ono što kod profesora prolazi. Kriv je tvoj kolega kojega si mijenjao, jer je trebao biti po tom pitanju biti pametniji od učenika. Očito nije.
Petar Bašić

Petar Bašić

Komentirano: 28.5.2012. | 15:26

10

@malipariz je bliži od @mileta (mada shvaćam smjer njegova cinizma). Nekoć sam kratko mijenjao kolegu povjesničara u Gimnaziji. Odlična učenica odgovara razdoblje Drugog svjetskog rata. Kažem pitanje, ona počne verglati podatke koje niti ja ne znam, neke ne da sam zaboravio, već se ne mogu sjetiti jesam li ih ikada i čuo (generali, datumi iskrcavanja kod Toulona, datum proboja kod El Alameina...). Postavim ja jedno logično potpitanje, ne zna. Postavim drugo , ne zna. Pitam "Pa tko je još osim Engleza napredovao kroz Francusku prema Rajni krajem 1944? Tko su još Saveznici?" Ona stoji pored karte 2. svjetskog rata, na pada joj na pamet pogledati kartu, pogled upitno gleda po razredu, a u razredu, nitko se ni ne trudi šapnuti jer, ne znaju!? Na koncu upitam: "Pa eto ti karta 2. svjetskog rata kraj tebe, nabroji mi barem nekoliko Saveznika, kad ne znaš tko je napredovao kroz Francusku?" I dalje muk. Na kraju pitam: "Pa zašto je karta 2. svjetskog rata ofarbana u dvije boje, roza i plavu, s nekoliko žutih mrljica, poput Švicarske, Švedske..." Ona gleda u kartu, na kojoj u legendi imaju samo 3 polja, roza "Saveznici" plava "Sile Osovine" i žuta "neutralne države"... Nisam dobio odgovor ni od nje, niti od ikoga u šokiranom razredu 18godišnjih budućih akademskih građana! :)))

Broj komentara: 17

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
Prikaži sve komentare 12

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u kolumni
SBplus.hr, Slavonski Brod : Vratili ste nam zagubljeni domoljubni osjećaj

Hvala generali!

Vratili ste nam zagubljeni domoljubni osjećaj

16.11.2012. | 20:00
Znala sam da postoji domoljubi osjećaj, imala sam ga, ali ne znam u kojem trenutku sam ga zagubila. Hvala Vam za ove lijepe trenutke zajedništva hrvatskog naroda.
Znala sam da postoji domoljubi osjećaj, imala sam ga, ali ne znam u kojem trenut
SBplus.hr, Slavonski Brod : Brodski laburisti, gdje ste?

S kim, što, kako, kad ?

Brodski laburisti, gdje ste?

4.10.2012. | 0:04
Na sreću brodskih laburista, lokalni izbori nisu sutra. Ima dosta vremena da trenutnu populističku i indolentnu politiku pretvore u konstruktivnu.
Na sreću brodskih laburista, lokalni izbori nisu sutra. Ima dosta vremena da tre
SBplus.hr, Slavonski Brod : Obitelj Mikulić ukrala obitelji Šarac 400.000

Gospodarsko blato

Obitelj Mikulić ukrala obitelji Šarac 400.000

7.9.2012. | 14:15
Teško materijalno stanje u kojemu se sada nalazi obitelji Šarac sramota je državnog sustava. Postaje i naša sramota, onoga časa, kada nismo učinili ništa, a mogli smo, vlastitim doprinosom pomoći izlasku iz takvog stanja.
Teško materijalno stanje u kojemu se sada nalazi obitelji Šarac sramota je držav
SBplus.hr, Slavonski Brod : Piva, kruha i igara!

'Mi Hrvati'

Piva, kruha i igara!

18.6.2012. | 18:00
Priželjkujem sliku građana Hrvatske, koja nimalo neće sličiti svjetini sa rimskog Foruma, nego narodu koji će svoju lokalnu vlast birati vođena izrekom Rene Decartes „Cogito, ergo sum" - mislim dakle postojim (jesam).
Priželjkujem sliku građana Hrvatske, koja nimalo neće sličiti svjetini sa rimsko
SBplus.hr, Slavonski Brod : Sačuvaj nas Bože forme bez sadržaja

Svi pričaju nitko ne govori

Sačuvaj nas Bože forme bez sadržaja

13.5.2012. | 0:04
Stop! Vrijeme je da se probudim, budući da količina entuzijazma i razina organiziranosti lokalne i državne uprave ovakvo razmišljanje ostavlja u sferi snova i naučne fantastike.
Stop! Vrijeme je da se probudim, budući da količina entuzijazma i razina organiz
SBplus.hr, Slavonski Brod : Izvrsnost stanuje i kod nas, ali?

Razlučimo važno i važnije

Izvrsnost stanuje i kod nas, ali?

8.1.2012. | 18:40
Možete li konačno isto misliti i okupiti se oko ovog hvale vrijednog mladog čovjeka i zajedničkim snagama mu osigurati siguran krov nad glavom u New Yorku za jednu godinu studiranja, a taj isti iznos predvidjeti u proračunu za 2013.godinu i za drugu godinu studiranja?
Možete li konačno isto misliti i okupiti se oko ovog hvale vrijednog mladog čovj
SBplus.hr, Slavonski Brod : Škola nije amnestirana od (ne)odgoja djece

Svi smo odgovorni

Škola nije amnestirana od (ne)odgoja djece

18.12.2011. | 12:45
Kako roditelj ne može biti amnestiran od odgovornosti za loše ponašanje svog dijeta, isto tako, škola ne može biti oslobođena od odgovornosti za loše ponašanje svojih učenika.
Kako roditelj ne može biti amnestiran od odgovornosti za loše ponašanje svog dij
SBplus.hr, Slavonski Brod : Šutnja nije zlato

Reci

Šutnja nije zlato

14.12.2011. | 10:00
Nemam iluzija. Potpuno sam svjesna društva u kojem živim i svih njegovih deformacija. Mogu prepoznati i uzrok tih deformacija. Posljedice ne moram prepoznavati. Njih živim.
Nemam iluzija. Potpuno sam svjesna društva u kojem živim i svih njegovih deforma
SBplus.hr, Slavonski Brod : 'Oda radosti' i kontejner za smeće

Europa zdaj

'Oda radosti' i kontejner za smeće

10.12.2011. | 10:12
Izvukao je 30 lipa. Računam. Da bi kupio kilogram kruha treba izvući 20 boca. Koliko za to kontejnera treba „prekopati“? Dvadeset ako bude imao sreće da se u njemu nalazi samo jedna boca i ako ga netko nije preduhitrio.
Izvukao je 30 lipa. Računam. Da bi kupio kilogram kruha treba izvući 20 boca. Ko
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ruke

Svileni bomboni

Piše: Ana Krstičević

Ruke