Stipe Šuvar(Foto: Vlado Kos / Cropix / Slobodna Dalmacija)
Zemlju čobana, gusala i oderanih kozjih mjehova uzdigao je na razinu europskih muzejskih postava i kapitalnih kulturnih ustanova kao nitko prije, a - nažalost - niti poslije njega.
DA je živ, upravo bi navršio 85 godina. Da nije živio, Andrej Plenković ne bi imao gdje ugošćavati najviše EU birokrate, niti bi u
pandemijskim uvjetima imao adekvatnu dvoranu za sjednice svoje Vlade. A slavna bi hrvatska kultura bila gotovo posve svedena na
onaj Krležin čuveni „nacionalni mitos", što se vjekovima sastojao „od opanaka,
od poderanih opanaka, od crkvenih zvona, od rakije, od kolača, od kobasica; od
tamburica o Božiću, od naivnoga klečanja nad grobovima mrtvih feudalnih
kriminalaca i baraba, te od grobalja i zvonika", piše Slobodna Dalmacija čiji članak u cijelosti prenosimo.
Stipe Šuvar bio je socijalist čiji su politički grijesi
posve minorni u odnosu na njegove kulturne zasluge. Zemlju čobana, gusala i
oderanih kozjih mjehova uzdigao je na razinu europskih muzejskih postava i
kapitalnih kulturnih ustanova kao nitko prije, a - nažalost - niti poslije
njega.
Svi hrvatski ministri kulture u 30 godina samostalne i
suverene spram njega su puki pozeri i filistri.
Bio je dijete sela, zakleti nematerijalist i čovjek
knjige. Prokleta perspektiva koja te tjera shvatiti vrzino kolo duboke pučke
zatucanosti, gdje se jedino prosvjetljenje već stoljećima jeftino fingira s
oltara.
Rezultat te spoznaje desetci su kapitalnih institucija što
generacijama svjedoče o našoj narodnoj pismenosti, civilizacijskim temeljima i
umjetničkim dosezima. Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu, Muzej
Mimara, državni Arhiv, Klovićevi dvori, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika u
Splitu i Muzej sakralne umjetnosti u Zadru svoju današnju važnost i postojanje
duguju upravo dr. Stipi Šuvaru, dežurnom komunističkom Belzebubu s
pseudodomoljubnog tavana.
Sveučilišta u Splitu, Rijeci i Osijeku otvorena su također
nekim čudom baš u njegovu mandatu. Hrvatska pismenosti, edukacije i napretka mu
beskrajno duguje, no njezini ovlašteni predstavnici Šuvara već desetljećima
radije etiketiraju „Bijelom knjigom" i neuspjelom srednjoškolskom reformom, ako
ga se nekad baš moraju sjetiti. Podlo brisanje Šuvareva imena iz nacionalne
memorije više, međutim, govori o njihovoj sadržajnoj i mentalnoj golotinji,
nego o ciničnome Stipi iz Zagvozda.
Dječak iz Zabiokovlja još kao gimnazijalac postaje i do
kraja života ostaje, prostimibože, uvjereni komunist. Bio je među deset
najboljih studenata Pravnog fakulteta u Zagrebu i jedan od najmlađih naših
doktora znanosti. Još koncem šezdesetih u polemici sa Šimom Đodanom suprotstavlja se tezi da Hrvatska nazaduje u okviru Jugoslavije, te kao
republički sekretar za prosvjetu i kulturu, što je tadašnji naziv za ministra,
nastoji djelatno demantirati taj destruktivni nacionalistički diskurs.
Premda je Sabor SR Hrvatske još 1966. godine bio donio
strategiju gradnje tzv. kapitalnih kulturnih objekata, do njegova mandata nigdje
se po tom pitanju nije pomakao ni kamičak.
Ovaj je usukani profesor sociologije, s jednim spuštenim
ramenom poput Raosova Matana, uporno drobio partijske frakcijske brane i goleme
federalne blokade i podjele. Danas ga se voli percipirati kao komunističkog
svemoćnika, no upravljačka slojevitost jugoslavenske federalne strukture,
protkana dodatno brojnim samoupravljačkim i inim normativnim komplikacijama,
svaku je neindustrijsku investiciju tada pretvarala u puku utopiju.
Kombinacijom osobne upornosti i pritisaka kulturne javnosti
uspio je u samo godinu dana, čak usprkos tadašnjim propisima, sagraditi i
staviti pod krov Nacionalnu i sveučilišnu knjižnicu. Na čije ga se otvaranje
devedesetih Tuđmanovi „novohrvati" nisu udostojili čak ni pozvati.
Šuvarov apel za izgradnju „čuvarice hrvatske pismenosti"
osamdesetih su, među ostalima, potpisali neki od najeminentnijih naših
umjetnika i kulturnih radnika: Jure Kaštelan, Jure Franičević, Mirko Božić,Dušan Džamonja, Ivan Lacković Croata, Ranko Marinković, Ljiljana
Molnar-Talajić, Edo Murtić, Andro Mohorovičić, Ruža Pospiš-Baldani, Ivan
Rabuzin, Kosta Spaić, Rade Šerbedžija, Fabijan Šovagović, Dušan Vukotić, Ante
Topić Mimara, kao i pet predstavnika vjerskih zajednica.
Staklenu zgradu od gotovo 40 tisuća kvadrata projektirali su
tad ponajbolji hrvatski arhitekti, Velimir Neidhardt, Davor Mance, Zvonimir
Krznarić i Marijan Hržić.
Na prijelazu političkih svjetova, Šuvar ostaje dosljedan
sebi: na Poljudu mu zborno grme „Stipe, Stipe!" kao pandanu Miloševićevom
velikosrpstvu, no on s prezirom odbija zajahati tog divljeg i već osedlanog
konja.
Na položaju u predsjedništvu SFRJ ubrzo ga zamjenjuje Stipe
Mesić, a on se vraća raditi na fakultet i časno prelazi u političku opoziciju,
i to na samu krajnje opasnu marginu gdje uz zvuke Internacionale osniva
Socijalističku radničku partiju Hrvatske (SRP).
Bio je vjerojatno zadnji Hrvat na čije su konvertitstvo novi
vlastodršci mogli računati, što je plaćao stalnim uvredama i čestim tjelesnim
nasrtajima kukavica iz pobjedničkog čopora. U uvjerenjima ga, međutim, ničim i
nikad nisu ni za dlaku pokolebali.
Danas je bilanca njegova doprinosa nacionalnim interesima i
kulturnim fundamentima ovoga naroda u usporedbi s čitavim hordama Hrvatina,
sjecikesa i pseudodomoljuba veoma lako mjerljiva: iza njih će ostati njihovi
brojni privatni stanovi, kuće, tvrtke, limuzine, oteti pretvorbeni kapital i
puni bankovni računi u zemlji i inozemstvu, a iza njega najkapitalnije ustanove
hrvatske nacionalne pismenosti, obrazovanja i kulture.
Da ova zemlja i njezini politički predstavnici imaju
dovoljno obraza, današnji studenti bi učili, istraživači kopali po knjiškim i
novinskim arhivama, a Plenkovićevi ministri zasjedali u Nacionalnoj i
sveučilišnoj knjižnici „dr. Stipe Šuvar".
Time bi, uostalom, bio i
simbolički zaokružen naš tragični politički diptih: u „dr. Stipi Šuvaru" se
čita, raspravlja i uči, a s „dr.
Franje Tuđmana" se leti u svijet, trbuhom za
kruhom.