Što se posljednjih mjeseci promijenilo u životu i poslovanju obrtnika, kako danas rade frizerski saloni te sve o povratku naukovanja pod krilo Hrvatske obrtničke komore - saznali smo od čelne žene županijske Obrtničke komore.
SLAVONSKI BROD - Epidemija koronavirusa netaknutima nije ostavila ni brodskoposavske obrtnike. Istovremeno, njihovo poslovanje znatno se promijenilo, ali je došlo i do novosti u samoj strukturi djelovanja, točnije, nadležnosti nad pojedinim poslovima. Stoga smo odgovore o tim promjenama potražili od čelnice Županijske obrtničke komore koju smo potražili na njezinom primarnom radnom mjestu - u slavonskobrodskom Salonu Ivaniš.
- Obrtnička je komora ustrojena na takav način da zastupa
interese svih naših obrtnika koji su podijeljeni prema ciljanim skupinama te
djelatnostima koje obavljaju. Cilj oba moja mandata je pokrenuti sustav koji je
bio trom te da naše obrtnike informiramo o svim novostima u poslovanju. - za
SBplus kazala je Jelena Ivaniš, predsjednica Županijske obrtničke komore
Brodsko-posavske županije u drugom te ujedno i posljednjem mandatu koji traje
do 2022. godine.
Koronavirus utjecao je i na funkcioniranje komore koja je
morala pomagati svojim korisnicima od kojih je većina na nekoliko tjedana
morala 'staviti ključ u bravu'. Ipak, to nije utjecalo na smanjenje, nego na
povećanje broja obrta u Brodsko-posavskoj županiji jer su se, očigledno, neki
morali okrenuti samozapošljavanju.
- Bili smo na raspolaganju obrtnicima od sedam ujutro pa
gotovo do ponoći. Šestero djelatnika naša dva udruženja, novogradiškog i
slavonskobrodskog, stajalo je na raspolaganju obrtnicima telefonskim putem ili
putem e-pošte. Cilj je bilo upoznavanje obrtnika s novonastalim situacijama i
okolnostima te mogućnostima prilagodbe kako bi što bezbolnije prošli kroz ovu
krizu. Prvi na liniji bili su prijevoznici. Pokušali smo im pomoći kako bi mogli
nastaviti s radom. Stožer je organizirao karantenu u Hotelu Zovko. Mi smo sa
Crvenim križem nastojali ispuniti sve za normalno funkcioniranje, prvenstveno,
dostavu hrane jer tijekom putovanja nisu smjeli napuštati vozila. Lunch paketi i
ostale potrepštine su im dostavljani u hotel. Imamo dobro ustrojen sustav preko
Aide gdje se nalaze svi podatci, tako da je informiranje bilo pravovremeno i
potpuno. - kazala je Ivaniš, naglasivši kako su povratne informacije bile
pozitivne i pohvalne, ali je bilo i onih koji zbog vlastite informatičke (ne)pismenosti nisu bili zadovoljni organizacijom rada.
Iznenađujuć je podatak da je u posljednj vrijeme (tijekom svibnja) otvoreno desetak novih obrta. Mladi
ljudi, tumači Ivaniš, osmislili su sami rješenje čime će se baviti u ovim nešto
težim vremenima. U njihovom modernom pogledu na poslovanje i tržište, smatra,
leži uspjeh. Sveukupno je sada u Brodsko-posavskoj županiji registrirano 2150
obrta, što je, u usporedbi s nekadašnjih 4000, i dalje premalo, ali pomaci se
ipak vide. Iz vlastitog iskustva Ivaniš je ukazala i na neke novine u
sadašnjem sustavu funkcioniranja frizerskih salona.
- Kolegice i kolege u svim su segmentima prihvatili
promjene. Istina je da nam je rad otežan. Moramo se puno baviti organizacijom
rada kako se klijenti, primjerice, ne bi susretali. Zato u danu nije moguće
primiti jednak broj mušterija kao nekad. Higijena u frizerskim salonima, pak,
nije ništa novo. Onaj tko posao obavlja savjesno, i ranije je dezinficirao
alat, prostor, prao te mijenjao ručnike i slično. To se uči u školi. S druge strane, žao mi je
jer stvaramo veliku količinu otpada, s obzirom na to da je puno materijala jednokratno. No. ono što je najbitnije, klijenti su sada zadovoljniji jer se puno više baziramo na vrijeme koje
provodimo s njima. Ranije smo u sat vremena raditi istovremeno s dvije ili tri osobe. Dok se nekomu 'prima' boja, mi smo šišali drugoga. Toga sada nema jer istovremeno ne može biti toliko ljudi u salonu. Pokušavamo paziti na sve jer se susrećemo i s ljudima koji dolaze iz
inozemstva. Svi želimo biti lijepi i uredni, tako da su frizerski saloni
uistinu nedostajali ljudima. - opisuje.
Obrtnicima je, ipak, čak i bez koronavirusa te u normalnim okolnostima i dalje otežano funkcioniranje u odnosu na ostale. U
nevolji su manje-više prepušteni sebi.
- Prošle godine renovirala sam salon čime sam obilježila
trideset godina rada i dvadeset dvije godine svog salona. Uredila sam prostor
kako bi bio moderniji, svježiji, prozračniji. No, nitko nije računao na
koronavirus, a uređenje je predstavljalo veliki trošak. Svaki obrtnik se za takvo što mora
zadužiti. Uvijek imamo liniju kreditiranja gdje je potrebno zadužiti se kod
poslovnih banaka jer nitko od obrtnika ne barata prevelikim novcima. Drugačije
ne možemo opstati. No, sve je prilično jednostavno; koliko radiš, toliko imaš i
novaca. Uvijek to gledam prema sebi jer, ako me nema u salonu, nemam ni
dovoljno novaca. Obrtnicima su problem i bolovanja ako rade sami, bez drugih zaposlenih.
Naime, obveze i dalje postoje, a nikoga na njihovu mjestu nema da zaradi za sve
što je nužno. - pojasnila je Ivaniš.
Najbitnija promjena ovog mandata predsjednice Komore zasigurno je
činjenica da će licenciranje najesen biti ponovno vraćeno u nadležnost Komore.
- Od Agencije za strukovno obrazovanje preuzeli smo ponovno naukovanja. Do 2013. godine to je bilo pod ingerencijom obrtničkih komora da bi potom prešlo u poslove Agencije. Sada su nam te ovlasti vraćene. Pozitivna je to promjena jer u svakom trenutku imamo
informaciju 'gdje' su nam djeca koja se obrazuju za obrtnička zanimanja. Dok je
to Agencija vodila, nismo znali koliko imamo slobodnih mjesta, tko prima ili ne prima naučnike i slično. Sada je došlo i do promjene da će obrtnici koji imaju
petnaest godina radnog staža moći otvoriti svoj obrt, a neće morati izlaziti na
majstorski ispit. Morat će, tek, polagati radnu pedagogiju. - otkrila je Ivaniš novosti.
Naposljetku je pozvala sve obrtnike na suradnju, ali i kritiku te konstruktivne prijedloge.
- Zna se kako funkcionira piramida. Pravila dolaze odozgor,
a problemi odozdo. kroz rad cehova i sekcija, na svojoj razini, trebamo
odrađivati posao i probleme plasirati prema vrhu - Hrvatskoj obrtničkoj komori.
Oni to potom prezentiraju Vladi, kroz pojedina nadležna ministarstva.
Pozdravila bih svoje obrtnike i poručila im da su uvijek dobrodošli gosti u
našim uredima. Imamo novog pravnika, tako da se ne trebaju bojati otvoriti
vrata za bilo što. To su naše kuće, naši besplatni servisi koji su svima na
raspolaganju. - zaključila je Jelena Ivaniš.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka
na web portalu i mobilnim aplikacijama sbplus.hr dopušteno je samo
registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke
obvezan je prethodno se upoznati s
Pravilima komentiranja na web portalu i
mobilnim aplikacijama sbplus.hr te sa
zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Kakva majstorica takva i frizura.....koga ona frizira osim nas obrtnika. Nek stane pred novouređeni svoj salon da skupi novca za frizuru....jadnica pa se mora sama reklamirati. Izgleda jako samodopadno po onoj sliku svoju ljubim.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama sbplus.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama sbplus.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
Kakva majstorica takva i frizura.....koga ona frizira osim nas obrtnika. Nek stane pred novouređeni svoj salon da skupi novca za frizuru....jadnica pa se mora sama reklamirati. Izgleda jako samodopadno po onoj sliku svoju ljubim.
Prodavačica magle...