SLAVONSKI BROD - Niti prije desetak dana održana sjednica Županijske skupštine Brodsko-posavskežupanije, na kojoj se nadugačko raspravljalo o izvješćužupanijskog Centra za gospodarenje otpadom nije dala odgovor na pitanje koje mnogi u ovoj županiji, a posebno u Slavonskom Brodučijih 60-ak tisuća stanovnika svakodnevno "proizvedu" velike količine otpada, već godinama postavljaju – gdje ćemo sa svojim otpadom kad se odlagalište na Vijušu napuni ili se odlukom neke više instance zatvori što je vrlo izgledno i to ne baš u dalekoj budućnosti. Iako je Centar za gospodarenje otpadom, odnedavno i s drugim zaposlenikom, osnovan početkom prošle godine, a Županijska skupština prije toga donijela odluku da se odlaglište i pogoni grade na Šaguljama kod Nove Gradiške, od konkretnog posla i rješenja jednako smo daleko kao i prije.
Božić: "Svjestan sam da se ovaj problem mora riješiti, ali ne tako da nam se prijeti i ucjenjuje nas se inspekcijama i kaznama ako Sporazum ne potpišemo. Neka naprave pravi Prijedlog sporazuma tako da se dugoročno zna u što ulazimo, kakva prava imamo i koje obveze prihvaćamo i mi ćemo ga potpisati. Ne želimo napraviti grešku koju će generacije iza nas morati ispravljati".
Investicija od 16 milijuna eura
Podsjetimo, da bi se krenulo u realizaciju projekta, potrebno je da Brodsko-posavska županija zaključi ugovor s Fondom za zaštitu okoliša, ali i s oba grada i svim općinama sa svog područja o izgradnji, organizaciji rada i korištenju budućeg županijskog Centra.Među potpisnicima svakako mora biti Grad Slavonski Brod budući da njegovi stanovnici i gospodarski subjekti "proizvode" najviše smeća. S obzirom na to da takav ugovor nije potpisan, Fond nije htio ulaziti u investiciju financiranja ekološke studije odlagališta, idejnog rješenja, lokacijske dozvole i aplikacije prema Europskoj uniji o sufinanciranju 80 posto investicije ukupno vrijedne 16 milijuna eura. Osim Grada Slavonskog Broda, ugovore nisu potpisale niti općine SlavonskiŠamac, Bukovlje, Podcrkavlje i Rešetari, ali zbog manjih količina otpada koje dolazi s njihovih područja, ta činjenica nije presudna.
Već ranije načelnici spomenutih općina i gradonačelnik Duspara istaknuli su da su razlozi zbog kojih nisu potpisali sporazum s Centrom za gospodarenje otpadom lokacija koja ne odgovara istočnom dijelu županije te nejasni odnosi vezani za upravljačka prava i financijske obveze te cijenu odvoza i odlaganja otpada.
Općine izbjegavaju potpisivanje sporazuma uz obrazloženje da u njemu nema definirane cijene odvoza po toni, odnosno po domaćinstvu te da ništa ne znaju o eventualnim budućim financijskim obvezama u gradnji i opremanju Centra, ali ni o upravljačkim pravima u trgovačkom društvu. Potpisivanje takvih sporazuma za četvoricu je načelnika i brodskog gradonačelnika i danas potpuno neprihvatljivo. "Svjestan sam da se ovaj problem mora riješiti, ali ne tako da nam se prijeti i ucjenjuje nas se inspekcijama i kaznama ako ga ne potpišemo. Neka naprave pravi prijedlog sporazuma tako da se dugoročno zna u što ulazimo, kakva prava imamo i koje obveze prihvaćamo i mi ćemo ga potpisati. Ne želimo napraviti grešku koju će generacije iza nas morati ispravljati", jasan je bio načelnik Slavonskog Šamca Đuro Božić u svom odgovoru na pitanje o razlozima nepotpisivanja sporazuma.
Jednako odlučan i ogorčen na način kojim se od njega tražilo da potpiše sporazum načelnik je Rešetara Zlatko Agakoji županijsko vodstvo i direktora Centra Zdravka Sauerborna optužuje da su ga, služeći se političkim pritiscima, pokušali staviti pred svršen čin.
- Neki su načelnici popustili pred pritiscima i mimo vlastite volje potpisali sporazum, no moje Općinsko vijeće bilo je, baš kao i ja, odlučno da ništa ne potpisujemo bez definiranih cijena i točnih financijskih obveza. Od direktora Centra dobili smo dopis s dokumentom u kojemu su samo naše obveze bez ikakvih prava. Osim toga, Općina Rešetari iz proračuna izdvaja 600.000 kuna za dokumentaciju za projekt sanacije zatvorenog odlagališta na svom području na koje je od 1982. do 1997. godine novogradiško komunalno poduzeće dovozilo otpad i za neke nove financijske obveze mi više nemamo prostora, kaže Aga dodajući kako je župan trebao prije utvrđivanja prijedloga sporazuma održati koordinaciju načelnika gdje bi se stvari razjasnile i usuglasile.
Odbijene lokacije u Vrbi i Podcrkavlju
Dok načelnik Rešetara, zbog blizine Šagulja, na samu lokaciju budućeg Centra nema prigovora, ona je, uz već spomenute prigovore oko nejasnoća s financijskim obvezama i upravljačko-vlasničkim pravima, glavni kamen spoticanja za ostale načelnike, odnosno brodskog gradonačelnika. Prigovor je iznio i zamjenik načelnika općine Podcrkavlje Tomislav Trtanjkoji je podsjetio na ponudu njegove općine koja je, također, izašla sa sličnim prijedlogom za lokaciju, ali na njihovom području. Dok je za neprihvaćanje ponude općine Gornja Vrba formalni odgovor da ta lokacija nije uvrštena u prostorni plan, lokacija u Podcrkavlju nije prošla zbog lošeg terena i neprikladnog prilaza koji ide područjem Hrvatskih šuma.
Uglavnom, od potpisivanja ugovora između Brodsko-posavske županije i spomenutih općina, odnosno grada Slavonskog Broda, barem u onom obliku u kojem im se do sada nudio, i dalje nema ništa tako da od onih tri milijuna kuna koje Fond za zaštitu okoliša daje za izradu dokumentacije za gradnju Centra ni u drugom krugu sasvim sigurno neće biti ništa. Iako se čuje kako bi nova Vlada mogla ovu problematiku uzeti u svoje ruke jer ovakvo stanje, očito, nije samo u Brodsko-posavskoj županiji, po odlučnosti i dosljednosti koju je do sada pokazala, teško je vjerovati da će imati snage presjeći ovaj gordijski čvor.
Grad Brod: Neprihvatljivo nam je nametanje obveza
Grad Slavonski Brod, 15. veljače 2011. godine, zaprimio je Sporazum o zajedničkoj izgradnji i korištenjuŽupanijskog centra za gospodarenje otpadom Brodsko-posavske županije. Grad nije potpisao Sporazum iz razloga što bi takvim Sporazumom preuzeo obveze koje prema Planu za gospodarenje otpadom Brodsko-posavske županije, za razdoblje 2008.-2015. godine, samo za Grad, iznose cca. 16 milijuna kuna. Preuzeti obveze tijekom godine, bez planiranih sredstava u Proračunu, Zakonom o proračunu i Zakonom o fiskalnoj odgovornosti nije dopušteno.
Osim navedenog, predloženim Sporazumom nije definirano, niti smo obaviješteni, na koji način i pod kojim uvjetima bi funkcionirao Centar za gospodarenje otpadom.
Isto tako Gradu je ostalo nepoznato - zašto se za lokaciju Centra za gospodarenje otpadom nije prihvatio prijedlog jednake udaljenosti za sve korisnike, na području Gornje Vrbe ili Podcrkavlja.
Poduzimanje samostalnih radnji, bez dogovora, od strane Brodsko-posavske županije te istovremeno nametanje obveza bez utvrđenih prava za Grad Slavonski Brod, neprihvatljivo je, a vjerujemo i za sve ostale buduće korisnike.
Dokle god je takav netransparentan način vođenja uspostave Centra za gospodarenje otpadom, mi nismo u mogućnosti potpisati traženi Sporazum.
Osim toga, ovim Planom za gospodarenje otpadom Brodsko-posavske županije za razdoblje 2008.-2015. godine, predviđeno je upravljanje sustavom modela javno-privatnog partnerstva. Ostaje nepoznato kakve odluke čekaju jedinice lokalne samouprave ovakvim načinom upravljanja, te dok ne budu poznate sve činjenice u ovom Projektu nemoguće ga je prihvatiti kao obvezu.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -