
Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus

Foto: Ž.G./SBplus
Uistinu je potrebno pripadati posebnoj vrsti ljudi kako biste ostali pribrani i svojim znanjem te vještinama u izvanrednim i kaotičnim situacijama nekomu - izravno i doslovce - spasili život.
Portal SBplus, serijom članaka o „Službama koje život znače",
donijet će četiri reportaže o onima koji svakodnevno spašavaju živote svojih
sugrađana i požrtvovnim radom daju sve od sebe kako bi katastrofe i nesreće
rezultirale što manjim brojem ozlijeđenih i preminulih. Referirajući se i na
jednu od najtežih prometnih nesreća posljednjih godina koja se dogodila na
autocesti A3 kod Slavonskog Broda i koja je odnijela deset života, razgovarali
smo s predstavnicima Zavoda za hitnu medicinu Brodsko-posavske županije, Opće
bolnice „Dr. Josip Benčević", Javne vatrogasne postrojbe Slavonski Brod i
Policijske uprave brodsko-posavske.
SLAVONSKI BROD - Dvadeset i četiri sata na dan
timovi hitne medicinske pomoći Zavoda za hitnu medicinu Brodsko-posavske
županije, sa sjedištem u Slavonskom Brodu, 'bdiju' nad žiteljima ovog dijela
Hrvatske.
Njihova je misija pomoći
unesrećenima i ozlijeđenima na licu mjesta te ih sigurno dopremiti do
zdravstvene ustanove u kojoj će biti nastavljeno njihovo liječenje. To je,
zapravo, dio posla dobro poznat svima. No, rijetki vide onu osobniju stranu tog
poziva koja otkriva kako posao zdravstvenih i drugih djelatnika uključenih u
svakodnevno funkcioniranje Zavoda zahtijeva potpunu predanost.
Upravo je autocesta A3 koja
prolazi Slavonskim Brodom najčešća lokacija teških prometnih nesreća. Prevrnuti
autobus prepun putnika koji su putovali na Kosovo, kao i migranti koji su se
nalazili u teretnom prostoru među tonu teškim balama papira - među posljednjim
su težim intervencijama.
- Prometna nesreća u kojoj
imate šezdeset ozlijeđenih svakako spada u kategoriju onih koje su po prirodi
ozbiljnije i zahtijevaju ozbiljniju organizaciju. Pogledate li ne tako davnu
prošlost, prije nešto više od mjesec dana, naši timovi su odradili sličnu
veliku prometnu nesreću u koju su bili uključeni migranti kod Okučana. To su
situacije s kojima se susrećemo, a koje, nasreću, nisu tako teške. No, timove
uvježbavamo i za takve događaje. - razgovor za portal SBplus počeo je ravnatelj
Zavoda za hitnu medicinu BPŽ, Branko
Godić.
Svi uključeni u intervenciju, nedjelju,
25. srpnja 2021., pamtit će još dugo. Ono što se u početku činilo rutinskim
izlaskom na teren, uskoro se pretvorilo u višesatno izvlačenje preživjelih i
teško ozlijeđenih, ali i tijela onih koji su na licu mjesta smrtno stradali.
- Kroz uspostavljene kanale
komunikacije, mobitelom i TETRA sustavom, dakle, preko prijenosnih uređaja,
poziv je od centra 112 stigao oko 6.23. U 6.26 prvi je tim poslan na teren, a u
6.34 već je bio na mjestu nesreće. Sustav je takav da u svakom trenutku
pokušavamo što brže i što kraćim putem doći do onih kojima je pomoć potrebna. -
kazuje Godić, iznoseći tijek događaja nakon prevrtanja kosovskog autobusa u
blizini zapadnog ulaza u grad.
Mnogi su se pitali kako su sve
žurne službe uspjele odreagirati tako brzo. Veliku je ulogu pritom odigralo
vrijeme nesreće.
- Sreća u nesreći je bilo
vrijeme u kojemu se nesreća dogodila, a to je bilo vrijeme primopredaje smjene.
Tako da smo raspolagali većim brojem ljudi koji su odmah svi mobilizirani.
Ukupno smo oformili osam timova hitne, što znači da je u intervenciji sudjelovalo
dvadeset i dvoje djelatnika Zavoda. Šest timova bilo je s liječnicima i dva
bez. Oni su odradili ukupno 44 transporta i zbrinjavanja, 42 u brodsku bolnicu
i dva ozlijeđena u novogradišku. - kazao je naš sugovornik.
Nakon završetka intervencije te
nakon što adrenalin odradi svoje, dolaze dojmovi s kojima se ponekad teško
nositi. Svaki djelatnik drugačije procesuira posao u kojemu je sudjelovao, a -
dakako - svatko u kontaktu s ozlijeđenima doživi drukčije stvari. No,
razgovarajući sa žurnim službama na području Slavonskog Broda, uvijek smo došli
do istog zaključka - mada se neki teško nose s proživljenim, rijetki prihvate
ponuđenu im pomoć.
- Svaka intervencija sa sobom
nosi određeni stres. Doza stresa i emocija dodatno je pojačana u nesrećama s
puno preminulih i ozlijeđenih. Osigurali smo linije za psihološku pomoć
djelatnicima. No, oni najčešće o tomu razgovaraju sa svojim kolegama. Mi na
razini ravnateljstva također nastojimo razgovarati s njima, popiti kavu i
ponuditi im slobodan dan ili bilo što drugo što im je potrebno. Meni je osobno djelatnik
koji je bio aktivan u posljednjoj teškoj nesreći rekao da mu je bolje da radi i
sudjeluje u poslu kako bi sve lakše prebrodio. - opisuje ravnatelj Zavoda način
na koji se njegovi ljudi bore s posljedicama stravičnih prizora.
No, bez drugih službi, ni Zavod
ne bi mogao biti tako učinkovit. Ovaj je put suradnja nadmašila sva očekivanja.
- Suradnja je uvijek na visokoj
razini, a ovaj je put bila još jedno mjesto više na ljestvici. I vatrogasci, i
MUP, i brodska bolnica, sve te službe profesionalno su odradile svoj posao.
Koliko god smo različite ustanove, dobro je da se ljudi međusobno poznaju radi
lakše komunikacije. Mogu samo reći - pohvale svima. - poručio je Godić.
Zavod ima trideset timova za
intervencije te njih pet za rad u prijavno-dojavnoj jedinici u Slavonskom
Brodu. Rad timova organiziran je kroz 24 sata, a uz sjedište u Slavonskom
Brodu, postoje ispostave u Novoj Gradiški, Lužanima, Okučanima i Vrpolju. Prošle
je godine Zavod imao ukupno 99-ero radnika. U operativnom smislu i dalje
najveće opterećenje predstavlja nedostatak liječnika kojeg nastoje riješiti
angažiranjem vanjskih suradnika.
- Kao i u ostatku Hrvatske,
naglašena je problematika nedostatka liječnika. Nosimo se s time na više
načina. Najprihvatljivija opcija trenutno je angažiranje vanjskih suradnika,
odnosno, liječnika koji već rade za druge ustanove. To se pokazalo
prihvatljivim rješenjem jer veliki dio tih ljudi ranije je prošao određenu
obuku kod nas. Imaju određena iskustva i to nam olakšava. Rekao bih da je to
pravi primjer funkcionalne integracije jer je svaka ustanova za sebe, ali smo
itekako dobro povezani. - otkriva Godić.
Osim putnika iz prevrnutog
autobusa, 'domaća' je javnost također prepoznala ogromnu ulogu djelatnika
Zavoda tijekom posljednje velike intervencije za koju se čulo daleko izvan
granica Hrvatske. Podrška građana svakako im pomaže zaboraviti ružne trenutku i
usredotočiti se na misli o tomu kako su nekomu spasili život.
- Ovih dana učestalo zvone
telefoni jer je javnost prepoznala važnost i brzu reakciju svih žurnih službi.
U svakom razgovoru, prvo se istaknu čestitke i na to smo ponosni. Iskoristio bih
i sam priliku čestitati djelatnicima hitne medicinske službe u
Brodsko-posavskoj županiji, svima koji su aktivno sudjelovali u posljednjoj
teškoj nesreći. Odradili su svoj posao vrhunski i mogu biti na ponos ustanovi i
zajednici u kojoj žive. - poručio je Branko Godić.
S mišlju da postoje takvi ljudi,
uvijek spremni pomoći i žrtvovati svoje privatne živote i slobodno vrijeme kako
bi spasili potpuno nepoznate osobe, ljepše je, lakše i sigurnije koračati
ulicama Slavonskog Broda.