Gradska tržnica u Slavonskom Brodu(Foto: ŽG/SBplus/arhiva)
Na pitanje, koliko je teško održavati grupu u kojoj svakodnevno komentira, prodaje i kupuje na stotine ljudi, Maja Sekulić odgovara: „Kad živiš ono što govoriš i promoviraš, onda ništa nije zahtjevno, nemoguće i teško. Ja sama, a posebice Neno, svim srcem želimo oživjeti odnos između lokalnih potrošača i proizvođača".
SLAVONSKI BROD - Koronakriza nije donijela samo loše stvari,
nego je u mnogočemu ljude potaknula na promišljanje i promjenu stila života.
Prazne police i posebna pravila u velikim trgovačkim lancima, neke su potaknula
da se okrenu domaćim lokalnim proizvođačima i zelenim tržnicama.
Dostava svježih proizvoda na kućni
prag doživjela je procvat, a mnogi su konačno shvatili kako se tek nekoliko
kilometara od njihovog doma kriju vrijedni proizvođači i brojna obiteljska
poljoprivredna gospodarstva s ponudom daleko kvalitetnijom od one koja stiže
izvana i izdaleka.
Poziv ljudima - Hranite se lokalno!
Takvom stavu prema onomu za što dajemo svoj novac i
čime se hranimo, doprinijela je i Facebook grupa 'Hrani se lokalno -
Brodsko-posavska' koja je osnovana 19. ožujka 2020. - dakle, u samom startu širenja
koronavirusa Lijepom Našom.
'Bitno je kupovati od tih vrijednih ljudi koji puno rade, ali imaju i nevjerojatnu hrabrost jer njihov uspjeh je neizvjestan i ovisi o puno čimbenika na koje oni ne mogu utjecati. Rizik je uistinu velik. Najmanje što možemo učiniti jest nagraditi njihov trud izravnom kupovinom od njih, umjesto odlaska u velike trgovačke lance.'
Godinu i tri mjeseca kasnije, grupa ima 14.200 članova,
na desetke svakodnevnih objava i stotine zadovoljnih kupaca.
- Grupa za poticanje proizvodnje i nabavke lokalne hrane
Brodsko-posavske županije, a i šire. Preprodavači nisu poželjni, brzo ćemo vas prepoznati,
kao ni reklamiranje hrane iz trgovačkih centara. Poželjno je objavljivati slike
domaće hrane, cijene, mogućnost dostave i telefonske kontakte. Slobodno je
objavljivati teme vrtlarenja, voćarstva, eko uzgoja voća i povrća, pčelarstva, pivarstva
i drugih načina proizvodnje i prodaje na našem području Slavonije. Cilj nam je
pomoći u razvoju svijesti potrebe lokalne kupovine da bi se ojačala lokalna
proizvodnja hrane, obučiiti se vlastitoj proizvodnji, razviti svijest o ugodnosti
i koristi od kupovine na lokalnoj tržnici, pomoći jedni drugima kupovinom, razmijeniti
informacije i iskustva, hraniti se zdravom, sezonskom hranom, razvijati
ekološki pristup uzgoju, biti neovisni od uvoza, imati bogate farmere čija
djeca će ostajati na svom gruntu. - stoji u opisu grupe.
Neno Saboci - dobri duh promicanja lokalnog
No, živa riječ je ipak 'jača', a najviše smo o samoj grupi mogli
saznati izravno od jedne 'insajderice'.
- Izvorna ideja o osnivanju
ovakve grupe došla je od gospodina Nene
Sabocija, a mi ostali administratori smo se usput priključili te danas aktivno upravljamo
grupom koju čini gotovo 15 tisuća članova. Osnovna je zamisao poticanje kupovine
lokalnih proizvoda, a samim time jačanje lokalne ekonomije, što bi - u
konačnici - trebalo voditi i do ostanka ljudi u našoj zlatnoj Slavoniji koja je
sve više opustošena, a ima ogroman potencijal. Naša je misija, dakle, nešto
šira od prvotno postavljenog cilja koji je osnovan na tomu da približimo
vrhunsku ponudu i zdrave namirnice lokalnim potrošačima. Posljednjih desetljeća
ljudi se sve više okreću trgovačkim lancima, a slavonski je poljoprivrednik
zaboravljen i neopravdano zanemaren. Želimo to promijeniti, skinuti famu s tržnice
kao mjesta gdje su namirnice skuplje. Čak štoviše, tamo ćete za iste novce
dobiti daleko kvalitetnije proizvode. Dakako, one sezonske. - za SBplus kazala
je Maja Sekulić, glasnogovornica i administratorica Grupe.
Izvrsna besplatna reklama OPG-ovcima
Ovom, u suštini, jednostavnom
idejom lokalnim su se proizvođačima otvorila brojna vrata. Putem grupe pronašli
su na desetke novih stalnih kupaca i recenzenata koji dobrim iskustvima i preporukama
rade besplatnu reklamu njihovim domaćim proizvodima.
- Putem grupe redovito se reklamira
osamdesetak proizvođača, a puno je onih malih koji su također dobili priliku
predstaviti se. To su naše bakice kojima u vrtu ostane višak proizvoda pa i
njima pomognemo da zarade koju kunu. Bitno je kupovati od tih vrijednih ljudi
koji puno rade, ali imaju i nevjerojatnu hrabrost jer njihov uspjeh je
neizvjestan i ovisi o puno čimbenika na koje oni ne mogu utjecati. Rizik je
uistinu velik. Najmanje što možemo učiniti jest nagraditi njihov trud izravnom
kupovinom od njih, umjesto odlaska u velike trgovačke lance. Iz ove naše ideje
izrodila se i dostava takvih proizvoda petkom i subotom putem platforme
Lokalno2Go, u kojem je partner i velika podrška Brodsko-posavska županija, a namijenjen je svima onima koji nemaju priliku fizički biti na tržnici koja jest i
treba biti srce svakoga grada. - pojašnjava Sekulić.
Iz grupe se rodile brojne druge ideje
Grupa je rezultirala i
humanitarnim radom te brojnim akcijama.
- Posebno smo ponosni na
humanitarnu stranu grupe. Provodili smo akcije za Božić i Uskrs, a u slaganju
paketa za potrebite sudjelovao je veliki broj građana i naših lokalnih
OPG-ovaca i proizvođača. Oko stotinu obitelji 'pokrili' smo velikim
humanitarnim paketima, prepunima domaćih proizvoda. Iz toga se razvio i „S.O.S.
Centar BPŽ" kojeg također vodim, a koji pomaže svim ljudima koji su se našli u
nezavidnoj situaciji, a koji nisu nužno u sustavu socijalne skrbi. Život je
danas, naime, nepredvidiv i svakomu se, doslovce, preko noći mogu dogoditi
problemi iz kojih se teško može izvući sam. Puno je ljudi, uslijed koronakrize,
ostalo bez posla i pomoć im treba odmah. - dodala je Sekulić.
Na pitanje, koliko je teško
održavati grupu u kojoj svakodnevno komentira, prodaje i kupuje na stotine ljudi,
Maja Sekulić odgovara: „Kad živiš ono što govoriš i promoviraš, onda ništa nije
zahtjevno, nemoguće i teško. Ja sama, a posebice Neno, svim srcem želimo
oživjeti odnos između lokalnih potrošača i proizvođača".
U svojoj su misiji, zasad,
itekako uspješni.