
Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus

Foto: AP/SBplus
Većina teretnog prometa s graničnog prijelaza Slavonski Brod-Brod bit će preusmjerena upravo na Svilaj. S obzirom da će most, kada bude gotov imati po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba smjera, jasno je kako će u vrijeme gužvi na granici i dobar dio putničkog prijevoza, koristiti Svilaj umjesto Broda što je dodatna prednost za čišći zrak u Gradu na Savi. Stoga ne čudi da i Brođani s nestrpljenjem očekuju završetak radova na mostu.
SLAVONSKI BROD - Visoki
vodostaj rijeke Save poremetio je planove na izgradnji mosta na rijeci Savi kod
Svilaja. Na gradilištu ove impresivne betonsko-čelične grdosije radnicima su nedostajala samo dva dana do povijesnog trenutka spajanja hrvatske i 'beha' strane mosta iznad rijeke Save. No ta dva dana poremetio je visok
vodostaj.
- Proteklih
sedam dana imali smo porast vodostaja od četiri metra što je onemogućilo
završetak planiranih radova. Sada čekamo smirivanje situacije kako bismo mogli
nastaviti. Hoće li to biti za pet, deset ili 15 dana to nije
moguće predvidjeti – kazao je Igor Pejić, tajnik u ministarstvu komunikacija i prometa
Bosne i Hercegovine koji je u srijedu, uz državnog tajnika u hrvatskom
Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, Tomislava Mihotića, nazočio radnom
sastanku investitora Hrvatskih auto cesta i izvođača radova širokobriješke tvrtke
Hering Inženjering.
Redovan
radni sastanak nije donio ništa novoga. Tek konstataciju da se čeka pad
vodostaja. No, kada do toga dođe, kako je naglasio Pejić, valjat će utrošiti pet
do sedam dana za sanaciju nasipa. Tek tada će se dizalica moći vratiti natrag,
a izvođač pristupiti poslovima montaže mosta.
- Most
je uistinu impresivan. Sada je već skoro montiran, a kada vodostaj padne, što
će nadam se biti za 15-ak dana, ostaje nam montirati taj jedan čelični segment
od deset metara čime će doći do povijesnog spajanja dva kraka mosta, dvije
države – kazao je Mario Marić, glavni inženjer na gradilištu Most Svilaj.
Dodaje
kako ovo nije prvi puta da je Sava diktirala tempo radova otežavajući ih i
usporavajući.
- Rijeka
Sava je ćudljiva i nepredvidiva u svim godišnjim dobima. Već je obustavljala
radove, vodostaj je varirao, izlijevala se, a najviše problema je stvarala na
temeljenju mosta, čak i u ljetnim mjesecima – prisjetio se Marić.
Podsjetimo, izgradnja mosta ugovorena je s poslovnom udrugom
Hering d.d., Široki Brijeg, Bosna i Hercegovina i Viadukt d.d., Zagreb.
Ugovorena vrijednost radova je 22.310.000,00 eura, a budući da se radi o
zajedničkom naručitelju, sukladno međudržavnom sporazumu, Hrvatska i Bosna i
Hercegovina zajednički sufinanciraju izgradnju mosta sa po 50 posto. Republika
Hrvatska sudjeluje u financiranju mosta u iznosu od 11.155.000,00 €, od čega je
dio od 57,97 posto financiran iz kredita EIB-a i bespovratnim sredstvima iz CEF
fonda.
Izgradnja
mosta je počela u rujnu 2016. godine, a unatoč problemima, poput odlaska
Viadukta u stečaj te visokih vodostaja, ranije i sada, radovi bi trebali biti
gotovi do ljeta kada i istječe rok do kada bi most, kao dio budućeg Koridora VC, trebao biti pušten u promet.
Potvrđuje
to i Ivan Lukić, inženjer na gradilištu, kojeg smo zatekli s bosanske strane
mosta Svilaj. - Posao je jako zahtjevan, rijeka je velika, radovi su u vodi i
samom koritu, radi se o dvije države, dva zakona, a dok se most ne spoji
otežana je i komunikacija. Kad spojimo most slijedi izrada kolničke
konstrukcije i ostali završni radovi i do ljeta bi - kako je i planirano - trebali
biti gotovi – izjavio je Lukić.
Most
Svilaj je od velikog značaja kako za hrvatsku tako i za bosanskohercegovačku
stranu. Već samo njegovo puštanje u promet puno znači za paneuropski koridor,
no ipak u punoj će funkciji biti tek kada budu gotove sve ceste koridora VC.
- On
će sasvim sigurno doprinijeti boljoj komunikaciji čim se realizira, ali s druge
strane obje države, i Hrvatska i Bosna i Hercegovina, ovih dana raspisuju
natječaje za nove dionice koridora VC koji bi u konačnici Luku ploče s jedne
strane, Sarajevo, Osijek te Budimpeštu s mađarske strane povezao u jednu
cjelinu i stvorio prometni tok na korist cijele regije te tako donio i nove
razvojne mogućnosti za ovo područje. Mi smo s naše strane sada u tijeku s
natječajem za realizaciju ceste od mosta na Dravi do Belog Manastira i taj dio
autoceste bi trebao biti gotov do 2021. godine. Nakon toga ostaje dionica od
Belog Manastira do mađarske granice, koja je također u pripremi i trebala bi
biti gotova do 2023. godine. Mađarska strana 15 do 20 kilometara spoja na svojoj strani
također priprema za realizaciju, a i bosanska strana čitav niz natječaja
realizira ili je u tijeku natječaj za njihovu realizaciju - tako da bi konačno
cijeli taj koridor VC, nadam se, do 2025. godine mogao biti gotov – najavio je
državni tajnik Tomislav Mihotić.
No,
Slavonski Brod prednosti mosta na Svilaju trebao bi osjetiti puno prije.
Naime, većina teretnog prometa s graničnog prijelaza Slavonski Brod-Bosanski Brod
bit će preusmjerena upravo na Svilaj, čime će doprinijeti manjem onečišćenju
zraka. Potvrdio je to i državni tajnik Mihotić.
- To
je dodatna korist od ovoga mosta, jer autocesta sama po sebi se gradi sa svrhom da se na nju prebaci što veći dio teretnog prometa. I sami prijevoznici traže brže načine prijevoza, a kako autocesta to nudi sigurno će se najveći dio prometa prebaciti
ovdje. Pa onda i prebacivanje s mosta u Slavonskom Brodu na ovaj most je sigurno nešto što
će uslijediti i pomoći organizaciji kvalitete života u tom gradu –
poručio je Mihotić.
Kada
se zna da će most duljine 660, a širine 29 metara, kada bude gotov, imati po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba
smjera, onda je jasno da će u vrijeme sezonskih gužvi na granici i dobar dio
putničkog prijevoza, koristiti Svilaj umjesto Broda što je dodatna prednost za čišći zrak u Gradu na Savi.
Stoga ne čudi da i Brođani s
nestrpljenjem očekuju pad vodostaja Save i završetak radova na izgradnji mosta
u Svilaju.
-
Dok čekamo pad vodostaja i mogućnost nastavka radova, radimo ono što trenutno
možemo, a to je izrada armirano betonske konstrukcije kolničke ploče s jedne i
druge strane mosta – kazao je glavni inženjer gradilišta, Marić, potvrđujući tako kako radovi ne stoje. Oko
50-ak radnika marljivo radi ono što može kako bi ovaj, jedan od najznačajnijih
infrastrukturnih projekata u regiji, bio završen na vrijeme i pušten u promet.
Tehnički podaci o Mostu Svilaj
- Most Svilaj na rijeci Savi nalazi se na granici između Hrvatske i Bosne i Hercegovine
- Izgradnja mosta je započela u rujnu 2016. godine
- Ugovorena vrijednost je 22.310.000,00 €.
- Rok dovršetka je ljeto 2019. godine.
- 660 m dugački most sastoji se od 6 stupišta, spregnute čelične konstrukcije i betonske ploče
- Glavni raspon preko rijeke Save širine je 130 m
- Most se sastoji od dva usporedna objekta svaki za lijevi i desni trak autoceste. Predviđeno je ukupno 6 voznih traka, tri u svakom smjeru, s ograničenjem brzine 80 km/h
- Trenutni postotak izvedenosti mosta je cca 70%.
- Dovršeni su radovi na izgradnji donjeg ustroja mosta (šest stupišta i dva upornjaka) i montaži čelične konstrukcije u četiri polja mosta (od ukupno sedam polja).
- Na mostu se izvode radovi na izradi pomoćne konstrukcije za montažu čelika na glavnom rasponu (preko rijeke).
Investitor: Hrvatske autoceste d.o.o., Zagreb, Hrvatska i Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, Sarajevo, BiH
Projektant: IPZ d.d., Zagreb, Hrvatska
Nadzor: Centar za organizaciju građenja d.o.o., Zagreb, Hrvatska
Izvođač: Poslovna udruga Hering d.d., Široki Brijeg, Bosna i Hercegovina i Viadukt d.d., Zagreb, Hrvatska

Pogled i situacija mosta "Svilaj
Rasponski sklop mosta predstavlja kontinuirana greda preko sedam polja s dvostruko spregnutim poprečnim presjekom sastavljenim od čeličnog sanduka i betonske ploče. Za svaki su smjer predviđene po tri vozne trake širine 3,50 m, bez zaustavne trake sa zaštitnim prometnim pojasevima od 0,5 m s obje strane. Rasponi objekta između osi upornjaka iznose 70,0 m + 85,0 m + 100,0 m + 130,0 m + 100,0 m + 85,0 m + 70,0 m, tako da je ukupna duljina objekta 640,0 m.
Temeljenje stupova riješeno je tako da je naglavna greda pravokutnog oblika oslonjena na 24 do 36 armirano betonska pilota (ovisno o stupnom mjestu).Armirano betonski piloti su promjera 150 cm, duljine 18,0 m. Iskop na mjestima svih stupišta predviđen je uz zaštitu građevne jame čeličnim talpama duljine L=9,0 - 12,0 m i prema potrebi uz crpljenje vode. Stabilnost bočnih stranica sanduka od talpi osigurava se čeličnim razuporama pri vrhu i približno 2m iznad dna korita.

Simulacija izgleda dovršenog mosta