Most Svilaj je na koridoru 5c, a most Gradiška spojit će autocestu Gradiška - Banja Luka
Hrvatska i Bosna i Hercegovina dogovorile su se da
zajedno grade dva nova mosta preko rijeke Save - most Svilaj na koridoru 5c i most Gradiška koji će
spojiti autocestu Banja Luka - Gradiška na autocesti Zagreb - Lipovac.
Hrvatska i BiH gradnju mosta Svilaj financirat će s po 13 milijuna eura
Hajdaševe
prijetnje
Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture, Siniša
Hajdaš Dončić, nedavno je pak zaprijetio da Hrvatska neće graditi te mostove ako bosansko-hercegovačka strana bude radila probleme zbog gradnje pelješkog mosta.
No početak
gradnje mosta Svilaj ipak je izvjestan, dok je još uvijek nepoznanica kad bi
se mogao početi graditi most Gradiška. Novi, treći natječaj za most Svilaj bit
će raspisan krajem kolovoza ili početkom rujna. Hrvatska i BiH će gradnju tog
mosta financirati
sa po 13 milijuna eura.
U Hrvatskim autocestama kažu da prije toga kreditor,
Europska investicijska banka, mora dati suglasnost na tekst dokumentacije za
nadmetanje. Treći natječaj za Svilaj pak nije mogao biti raspisan i prije jer
se čekala odluka Vijeća ministara BiH o izuzeću tog mosta iz Zakona o javnim
nabavkama BiH kako bi se nadmetanje za izvođača radova provelo prema Zakonu o javnoj nabavi RH.
Ta odluka donesena je tek početkom lipnja ove godine. A vrijeme je jako bitno
u slučaju mosta Svilaj jer HAC ima osigurana sredstva kod EIB-a za taj projekt
do kraja 2017.
S obzirom na to da će gradnja mosta trajati najmanje dvije
godine, ugovor s izvođačima radova trebao bi biti potpisan najkasnije krajem ove godine. Ako pak most ne bude gotov do kraja
2017., u HAC-u kažu da će u konzultacijama s EIB-om odlučiti o daljnjoj namjeni
tih sredstava.
Na prvom natječaju za most Svilaj za
izvođača radova izabran je Strabag koji je ponudio 20,9 milijuna eura, no ta
tvrtka je 2012. raskinula ugovor o njegovoj gradnji jer nije na vrijeme uvedena
u posao. Na drugom natječaju izabran je Viadukt koji je ponudio 24,8 milijuna
eura, ali taj je natječaj poništen jer EIB-u je bilo neprihvatljivo što su
odbijene jeftinije ponude.
Prijava za fondove EU
Procijenjena
vrijednost mosta Gradiška je oko 22 milijuna eura, a i njegovu će gradnju u
omjeru 50:50 posto sufinancirati RH i BiH. U Hrvatskim cestama kažu da su za
taj most izrađeni glavni projekti za optimirano rješenje i Studija
izvedivosti.
Trenutačno je u pripremi dokumentacija za ishođenje građevinske
dozvole. Slijedi natjecanje za sredstva iz operativnog programa Konkurentnost i
kohezija 2014. - 2020. iz kojeg RH namjerava financirati svoj dio tog
projekta. Usto, mora se provesti zajednička procjena utjecaja na okoliš RH i
BiH. S obzirom na sve navedeno, u HC-u kažu da u ovom trenutku nije moguće
najaviti rok početka gradnje mosta Gradiška.