2017
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Večeras, u Državnom arhivu u Slavonskom Brodu u organizaciji Ogranka Matice hrvatske Slavonski Brod i Arhiva predstavljena je fotomonografija o životu i radu najpoznatije hrvatske plesne umjetnice Mije Čorak Slavenske. Knjigu je priredio poznati slavonskobrodski publicist Stribor Uzelac Schwendemann pod nazivom Mia Čorak Slavenska-mjesta i putovi, a izdana je u samo desetak primjeraka u nakladi Posavske Hrvatske i uz potporu Ministarstva kulture.
Minimalna naklada je uvjetovana grafičkom opremom knjige jer su u njoj korišteni materijali s interneta koji ne mogu biti korišteni u komercijalne svrhe, pa se navedena fotomonografija ne smije prodavati. Autor je tijekom predstavljanja knjige napomenuo da, ukoliko knjiga dobije državnu potporu za tiskanje, naklada će biti besplatno distribuirana narodnim i školskim knjižnicama u Hrvatskoj, a u suprotnom će biti objavljena u elektroničkoj formi na web stranici priređivača ili Gradske knjižnice u Slavonskom Brodu.
Autor je knjigu predstavio uz pomoć pdf izdanja same knjige, našalivši se kako on zapravo samo pomaže knjizi da samu sebe predstavi. Schwendeman je istaknuo kako je knjiga nastala zahvaljujući dugogodišnjem istraživanju Zvonimira Podkovca, hrvatsko-francuskog baletnog umjetnika, rođenog (1926.) u Brodu na Savi, a koji danas živi, umirovljen, na jugu Francuske (Calas). Podkovac se više od deset godina dopisivao sa svojom sugrađankom Mijom koja je, u već poodmaklim godinama, prikupljala građu za autobiografiju, a Podkovac joj je pomagao uvidima u njenu hrvatsku i europsku karijeru. Slavenska nije uspjela zgotoviti svoje memoare i oni nisu objavljeni, a Podkovac je svoja istraživanja o Miji Čorak Slavenskoj pohranio u Državnom arhivu u Slavonskom Brodu.
Od Slavonskog Broda do Metropolitan opere u New Yorku
- Iz Francuske je uočio (Podkovac, o.a.) kako sam, u Brodu potpuno zaboravljenu, Miju Čorak Slavensku prvi „otkrio" 1994. godine i od tada smo u neprekinutoj telefonskoj i pismenoj komunikaciji, a jednom prilikom me Zvonimir Podkovac posjetio i u Brodu. Kada se nedavno požalio kako Zagreb nema razumijevanja za prihvat njegovog arhiva, predložio sam mu da izabere neku od odgovarajućih brodskih institucija. Kako se administrativna uprava Grada ignorantski potpuno oglušila na moja nastojanja da legat Podkovac završi u Brodu, osobno sam prihvaćao građu iz Francuske (deset velikih arhivarskih kutija), sređivao ju, popisivao i predavao u Državni arhiv u Slavonskom Brodu. Uvidi u materijal omogućili su mi da u relativno kratkom roku iz istog gradiva koji su Zvonimir Podkovac i Maja Đurinović svojevremeno koristili za pisanje knjige Mia Čorak Slavenska (2004.) napravim ovu fotomonografiju, napominje autor.
- Moj se pristup razlikuje utoliko što sam se usmjerio na „mjesta i putove" najveće hrvatske balerine 20. stoljeća, koja je zahvaljujući univerzalnom baletnom „jeziku" mogla komunicirati svoj umjetnički dar diljem planete, bez ograničenja i prepreka: od Slavonskog Broda, Banje Luke i Subotice do Honolulua, Manile, Havane, Osake, Ria, Sao Paola i Montevidea... Primabalerina Hrvatskog narodnog kazališta, Metropolitan opere u New Yorku i slavnog Ruskog baleta iz Monte Carla nije, naime, gostovala samo na australskom kontinentu. Ovaj rad je skromni pokušaj skretanja pozornosti na taj aspekt njene profesionalne i životne biografije i podstrek za daljnja istraživanja mjesta i putova ove značajne hrvatske umjetnice, navodi Schwendemann na samo kraju knjige u poglavlju Napomene.