/ 35
1581
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD - Onim što se događalo i kako je završio 6. susret amaterskih kazališta Brodsko-posavske županije, jasno je, Slavonski Brod ima ekipu koja zna, hoće i može na najbolji mogući način, a po riječima Roberta Raponje, ocjenjivača predstava i izbornika, svakako bolje nego u drugim županijama, pa kad se promatraju i smotre na državnoj razini, organizirati ovakva događanja. Ne čudi to, jer u Satiričkom kazalištu mladih, koje je bilo nositelj organizacije smotre, iskustvo se temelji na višegodišnjem sudjelovanju na smotrama, a još više - na organizaciji niza ljetnih festivala amaterskih kazališta.
Entuzijasti Brodskog satiričkog kazališta dosegli su razinu koja neodoljivo podsjeća na profesionalizam u svim elementima kazališne igre - od pripreme do samog izvođenja.
Organizacijski na visini
I drugo - entuzijasti ovoga kazališta upornim radom, učenjem i uvježbavanjem, dosegli su razinu koja neodoljivo podsjeća na profesionalizam u svim elementima kazališne igre - od pripreme do samog izvođenja.
Stoga, ni malo ne čudi što, u sedam godina svojeg postojanja, Brodsko satiričko kazalište, kao najbolje na županijskim smotrama, pet puta je sudjelovalo na državnim završnicama. Zato i nije iznenađenje u izboru predstave „San ivanjske noći", a birao je jedan od najeminentnijih suvremenih kazališnih pedagoga i režisera, Robert Raponja, koji je na određeni način i mentor brodskim satiričarima. Tako će ova predstava predstavljati županiju na 53. FHKA (Festival hrvatskih kazališnih amatera).
Što se događalo na daskama?
Cijela smotra, sama po sebi, svojevrsna je dvočinka u kojoj prvi čin izvode različite pučke amaterske skupine. Bilo je to nepretenciozno nizanje skečeva u kojima je dominirao pučki govor a rakija bila obavezan rekvizit u svim predstavama. Doduše, našlo se tu i drugih „eko etno proizvoda", a sve je ličilo na Toldijevu smotru seoskih običaja i događaja iz života slavonskog šokačkog sela koje, tek izdaleka naznačenim elementima mogućih zapleta i raspleta (smještanje ostarjelih roditelja u starački dom, dolazak „frajli s pudlicama" u posjetu seoskom "bonvivanu" koji je s njima bio u domu, hitna služba, inspektori, motori i motorijade) na margini je i u doticaju s urbanim.
Mata Baboselac i njegovi „kripoštoli", u prvom dijelu, kao cjelina bili su najbolji, no ni oni nisu podlegli već viđenom ali su i takvom dramatizacijom odnosa, koja funkcionira na principu „Vaši i naši", do suza nasmijavali publiku
Bez neke dinamike i dramatski, osim na momente, šturo i klišeizirano, prikazana je sociologija sela a u toj slici, jasno, snaha i svekrva se ne vole, o jetrvama ne treba ni govoriti, unucima su draže bake i djedovi, mladi se otimaju roditeljima, svi žele biti viđeni u lijepoj slici, ali nitko ne bi trebao znati ništa o njima - zato je tu nezaobilazna glavna tračerica koju ništa ne zanima i „ništa ne zna pa se ni u što i ne miješa". Mata Baboselac i njegovi „kripoštoli", u prvom dijelu, kao cjelina bili su najbolji, no nije da i oni nisu donekle podlegli već viđenom, ali i takvom su dramatizacijom odnosa, koja funkcionira na principu „Vaši i naši", do suza nasmijavali publiku. Bilo je tu izgrađenih i od početka do kraja dobro odigranih likova, ali i pokušaja podvaljivanja publici kao i krajnje kazališne primitivnosti.
Ipak ocjena svih predstava, a o „drugom činu" posebno, je: bile su prožete humorom koji je nasmijana publika nagrađivala pljeskom i odobravanjem. Najviše smijeha izazvale su zabune (linex i viagra), prijevare (tv ekipa, lukava baka koja je u „komenciji") podmitljiva narav (inspektor) i egzaltirani bosanski govor u slavonskoj sredini.
San ivanjske noći
Ako bismo pitali publiku koja, kako se približavala završna predstava „San ivanjske noći" Brodskog satiričkog kazališta, sve više je punila, i do kraja napunila kazališno koncertnu dvoranu, uvjeren sam da bi svi do jednoga, odnosno oni koji su gledali vrlo dobru praizvedbu, oduševljeno rekli kako je ovo bila fantastična izvedba. Zapravo, teško da bi im i stručnjaci proturječili jer, u cjelini, predstava je napredovala u svim elementima. Od sigurnosti i kvalitete glume, dorade scenografije kojom se dobila prostornost i dubina šume u kojoj se odvija značajan dio predstave, do režijskih izmjena koje su igru dovele bliže publici.
Silvio Stilinović, sa suradnicima na predstavi i glumcima, na Državnoj smotri ima priliku pokazati da je amatersko kazalište u Slavonskom Brodu kulturni brend vrijedan još više i šire pozornosti i potpore.
Ususret 53. državnoj smotri
Precizno Raponjino seciranje svih, pa i ove predstave, je na razini „apsolutnog sluha" koje osjeti nijanse teško prepoznatljive prosječnom gledatelju, pa sve kritike koje je, i na račun ove predstave, izrekao u amfiteatru KKD, išle su u smjeru poticaja još bolje izvedbe. Glavna njegova zamjerka, i teško da bi se s njom publika složila, odnosi se na igru Puka koja je, po njemu, u ovoj ionako višeslojnoj predstavi, sinoć bila predstava za sebe te je tako odvlačila pozornost od cjeline. Ponavljam - publika se sigurno s ovim ne bi složila, jer, pored ostalih, dobro i, nekih odlično odigranih uloga (majstori glumci, vilinski kralj Oberon, Hipolita, Egej, Helena) publici su se, i ovaj puta, najviše svidjeli Oberon (Ante Orlović) i Puk (Karlo Krznarić i Pavle Matuško).
Do 53. Festivala hrvatskih kazališnih amatera, dio kojeg će se, prvi puta odvijati u Slavonskom Brodu, ostalo je dovoljno vremena, pa režiser Silvio Stilinović, sa suradnicima na predstavi i glumcima ovu, već nagrađivanu predstavu, jasno se držeći svoje ideje i viđenja jedne od najtežih predstava s kojima se do sada hvatao u koštac, ali i u svjetlu sinoćnje izvedbe i Raponjinih stručnih zapažanja, na najznačajnijem susretu kazalištaraca amatera, ima priliku pokazati da je amatersko kazalište u Slavonskom Brodu kulturni brend vrijedan još više i šire pozornosti i potpore.
Ako je "još bolje" nego li na praizvedbi, onda se nam što dodati, a ako netko odglumi sjajno pa odvlači pozornost publike, to gore po kritičara :)) ...a inače treba nam i profesionalno kazalište. Naposlijetku, ima ga i Virovitica!? http://www.kazalistevirovitica.hr/o-nama/