Kolumne : Virtual Unreality

Miroslav Mazurek

Kolumne

Virtual Unreality
Piše: Miroslav Mazurek
Objavljeno: 6.5.2013. u 0:04
Prikaza: 4028
|

Standardi političke promidžbe

Kol'ko nas ima... Nu mene!

  • http://caplja.net

Iako se i Duspara nakočoperio, gotovo u prirodnoj (ili možda čak u natprirodnoj) veličini na svom plakatu, on se dodatno okružio i hrpom manje-više anonimnih ljudi. Svi ostali poručuju: 'Nu mene!'.

Nadajući se, pred ove izbore, kako će stranke i njihovi PR timovi, ovaj put, snažnije potruditi se i ponuditi nam duhovita, izazovna i motivirajuća rješenja plakata, letaka i druge predizborne galanterije, požurio sam pisati o njima i odmah naletio na razočaranje.

Za sad je najveći PR rezultat, a za najmanje novaca, polučio naš kolega Petar Bašić (nažalost autsajder, kako sad kažu ankete) svojim malim performansom u tvrđavi.

U međuvremenu pojavili su se plakati preostala dva glavna konkurenta Jeliću za mjesto gradonačelnika, Lujića i Duspare te bi bilo korektno, na isti način, obraditi i njihovu estetsku i tehničku izvedbu. No ovaj portal ionako slovi kao pristran i tendenciozan, a s obzirom na kvalitetu spomenuta dva rješenja, radije bih bio kažnjen višesatnim kombiniranim koncertom Thompsona, Severine, Lepe Brene i Brege s Dragačevskim trubačima, nego pisao recenzije tih otužnih rezultata domaće PR pameti.

Također, pojavili su se i plakati dva glavna konkurenta za župana, HDZ-ovog Marušića i SDP-ovog Vučinića s podjednakim estetskim podbačajem. Istini za volju, estetski u plus pomalo odskače Lujićev plakat, ali se radi samo o nijansama, no stvar je dodatno tehnički uprskana njegovim smještajem kod Getroa (plakata, a ne Lujića) gdje je većim dijelom dana sadržaj gotovo nevidljiv, zbog odsjaja sunca na glatkom papiru.

Kad se već, navodno skupi, PR timovi naših lokal-političara nisu iskazali na estetskoj i tehničkoj, pogledajmo kako kotiraju na sadržajnoj razini - razini poruke koju prenose - kako plakati glavna tri pretendenta na mjesto gradonačelnika, tako i oni iz dvije najveće stranke za dvojicu najbližih fotelji župana.

Glave/biste kandidata + mlohavi slogan

Dakle, s obzirom na kompoziciju, većine plakata: ogromna slika glave/biste kandidata + mlohavi slogan, odmah je prepoznatljiv poznati pristup tzv. 'pozitivne personalizirane kampanje', znan skraćeno i kao: „Vidi mene!", „Viđu mene!" iliti „Nu mene!" PR pristup. Iako poznat desetljećima, spomenuti PR pristup nije izgubio ništa na svježini u brojnim uglednim demokratskim zemljama poput Sjeverne Koreje, Rusije, Kube i Kine.

Gotovo da možemo zamisliti brainstorming koji je doveo do ovakvih rješenja. U stožeru jedne od pretendentskih stranaka pita PR zapovjednik:

„Dobro, što bi vi iskazali ka glavni nedostatak aktualnog gradonačelnika?".

Uz ovakve protivnike, koji mu nisu u stanju pronaći niti jednu ozbiljnu manu, gradonačelnik Duspara se nije previše morao ni truditi, ali je on ipak otišao korak dalje od konkurenata u sadržaju svoje poruke.

„Debel je" – poviče jedan stranački zelot. „Star je" – nadoda drugi.

„Odvratne je naravi, prgav.", „Neodgojen, bez manira i još doktor uz to". „Sve je svoje pozapošljavo". „Dogovara proviziju sa svim dobavljačima" – žučljivo uhvate nadodavati svi članovi glavnog odbra/stana/vijeća stranke.

„Imate li čvrste dokaze za bilo što od toga?" – upita PR-ovac. Nastade komešanje i mumlanje, ali ne ču se nikakav konkretan odgovor. „Znači nemate! Dooobrro" – zaključi PR-ko.

„Bosanac je" – poviče jedan, nakon čega prvo u potpunosti utihnu cijela prostorija, a onda se prolomi sveopći smijeh te netko dobaci zabludjelom sinu: „Pa majmune jedan, i naš je".

Čuvši ove neoborive argumente, glavni PR-ovac izađe van, zapali cigaretu i povuče jedan dugački dim ne bi li se primirio te duboko uzdahne prije nego pozove svoj tim na mobitel:

„Dečki, dogovoreno je. Idemo s pozitivnom personaliziranom kampanjom".

„Znači šefe, mislite s 'Vidi mene!' kampanjom" - zaključi njegov zamjenik s druge strane.

„Tako je dečki, samo ovdje je to izgleda 'Nu mene!'"

Duspara se nije previše morao ni truditi

Uz ovakve protivnike, koji mu nisu u stanju pronaći niti jednu ozbiljnu manu, gradonačelnik Duspara se nije previše morao ni truditi, ali je on ipak otišao korak dalje od konkurenata u sadržaju svoje poruke. Iako se i on nakočoperio gotovo u prirodnoj (ili možda čak u natprirodnoj) veličini na svom plakatu, on se dodatno okružio i hrpom manje-više anonimnih ljudi. Kažu kako se na ovaj način htio sprdati s nekim kandidatima prenoseći poruku: „Vidite ja mogu skupiti više ljudi za slikanje nego što ćete vi imati glasova!", no prava nadograđena poruka koju Mirko u stvari šalje glasi: „Kol'ko nas ima, jebo te kol'ko nas ima!".

Pozitivna personalna kampanja se koristi kad je kandidat izuzetno jak i prepoznatljiv tj. ima gigantski personality koji govori dovoljno sam za sebe, ili pak kada nitko ne zna kako on izgleda pa se građani tek(e) s njim upoznaju. Kako nitko od naših pet kandidata nije toliko nepoznat, bit će kako svi imaju izuzetno jak personality.

Naši su lokalni politički kandidati i stranke, za par tisuća kuna, mogli imati zasigurno znatno estetski kvalitetnije, domišljatije i provokativnije letke, plakate, a možda i neke alternativne načine oglašavanja, samo da su slijedili Dusparin primjer.

Kad oni, sami po sebi, ne bi bili poruka, onda bi se možda netko od njih odlučio za malo drugačiju kampanju, poput one koju su vrhunski hrvatski dizajneri Bruketa&Žinić navodno smislili za SDP-ovog Rajka Ostojića, protukandidata aktualnog gradonačelnika Milana Bandića u Zagrebu. Njihovi letci i plakate donose određeni pomak, sviđao se on nama ili ne, u politički PR u Hrvatskoj.

Nekima manje, a nekima više uvjerljivim porukama ilustriranim slikama iz stvarnog života (plakate možete vidjeti u priloženoj galeriji fotografija) oni pokušavaju u građanima probuditi crv sumnje kako nedodirljivi Banderas i nije tako naivan kao što se ponekad zna praviti. Bar pokušavaju ocrtati neke od njegovih najvećih propusta i mana, tim prije što i Banderas ima personality kojega je teško nadjebati, skužajte pobiže mi, htjedoh reći: nadjačati.

Sličan primjer je SDP-ova kampanja protiv HDZ-a u Zadru. Ostaje za vidjeti je li hrvatsko građanstvo spremno za negativne političke kampanje. Ono što gotovo sigurno možemo reći je kako im je pun kufer „Nu mene" kampanja i gledanja omraženih, a nekada i grotesknih glavurda političara.

Odgovor na klimavi argument kako nemaju dovoljno sredstava za kampanju ovog tipa, naročito ne za angažman tako skupe dizajnerske kuće, dao im je sam Duspara kada je vrlo uspješno, domišljato i ekonomično, uposlio grupu mladih studenata sa zagrebačkog Grafičkog fakulteta kako bi mu za TZ osmislili vizualni identitet grada, što su omladinci više nego uspješno i učinili.

Naši su lokalni politički kandidati i stranke, za par tisuća kuna, mogli imati zasigurno znatno estetski kvalitetnije, domišljatije i provokativnije letke, plakate, a možda i neke alternativne načine oglašavanja, samo da su slijedili navedeni Dusparin primjer. Ovako su opet potrošili gomile (naših) novaca za otužne uratke i poruke. Za sad je najveći PR rezultat, a za najmanje novaca, polučio naš kolega Petar Bašić (nažalost autsajder, kako sad kažu ankete) svojim malim performansom u tvrđavi.

Promotrite li plakate naših pet političkih driblera, možete uočiti zanimljiv obrazac: HDZ-ovi kandidati se nalaze s lijeve strane plakata, SDP-ovi s desne strane, a naš Mirko Locale točno 'popo srede' svog plakata. Samo slučajnost ili još jedna podsvjesna poruka koju nam prenose njihovi PR-ovci?

    *Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije sbplus.hr portala.

    Broj komentara: 19

    Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

    RegistracijaPrijava
    robro

    robro

    Komentirano: 13.5.2013. | 18:42

    1

    Bravo curo dobra ti je premetaljka....ha..ha.. "od županije" ma bravo :)
    Stipe

    Stipe

    Komentirano: 7.5.2013. | 17:44

    2

    Au curo, ovaj ti je dobar.
    novacura

    novacura

    Komentirano: 7.5.2013. | 13:54

    3

    Eh da, i on i Dragan bi mogli imati slogan: Ja živim OD Županije :)
    borat

    borat

    Komentirano: 6.5.2013. | 21:13

    4

    Ma ljudi jel moguče? Pa nitko ne komentira Marušićev slogan "Ja živim za županiju!" Nemogu vjerovati.
    balkanforever

    balkanforever

    Komentirano: 6.5.2013. | 18:49

    5

    SDP i plakatima šalje poruku kako ne želi osvojiti vlast. Kada pogledam kandidata za župana i slogan "odlučno", nikako ne vidim kako idu zajedno. Bolji bi bio onaj stari slogan: "odlučno možda".
    jedandanzivota

    jedandanzivota

    Komentirano: 6.5.2013. | 17:04

    6

    @aristotel01 Što neprestano zapitkuješ, odakle vam novac za plakate? Zapitaj se što će biti kada dam glas gospodinu X ili Y. Hoće li mi biti bolje? Hoće li trošiti naš gradski proračun onako kako ne treba...? Hoće li ga trošiti, a da ne umoči prste u njega (lijeva ruka desni džep ili obratno)?? Zakonodavni organi i službe ove države bi trebali, konačno, provjeriti, utvrditi, pronaći kako se tko financira u predizborno vrijeme, a onaj koji je napravio prekršaj i financije mu stižu bez evidencije, trebalo bi staviti na stup srama, stranku kazniti da se nikada financijski ne oporavi i slično...Ako ne znaš za koga ćeš glasovati odaberi onoga za kojeg misliš da je najmanje uzeo za sebe iz proračuna (no to se,opet, mora i dokazati)... A najbolje bi bilo, uhvati se u koštac s političarima i dokaži na izborima, kako ti (jedini) možeš baciti kamen na sve protivnike...sjeti se Isusa....
    yako_lud

    yako_lud

    Komentirano: 6.5.2013. | 16:18

    7

    Excapade@ hvala - sad mi je jasna Ciprova fotografija. To Valenta pokazuje gdje su mu udarili pečat na dipolmu visokoobrazovanog i na SDPovoj listi gotovo najviše pozicioniranog! E jesam lud! Mislio sam da on to građanima pokazuje mjesto gdje ga mogu poljubiti!
    aristotel01

    aristotel01

    Komentirano: 6.5.2013. | 16:09

    8

    Pa ako ste transparentni raci mi molim te odakle Vam novac za plakate ....?? (ps novaccura evo 4 tocke i 2 upitnika) ....
    ryan

    ryan

    Komentirano: 6.5.2013. | 14:38

    9

    @aristotel01- potrebno je nešto konkretno i napisati (već jednom) , a ne se samo prijetiti.Nikako ne možeš reći "još ću ja pisati o vašoj transparentnosti" jer riječ "još" znači u kontekstu da već jesi nešto napisala o toj temi, što ti ustvari nisi učinila niti jednom.
    Excapade

    Excapade

    Komentirano: 6.5.2013. | 14:28

    10

    Ovaj puta najbolje kandidate i listu ima SDP. Visoko obrazovana ekipa koja zna, kako im i slogan veli. A da znaju bolje od ovog papka - sigurno. Ovom gradu treba netko tko za bolje od kazan'ce...

    Broj komentara: 19

    Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

    RegistracijaPrijava
    Prikaži sve komentare 12

    Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

    Ostali članci u kolumni
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Kralj za jedan dan ili ljetopisac za vječnost?

    Zovkov izdavački poduhvat '4 u 1'

    Kralj za jedan dan ili ljetopisac za vječnost?

    7.3.2018. | 15:45
    Za one koji nisu nazočili, Zovak se ispričao svima koje je nehotično ili nepravedno uvrijedio ili doveo u neugodan položaj.
    Za one koji nisu nazočili, Zovak se ispričao svima koje je nehotično ili nepravedno uvrijedio ili doveo u neugodan položaj.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Broj čitatelja i moćnika koji bi rado ugasili (i) SBplus

    Što karakterizira medij?

    Broj čitatelja i moćnika koji bi rado ugasili (i) SBplus

    19.12.2016. | 11:25
    Neki kažu da o istini danas govori samo znanost, ako i ona, pa se postavlja pitanje na čega se onda oslanja novinarstvo?
    Neki kažu da o istini danas govori samo znanost, ako i ona, pa se postavlja pitanje na čega se onda oslanja novinarstvo?
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Carevo novo ruho

    Redizajn SBplusa

    Carevo novo ruho

    10.12.2015. | 23:55
    Nepostojanje adekvatnih hrvatskih pojmova u području grafičkog dizajna i dizajna uopće pa ako hoćete i području likovnosti, pokazuje koliko smo kao društvo zaostali i u području vizualnog. Gledano i ekonomski ili poduzetnički, zašli smo u vremena kada više nije primarna kvaliteta
    Nepostojanje adekvatnih hrvatskih pojmova u području grafičkog dizajna i dizajna uopće pa ako hoćete i području likovnosti, pokazuje koliko smo kao društvo zaostali i u području vizualnog. Gledano i ekonomski ili poduzetnički, zašli smo u vremena kada više nije primarna kvaliteta
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Ogledalo ovdašnje elite

    Ljudi našeg doba

    Ogledalo ovdašnje elite

    12.7.2015. | 0:04
    Elita koja skrbi o nekoć zajedničkim vrijednostima.
    Elita koja skrbi o nekoć zajedničkim vrijednostima.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Nestandardno izvješće o radu portala SBplus

    Skupština udruge PLUS

    Nestandardno izvješće o radu portala SBplus

    6.6.2015. | 23:15
    Naravno, skupština je završila već tradicionalno fenomenalnom gozbom.
    Naravno, skupština je završila već tradicionalno fenomenalnom gozbom.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Podanici! Krivima se klanjate

    Dvorski sukobi

    Podanici! Krivima se klanjate

    17.12.2014. | 0:04
    Blago građanima kojima se toliki trude dobro učiniti i standard podići. Ipak, nekako su im uvijek najljepši oni pokloni što ih sami sebi financiraju - poput brodske poliklinike.
    Sukobi oko toga čiji je doprinos veći.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Isključi računalo i put pod noge

    Web za majstore

    Isključi računalo i put pod noge

    8.5.2014. | 8:50
    Pregled webova brodskih tvrtki za prodaju alata i materijala.
    Pregled webova brodskih tvrtki za prodaju alata i materijala.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Ukidanje privilegija preduvjet je napretku društva

    Nikad nije kasno

    Ukidanje privilegija preduvjet je napretku društva

    1.3.2014. | 0:04
    Smanjenjem privilegija do revitalizacije industrije
    Smanjenjem privilegija do revitalizacije industrije
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Bliže ljudima ili …?

    Gradonačelnik Duspara

    Bliže ljudima ili …?

    18.1.2014. | 15:20
    Biraju li građani gradonačelnika ili upravnika gradskih tvrtki?
    Biraju li građani gradonačelnika ili upravnika gradskih tvrtki?
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Zagrobni Facebook

    Mreža i nakon smrti

    Zagrobni Facebook

    7.12.2013. | 23:10
    Znam, reći ćete: „Kad ja odem, baš me briga za sve, a posebno što će biti s mojim digitalijama." Međutim, svojom nepromišljenom smrću mogli bi uzrokovati brojne probleme i dodatne gubitke za svoje najmilije. Zato umirite pametno.
    Znam, reći ćete: „Kad ja odem, baš me briga za sve, a posebno što će biti s mojim digitalijama." Međutim, svojom nepromišljenom smrću mogli bi uzrokovati brojne probleme i dodatne gubitke za svoje najmilije. Zato umirite pametno.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : S kime ćemo se uspoređivati?

    Zapad je zapadno

    S kime ćemo se uspoređivati?

    18.9.2013. | 0:04
    Zaostajemo li u razvoju samo zbog toga što smo istočno, ili zbog toga što svoj posao ne rade vizionari koji su iz vizure izgubili građane.
    Zaostajemo li u razvoju samo zbog toga što smo istočno, ili zbog toga što svoj p
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Moj je tata jači od tvoga

    Rangiranje portala

    Moj je tata jači od tvoga

    17.8.2013. | 9:12
    Tko i što stoji iza brojeva koje nam daju statistički i marketinški alati za analizu weba.
    Tko i što stoji iza brojeva koje nam daju alati za analizu weba.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Najljepši zalazak Sunca na svijetu

    Zadarski

    Najljepši zalazak Sunca na svijetu

    12.8.2013. | 0:01
    Učimo od velikih turističkih središta.
    Učimo od velikih turističkih središta.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Naši šefovi - puno batina, nigdje mrkve

    Vječna nestašica

    Naši šefovi - puno batina, nigdje mrkve

    23.7.2013. | 0:04
    Insuficijentni hrvatski rukovoditelji.
    Insuficijentni hrvatski rukovoditelji.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Fišijada - Dream Team

    Neskromno - mimo službenih rezultata

    Fišijada - Dream Team

    7.7.2013. | 22:30
    Nastup ekipe SBplusa na Brodskoj fišijadi 2013.
    Nastup ekipe SBplusa na Brodskoj fišijadi 2013.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Alibi politika ili politika kao alibi

    Novi komiteti

    Alibi politika ili politika kao alibi

    24.6.2013. | 0:03
    Koliko politika, i to posebno lokalna, utječe na naše živote?
    Koliko politika, i to posebno lokalna, utječe na naše živote?
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Nitko neće fukaru

    Traže se novi lideri ljevice

    Nitko neće fukaru

    1.6.2013. | 11:55
    Kratki pregled gibanja na ljevici.
    Kratki pregled gibanja na ljevici.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : „Šuplja priča“ ljevice

    Izborna spika

    „Šuplja priča“ ljevice

    22.5.2013. | 22:45
    Krah ljevice na lokalnim izborima.
    Krah ljevice na lokalnim izborima.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Jerko probudi se! Zove te Mirko

    Zovak u sjeni Kim Jong-una

    Jerko probudi se! Zove te Mirko

    18.4.2013. | 0:04
    Slijedeći Zovkovu logiku - kako je Lujić odgovoran za ponašanje svih socijaldemokrata od Zorana Milanovića, Tihomira Jakovine, Josifa Vukovića i Stribora Valente, čudi kako mu je zaboravio, po toj liniji razmišljanja, natovariti i sve grijehe Fidela Castra, pokojnog Huga Chaveza
    Slijedeći Zovkovu logiku - kako je Lujić odgovoran za ponašanje svih socijaldemo
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Snaše naprednije od brodskih top političara

    Downforceom po nedužnima

    Snaše naprednije od brodskih top političara

    3.4.2013. | 0:04
    Informatički manjkava tržnica i sjednice GV-a.
    Informatički manjkava tržnica i sjednice GV-a.
    SBplus.hr, Slavonski Brod : Naši, a tuđi

    Bez okolišanja

    Piše: Marija Radošević

    Naši, a tuđi

    SBplus.hr, Slavonski Brod :
    SBplus.hr, Slavonski Brod :
    SBplus.hr, Slavonski Brod :