Kolumne : Sa zrnom soli

Vlado Prskalo

Kolumne

Sa zrnom soli
Piše: Vlado Prskalo
Objavljeno: 10.7.2017. u 12:40
Prikaza: 7372
|

Piše Vlado Prskalo

Dosadašnjim načinom nastave, učenici se samo dosađuju

root : Dosadašnjim načinom nastave, učenici se samo dosađuju

Nitko danas nije zadovoljan stanjem u obrazovanju, ali nitko se i ne usuđuje ništa mijenjati.

KAKO bismo mogli riješiti probleme hrvatskog školstva, prvo moramo utvrditi nedostatke našeg neprilagođenog i tromog  obrazovnog sustava.

Puno se o svemu problematizira, no konačnog pomaka ipak nema. Svima nedostaje hrabrosti i volje, premda iskustva nekih škola koje su uvele projektnu i problemsku nastavu, pokazuju sjajne rezultate.

Sustava koji nikako ne odgovara potrebama suvremenog društva, već se zasniva na starim doktrinama i arhaičnom načinu poučavanja.

Današnje škole uopće nisu motivirajuće jer učenici u njima ne usvajaju znanja koja su im potrebna za život.

Svaki nastavni sat treba biti zanimljiva nastavnikova kreacija u kojoj bi mogao doprijeti do učeničkih emocija i na suptilan ih način zainteresirati za neko područje učenja.

U protivnom, shodno današnjim iskustvima, imamo zastarjelu nastavu kakva se odvijala u zadnjih 350 godina, što nikako nije pokazatelj suvremenog školskog sustava 21. stoljeća.

Moderan pedagoški pristup osigurao bi zanimljivu nastavu na koju bi učenici rado dolazili te bi se enorman broj izostanaka s nastave odmah smanjio.

Obrazovanje je zamašnjak svih promjena jednoga društva. Trebamo stvarati izvrsne učenike, a ne se zadovoljiti osrednjošću i znanjem dovoljnim za prijelaz u viši stupanj.

Možda bi se problemi lakše riješili da naše obrazovanje ne robuje krutim programskim planovima, neprilagođenoj realizaciji i mnoštvenosti sadržaja.

Potrebna je veća sloboda u poučavanju koja bi kreativnim rješenjima dovela do izvrsnih učeničkih vještina i znanja.

Probleme treba iskorijeniti uvodeći inovacije i drugačije pristupe. Treba krenuti od pojma predmetne nastave, probati predmete mijenjati s temom učenja i umjesto klasičnih predmeta ponuditi i učiti određenu, relevantnu temu.

Učenje mora postati aktivno što sada nije slučaj.

Učenici moraju učiti na temelju projektnih, suradničkih i problemskih zadataka moderne nastave.

Učenici se dosadašnjim načinom nastave samo dosađuju jer nema pravodobne aktivnosti: sjedenje, slušanje i gledanje zamaraju.

Novi pristup nastavi oslobodio bi učenika, izveo ga iz školskih klupa i učionica, naučio bi ga djelovati, misliti i učiti s lakoćom, sa zanimanjem koje dovodi do osjećaja zadovoljstva naučenim.

Promjene su važne i treba ih neosjetno i polagano uvoditi s odlučnošću jer taj put jedini vodi k pozitivnom ishodu – stvarnom znanju svakog učenika koje bi se odmaklo od današnjeg zadovoljavanja obrazovne forme: učenju napamet, učenju radi ocjene same bez ikakve motivacije, samo težina i zasićenost silnim podacima.

Nitko danas nije zadovoljan stanjem u obrazovanju, ali nitko se i ne usuđuje ništa mijenjati.

Puno se o svemu problematizira, no konačnog pomaka ipak nema. Svima nedostaje hrabrosti i volje, premda iskustva nekih škola koje su uvele projektnu i problemsku nastavu, pokazuju sjajne rezultate.

Jedan vid rješenja navedenih problema očituje se u novim strategijama i novim kurikulumima.

Mlade ljude trebamo odgajati i učiti za život, a obrazovanje MORA biti uvijek povezano i usklađeno sa svijetom rada, a ne odvojeno od njega i ispunjeno apstraktnim sadržajima.

Možemo  zaključiti da se napredak obrazovanja treba usmjeriti k depolitizaciji odgojno-obrazovnih ustanova i da struka mora biti mjerodavna za sva pitanja i sve odluke te tako biti i odgovorna za sva nova rješenja u odgoju i obrazovanju.

Broj komentara: 14

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
veles

veles

Komentirano: 2.8.2017. | 16:11

1

Stanje u školstvu je refleksija općeg stanja u društvu u cjelini, i obrnuto. Točka.
regoč

regoč

Komentirano: 23.7.2017. | 10:56

2

Vlado, Vlado, lako je laprdati da je škola dosadna. Daj ti održi koji sat da mi vidimo kako to "djeca žude za znanjem" kad si ti profesor!
seka

seka

Komentirano: 11.7.2017. | 14:39

3

Stipe , najteže je roditeljima prihvatiti odgovornost za odgoj kada dođe do problematičnog ponašanja, već krivnju prebacuju na djecu. Međutim, djeca i gledaju TV i preslikavaju iz okoline, roditelja, nastavnika, vršnjaka. Malo tko u našem društvu prihvaća da je u nečem pogriješio, već ili se krivnja prebacuje na drugog ili napada drugog da je veći grešnik. Potrebno je upoznati sebe. Čini se da bi se pod obavezno trebalo uvesti tečaj za odgovorno roditeljstvo i to malo duži.
Stipe

Stipe

Komentirano: 11.7.2017. | 12:39

4

Nastavnik mora i može biti sve po malo, psihijator, psiholog, pedagog, ali nikako ne može od uništene, zanemarene i neodgojene djece napraviti čudo. Nema on toliko vremena. Možda se može posvetiti jednom, dvojici u razredu ili grupi, ali ne može nadoknaditi sve ono što su roditelji propustili napraviti doma kod sve djece. 12345 - slažem se sa dobrim dijelom onoga što si sada rekao, samo se ne slažem da se nešto posebno može napraviti discipliniranjem. Neodgojenu i zapuštenu djecu na žalost treba zanemariti i društvo ako su je zanemarili roditelji. Trebalo bi biti moguće da se nefunkcionalnu i asocijalnu djecu preusmjeri iz škole službama koje će zajedno s roditeljima i stručnjacima pokušati od njih napraviti bar donekle funkcionalne ljude. Možda recimo preusmjeriti ih u crkvu. Oni siu uglavnom besposleni i propagiraju "štancanje" djece među onima koji djecu nikako ne bi smjeli imati.
seka

seka

Komentirano: 11.7.2017. | 7:39

5

Čini mi se da ovaj tekst također samo problematizira. Koliko sam uspjela pobrojiti u tekstu se 5 puta spominje MORA i 8 puta TREBA. Dakle, moralo bi se i trebalo bi se. Kad hoću lako ću, kad neću kako ću? Doprijeti do učeničkih emocija? Za tuđe emocije treba ponuditi razumijevanje , a dopustiti djeci da izraze svoje mišljenje, a da se ne boje osude ili da će ispasti glupi, pomoći im da otkriju svoje talente i pomoći im da vjeruju u sebe bez otrovnog i pretjeranog kritiziranja , pomoći im da se zainteresiraju i ustraju u nečem što ih zanima, poticati ih i dopustiti im da pogriješe čini mi se pravi put. MORA i TREBA stvara unutarnji nesvjesni otpor i "olakšava" odricanje od odgovornosti , a to MORAM mogu pretvoriti u ODABIREM i na tom putu odabira smijem pogriješiti.
12345

12345

Komentirano: 10.7.2017. | 23:45

6

Stipe@... nazalost sam upucen u problematiku...ne moras se slozit samnom, ali jednom je samo spomenuta rijec koja moze promjeniti stanje, ali bas taj pojam ima najvise onoga sto je protiv u trenutnoj situaciji u kojoj se nalazimo...da svatko sebi ne moze prilagoditi program, lazu...frontalni rad je danas najlaksi i najcesce prakticirani jer oni koji imaju motiva mogu i ovom priglupom metodom napredovati, ali ostala vecima ne....govorim o motivaciji jer ona je kljuc svega....kakav je ucenik koji zna da ga ceka burza ili pijani roditelj kod kuce...jednako je ne motiviran onaj ucenik kojeg ceka bahati otac i novi bmw...koliko je motiviran ucitelj koji od place ima za kredit, rezije i pelene...a i onaj motivirani kad se susretne s materijalnim problemom opremljenosti skole izgubi motivaciju i svede se na trla baba lan da joj prode dan....ljudi su bezvoljni i ne motivirani 60% ih ni na izbore ne izade, a nista im ne valja...mozes ti dubit na glavi i izmisljat toplu vodu koliko hoces, ako ucenik zna da njegovo zanimanje nema perspektivu i vec je mislima u irskoj gdje kao i priuceni konobar na mjesalici moze dobro zivjet....nazalost motivacija ce doci kad se kriticna masa raseli pa svatko tko zavrsi skolu bude odmah mogao naci posao...onda ce kurikulum biti manje bitan...znamo zasto nam je mlades ne motivitana, a zasto nam je ne odgojena...to je drugi par opanaka...
Stipe

Stipe

Komentirano: 10.7.2017. | 22:00

7

veles - u potpunosti se slažem,a svi ostali komentari demonstrirau potpuno nerazumijevanje problematike. Poštivanje može doći samo kao posljedica i reakcija na dobar rad. Većina hrvatskih diploma "zasluženih" u ovakvom školstvu jedva zadovoljavaju konobarenje u Irskoj, a brčanske i ostale im postaju dostojna konkurencija.
paur

paur

Komentirano: 10.7.2017. | 18:00

8

Dokle god a biti ćr to izgleda do vjeka, mi živimo od kredita i aranžmana MMF-a mi novaca za školstvo imati nećemo. Njima nije u interesu da imaju školovanu masu u bestragiji nego jeftinu radnu snagu ....Naši inženjeri konobarišu po dablinu i minkenu..... tako da o školstvu badava laprdaju......
MILENIJUM

MILENIJUM

Komentirano: 10.7.2017. | 17:18

9

kakve to ima veze sa stvarnim životom možeš učiti i biti najbolji i onda dođe lažnjak iz mostara brčkog tuzle i uzme ti radno mjesto i još nešto mladi vide da od učenja nema koristi sistem države je drugačije postavljen krada i lopovija i ne prolaze sposobni nego podobni ne znam zašto ali mi je to poznato
izbori2017

izbori2017

Komentirano: 10.7.2017. | 17:01

10

Očito je da je ovaj tekst nastao zgrtanjem floskula najvjerojatnije prepisanih iz raznoraznih dokumenata Jokićeve kurikularne reforme, a koje ovdje prodaje kao vlastite. Uostalom nije li se stavio na raspolaganje upravo onoj stranci koja je stopirala kurikularnu reformu? Što mu je ovaj tekst trebao, pojma nemam.

Broj komentara: 14

Komentirati članak možete samo ako ste prijavljeni!

RegistracijaPrijava
Prikaži sve komentare 12

Komentari članaka objavljuju se u realnom vremenu. SBplus.hr ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani.

Ostali članci u kolumni
SBplus.hr, Slavonski Brod : Gola istina i obučena laž

Priča za djecu i odrasle

Gola istina i obučena laž

30.12.2016. | 17:30
Deklarativno svi smo za istinu. No kad nam ju netko kaže, ne rijetko, mnogi ne znaju nositi se s njom. Lakše prime uljepšanu, nego golu istinu. A uljepšana istina nije ništa drugo doli laž. Upravo o tome govori priča za djecu, iz koje odrasli mogu puno naučiti. Stoga, za kraj god
Deklarativno svi smo za istinu. No kad nam ju netko kaže, ne rijetko, mnogi ne znaju nositi se s njom. Lakše prime uljepšanu, nego golu istinu. A uljepšana istina nije ništa drugo doli laž. Upravo o tome govori priča za djecu, iz koje odrasli mogu puno naučiti. Stoga, za kraj god
SBplus.hr, Slavonski Brod : Što život očekuje od nas?

Izlazak iz vječitih kriza

Što život očekuje od nas?

20.9.2016. | 0:01
Prestanimo biti zaljubljeni u vlastite stavove, usmjerimo se prema pronalaženju rješenja i mogućnosti da damo riječi podrške i ohrabrenja.
Prestanimo biti zaljubljeni u vlastite stavove, usmjerimo se prema pronalaženju rješenja i mogućnosti da damo riječi podrške i ohrabrenja.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Poniznost je odlika velikih ljudi

Vlado Prskalo

Poniznost je odlika velikih ljudi

26.2.2016. | 17:20
Onaj tko je ponizan i zahvalan za sve takve Božje darove, stvara raj na zemlji, mir, blagostanje ovdje i sada. Premda su ova Božja načela duhovne naravi i ne možemo ih vidjeti, stvarnija su nego sve opipljive stvari oko nas.
Onaj tko je ponizan i zahvalan za sve takve Božje darove, stvara raj na zemlji, mir, blagostanje ovdje i sada. Premda su ova Božja načela duhovne naravi i ne možemo ih vidjeti, stvarnija su nego sve opipljive stvari oko nas.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Prste dalje od Strategije odgoja i obrazovanja

Vlado Prskalo

Prste dalje od Strategije odgoja i obrazovanja

28.1.2016. | 0:01
Strategija odgoja i obrazovanja ključ je za uspješnu Hrvatsku. Strategiju ne bi trebalo zaustavljati niti dokument o njoj mijenjati nakon svakih nacionalnih izbora!
Strategija odgoja i obrazovanja ključ je za uspješnu Hrvatsku. Strategiju ne bi trebalo zaustavljati niti dokument o njoj mijenjati nakon svakih nacionalnih izbora!
SBplus.hr, Slavonski Brod : Vrijeme davanja, primanja i putovanja

Ljubav na djelu

Vrijeme davanja, primanja i putovanja

31.12.2015. | 0:01
U puno širem smislu, davanje je povezano s našim zdravljem, srećom i općim zadovoljstvom. Poznat nam je osjećaj zadovoljstva kada smo nekome pomogli - zbog užitka u pomaganju, a još više ako smo to dobro djelo učinili anonimno.
U puno širem smislu, davanje je povezano s našim zdravljem, srećom i općim zadovoljstvom. Poznat nam je osjećaj zadovoljstva kada smo nekome pomogli - zbog užitka u pomaganju, a još više ako smo to dobro djelo učinili anonimno.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ljubav

Ljubav

11.9.2015. | 0:03
Svaki atom u svemiru reagira i pokazuje najskrivenije tajne bezuvjetne ljubavi
Svaki atom u svemiru reagira i pokazuje najskrivenije tajne bezuvjetne ljubavi
SBplus.hr, Slavonski Brod : Ružne trenutke zaboravljamo brže od ružnih riječi

Riječi naše svagdanje

Ružne trenutke zaboravljamo brže od ružnih riječi

2.7.2015. | 0:04
"Ako ne možeš reći nešto dobro, bolje je da uopće ne govoriš"
"Ako ne možeš reći nešto dobro, bolje je da uopće ne govoriš"
SBplus.hr, Slavonski Brod : Hrvatskoj treba nova obrazovna paradigma

Vlado Prskalo:

Hrvatskoj treba nova obrazovna paradigma

13.1.2015. | 0:04
Danas izvodimo nastavu svojstvenu 19. i 20. stoljeću, a treba nam ona koja daje rezultate odmah ili će ih davati u vremenu koje dolazi.
Danas izvodimo nastavu svojstvenu 19. i 20. stoljeću, a treba nam ona koja daje rezultate odmah ili će ih davati u vremenu koje dolazi.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Bolje je pripaliti i jednu svijeću nego proklinjati tamu

Zakon slijeda

Bolje je pripaliti i jednu svijeću nego proklinjati tamu

26.11.2014. | 22:10
Kad god pokušamo s nečim drukčijim ili pokušamo ostvariti promjenu, često nam se čini da se pojavljuju novi izazovi. Takva je učionica svakodnevnog života.
Kad god pokušamo s nečim drukčijim ili pokušamo ostvariti promjenu, često nam se čini da se pojavljuju novi izazovi. Takva je učionica svakodnevnog života.
SBplus.hr, Slavonski Brod : Sami oblikujemo vlastitu stvarnost

Vlado Prskalo

Sami oblikujemo vlastitu stvarnost

15.8.2014. | 13:13
Kažu da vrijeme donosi promjene, no zapravo ih moraš učiniti sam (A. Warhol)
Kažu da vrijeme donosi promjene, no zapravo ih moraš učiniti sam (A. Warhol)
SBplus.hr, Slavonski Brod : Poniznost i ljepota misli

Znanje i uspjeh

Poniznost i ljepota misli

5.8.2012. | 11:30
Ne zaboravimo, zanos olakšava postizanje uspjeha, a poniznost i lijepe misli nas vode do znanja i uspjeha.
Ne zaboravimo, zanos olakšava postizanje uspjeha, a poniznost i lijepe misli nas
SBplus.hr, Slavonski Brod : Vjera je čudo, a ne razum

Razum, učenje i nada

Vjera je čudo, a ne razum

5.4.2012. | 0:04
Moramo biti optimisti, iako se danas ne možemo radovati onome što vidimo. No zato moramo imati vjeru jer Vjera je čudo, a ne razum.
Moramo biti optimisti, iako se danas ne možemo radovati onome što vidimo. No zat
SBplus.hr, Slavonski Brod : Doprinos hrvatske svjetskoj zajednici

Hrvatska može i mora bolje!

Doprinos hrvatske svjetskoj zajednici

31.1.2012. | 0:04
Svi ovi velikani kroz povijest daju nam za pravo smatrati se dijelom europske i svjetske zajednice. S takvim svojim ljudima kroz povijest i današnjim potencijalom Hrvatska može i mora puno bolje!
Svi ovi velikani kroz povijest daju nam za pravo smatrati se dijelom europske i
SBplus.hr, Slavonski Brod : Zdrav razum - nova evolucijska sila

Običan čovjek

Zdrav razum - nova evolucijska sila

22.10.2011. | 11:00
Novi svijet učenja i znanstvenoga istraživanja u području odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj trebao bi do 2025. godine, između ostaloga, razvijati znanja i davati odgovore na pitanja običnih ljudi.
Novi svijet učenja i znanstvenoga istraživanja u području odgoja i obrazovanja u
SBplus.hr, Slavonski Brod : Nužno je sustavno obrazovanje seljaka-farmera

Znanje je novac

Nužno je sustavno obrazovanje seljaka-farmera

11.9.2011. | 17:00
Želite nekoga omalovažiti ili povrijediti nazvat ćete ga seljakom, seljačinom, seljačićem… i time mu poručiti kako je neodgojen čovjek, prostak odnosno neobrazovan, nepismen, tupav… Naš kolumnist skreće pozornost na jedan od razloga tomu.
Želite nekoga omalovažiti ili povrijediti nazvat ćete ga seljakom, seljačinom
SBplus.hr, Slavonski Brod : Važnost prirodoslovlja u obrazovnom sustavu

Znanje je moć

Važnost prirodoslovlja u obrazovnom sustavu

10.8.2011. | 15:15
Znanja prikupljena u prirodoslovlju opća su svojina čovječanstva pa prirodoslovlje odlikuje demokratičnost i internacionalnost
Znanja prikupljena u prirodoslovlju opća su svojina čovječanstva pa prirodoslovl
SBplus.hr, Slavonski Brod : Preduvjet učenja je dobro čitanje!

Škola se mijenja

Preduvjet učenja je dobro čitanje!

11.7.2011. | 0:01
Škole mogu uspješno uvesti informatičku tehnologiju, tako da svaki učenik, kada mu zatreba, može dobiti informaciju te tada nastavnik više neće biti glavni izvor znanja.
Poniznost i znanje je temelj zdravog socijalnog poretka, ono je ukras svih krepo
SBplus.hr, Slavonski Brod : Odgoj i obrazovanje, novi svijet učenja

Nužan iskorak

Odgoj i obrazovanje, novi svijet učenja

9.6.2011. | 0:46
"Promjene ostavljaju trajne posljedice. Neke možemo predvidjeti, neke ne. Na neke promjene možemo utjecati, na neke ne možemo.” (V.Srića)
Promjene donose: i neizvjesnost i strah i otpor i konflikt i sumnju ...
SBplus.hr, Slavonski Brod : Franjo

Okolišne vibracije

Piše: Tomislav Lukić

Franjo

SBplus.hr, Slavonski Brod :